Angående Stieg Larsson
Vilken fantastisk nyhet att Stieg Larsson visat sig vara en hängiven privatspanare. Att han dessutom lämnat efter sig ett stort och väl dokumenterat material är ju rena julafton.
Kul att Svenskan tar detta på allvar och även ansträngt sig att fånga Bertil Wedin på film. Tänk om han hade erkänt!
Det här blir mina reflektioner.
Vad finns mer i Stiegs material? Särskilt intresserad är jag om det skulle finnas en kartläggning av Olof Palmes person, hans hälsa, bekanta, rutiner etc.
Han är tidigt ute, redan 1986, han är fostrad i metodiskt arbete på TT. Han hade inga barn och en sambo som stöttade honom i hans arbete. Stiegs arbete på Expo går utmärkt att kombinera med privatspaning gällande Palme mordet. Vilka förutsättningar!
Hans Millennium trilogi som tidigare varit intressant är ju nu att betrakta som mycket intressant. Där finns kvinnomord, maktmissbruk, nazism, sovjetiska avhoppare och inte minst en hemlig svensk underrättelse tjänst inom SÄPO kallad sektionen (Luftslottet som sprängdes sid 103-114)
Stieg Larssons död
Stieg Larsson dog plötsligt av Hjärtinfarkt i Expos lokaler den 9 november 2004 i den låga åldern av 50 år. Bara en vecka senare den 15 november 2004 hittades Tor Ferdinand Pettersson död utanför Uppsala. Tydligen skall Tor tagit livet av sig med pistol (något hans anhöriga avfärdat).
Tor Ferdinand Pettersson har bevisligen under längre tid tagit emot sammanlagt 19 miljoner kronor av Stieg Larssons gode vän (och Expo kollega) Robert Aschberg för att lämna över en stor mängd hemligt material. Enligt Aschberg gäller det verksamhet i den undre världen.
Men med all respekt för vad Robert Aschberg själv hävdar tror jag inte han är så in i helvete (för att använda en Robban term) korkad att han gör utlägg för 19 miljoner för att köpa luft och tomma papper.
Jag är övertygad om att det handlar om antingen material från bordellhärvan eller uppgifter om mordet på Olof Palme. Expo har över tiden förvandlats från en ideellt arbetande organisation för granskning av höger extremism, till en mer klassiskt uppbyggd och kontrollerad underrättelse tjänst med maktens män (och kvinnor) i sin styrelse.
Aschberg skriver själv i Aftonbladet om hur han blev "lurad" på 19 miljoner.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10506630.ab