Bertil Wedin
Bertil Wedin vilken lirare....
Man kan ju inte undgå likheten att Wedin precis som mördaren Hedberg i LGWP roman "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" (och TV-serien en pilgrims död) har sitt gömställe på en ö i medelhavet (Turkiska Cypern contra Mallorca).
Tycker det är intressant att Wedin enligt egen utsago (artikeln i Contra 96) började sin bana i en underrättelsetjänst kontrollerad av Marcus Wallenberg. Hur utbyggd den ekonomiska elitens underättelsetjänst var kan man läsa i Mikael Holmströms "Sveriges Hemliga NATO-förbindelser."
Citat:
sid 168
När Kekkonen återvände från Amerika (1961) med flyg via mellanlandning på Bromma så fanns en svensk med honom på planet. Det var bankdirektören Karl-Arvid Norlin som fungerade som Wallenbergarnas underättelsechef. Dåvarande generalstabsöversten Claes Skoglund minns hur försvarsstabschefen Carl Eric Almgren gav order till den högt betrodde översten Åke mangård att åka ut till Bromma.
- Almgren skickade ut Mangård: "Häkta Norlin. För honom till Försvarsstaben! Jag ska jäklar anamma höra honom innan Wallenbergarna!" Och så skedde också. Då lärde jag mig att bankerna och affärsvärlden har en väl så framstående underrättelsetjänst som militären har. Det var fantastiskt, minns Claes Skoglund.
Wedins namn på Wallenbergarnas underrättelsetjänst:
1967 : Näringslivets Information.
1972: Press Extrakt AB, dotterbolag till Företags Aktuellt AB
Wedin fick lämna organisationen 1976.
Men jag har en till vinkel på Bertil Wedin av lite kurios karaktär. ni får väl värdera den efter eget huvud.
Citat:
Kuriosa eller mer?
Jag tror att Klas Östergrens böcker Gentlemän och Gangsters är nyckelromaner.
Gentlemän är skriven 1980 och handlar om bröderna Henry och Leo Morgan. Intressanta namnval eller hur? Den enda Morgan jag har hört talas om är "Charles Morgan" och Leo för ju tankarna till Leon aka Åke J Ek.
Intrigen är vindlande och något svår att följa, men den kommer in på hemliga agenter, diplomaten Sterner och hemliga vapenaffärer med nazisterna under andra världskriget.
När historien allt mer börjar närma sig sitt centrum dyker så Envoyén upp, "städaren", Erling, mannen med de iskalla blåa ögonen... eller som jag tror "Bertil Wedin".
Gangsters är fortsättningen på Gentlemän och kom ut 2005 och handlar om dolda hemligheter, romanen är om möjligt ännu mer svårt tydbar än föregångaren men där framgår ganska tydligt att det handlar om en nyckelroman.
T.ex sid 405 Gangsters (Ett exempel på att böckerna är nyckelroman)
"Envoyén hade bestämt vilken öl vi skulle dricka, han smakade på sin och sa: "Färskt och gott."
- Jag drack utan att känna någon smak. "Vad är det som jag bör veta?"
-"En del omständigheter. Vi måste stämma av en del... "Han smuttade på ölen igen." -"Du är medveten om att det är allvarliga saker som ni befattat er med..."
-"Ni sa jag". "Vilka menar du?"
Han nämde ett antal namn på personer som jag redan döpt till Henry Morgan, Maud, Stene Forman. "Jag vet inte vad du vet" sa han. "Så det är bäst du berättar. Maud har säkert informerat dig".
Ex. sid 427 Gangsters (Envoyén aka Bertil Wedin?)
Envoyén drack en klunk till av det ljumma vattnet. "Nej", sa han, "man kan inte ge en guldklocka till en som aldrig funnits... En osynlig städare som hållit efter andra, plockat upp mänskliga sopor, röjt undan och skylt över, ja du vet själv... Men en budget som inte finns... pengar som ingen vill kännas vid... icke redovisningsskyldiga skitposter från tolv avdelningar på fyra olika departement... Det är mina villkor. Man avtackar inte en sådan. De bad Gud om hjälp men tackade aldrig den djävul som gjort jobbet. Du behöver inte demonisera mig. Det är redan gjort."
Att Klas Östergren torde vara välinformerad det framgår t.ex av LGWP memoarer "Gustavs grabb" sid 307. Sommaren 1980 är Klas Östergren och LGWP sommar vikarier på Expressen kultursidor och umgås privat. Enligt LGWP är sommar vikariatet på Expressen 1980 det bästa jobb han haft.
Men allra helst vill jag veta om Klas Östergren är släkt med Bertil Östergren. Någon här på forumet som vet? Bertil Östergren var nämligen kanske den person som visste allra mest om Olof Palme utanför Palmes närmaste krets.