Citat:
Ursprungligen postat av
TageG
Kan säkert vara så och det kan också vara precis tvärtom (att KGB låg bakom),,...vad jag menar precis som G W Persson också ger uttryck för i SvD ,...är att de Politiska motiven aldrig har blivit utredda Säpo har inte kvalifikationerna eller motivationen,,..
Inte en chans att KGB låg bakom. Palme var för värdefull för de antiamerikanska strömningarna. Man bör titta på dem som fått ett betydligt sämre liv tack vare Palme och de mest utmärkande där är nog de extrema Rhodesierna som gick i landsflykt kring 1980. Om vi föreställer oss en mängd Rhodesier som lämnar landet ungefär 1980 så är det inte otänkbart att ganska många av dem fick ett avsevärt sämre liv i den nya länderna. En och annan av dessa kan nog utvecklat ett agg mot Palme som räckte som motivation för mordet.
Varför jag tänker mig främst en Rhodesier som mördare är att de redan hade förlorat allt. Och Palme hade varit mycket aktiv i frigörelsen av Rhodesia (till Zimbabwe) Sydafrikanerna "krigade" fortfarande för sitt land som de ej ännu förlorat. Jag tolkar motivationen hos en sådan ex legionär som mycket stor och en sådan person skulle även kunna besitta stor dödslängtan för att därmed ta stor risk vid dådet.
Jag tror heller inte på en konspiration där statsmakter sanktionerat mordet. Detta borde ha läckt ut vid det här laget. Jag tror på en mindre grupp människor och för att dessa skall göra en sådan här grej krävs ett mycket stort hat och en träning (och erfarenhet) som ingen inom Sveriges gränser besitter. Jag håller inte med GW om främst svenska mördare.
Svenskar inom SÄPO kan mycket väl fungerat som duktiga idioter (läcker ut information om att Palme inte har livvaktsskydd t ex) men utförandet och planeringen kan ha gjorts av sådana figurer som BW ihop med Rhodesier. Jag är rätt säker på att Palmes mördare hade släckt människoliv tidigare (i krig tänker jag på). En eller ett par Rhodesier tillsammans med BW kanske hade som mål att skapa oordning i Sverige precis som Sverige (under Palmes ledning) fuckat upp deras Rhodesia.
BW hade ju inte direkt som mål att flytta hem så om Sverige föll sönder på samma sätt som Rhodesia hade gjort brydde han sig föga om. Nu föll inte Sverige samman i kaos pga ett statsminister mord men jag tänker mig det är ungefär så en Rhodesisk legionär tänkt sig hämnden för deras land som "försvann"