2014-02-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
De som var talföra i kretsarna innan den raka frågan kom blev livrädda för frågan och tysta som musslor. Utpekandena av andra potentiella Morgans i sällskap där WACL figurerat har kunnat avskrivas! Ryktet att identiteten skall ha använts av andra har inte kunnat bekräftas trots att det i dagens läge inte bör vara känsligt. Visst kan identiteten ha använts av andra men de saker jag nämnt kring Morgans vistelse i Sverige pekar i mycket mot just Wedin. Något 100% igt utpekande av någon som vill skylta med sin identitet publik finns dock inte och kommer nog inte heller så läge Wedin är någorlunda pigg. Frågan är vem som gav Wedin identiteten från början och varför!

Om Morgan är identisk med Wedin, vilken koppling skulle Wedin i så fall ha till ITT? (Jag tänker på VG's telefonbok, där Morgan kopplas ihop med ITT.)
Citera
2014-02-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Synd att Mosander aldrig har skrivit om MOP. Det är en mycket duktig journalist och han har ju dessutom bevakat PU för SRs räkning i många år.

Jag har för mig att Mosander grävde fram en uppgift om Tavares, att han skulle ha varit en Indisk agent eller liknande. Bläddrade igenom Mosanders bok nyss, men misslyckades att hitta nåt i den.
Citera
2014-02-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Jaha, Palmehataren var Alf Enerström:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/huvudsvep-palmemordet_3295256.svd?sidan=15

Det är mycket anmärkningsvärt om PU känt till det här sedan 1998 utan att ens höra Enerström!

Nu tror jag inte att Enerström hade något med mordet att göra, men om Lingärde hade rätt fanns det ju ett antal nyttiga idioter på plats, lockade till Sveavägen av ryktet att något var på gång. Enerström kan möjligen kvalificera i den rollen.
Citera
2014-02-26, 23:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Mördarteamet hade sina höga beskyddare, för oss okända, som hade gett spelrum åt,
och hållit bakom ryggen, en grupp anti-demokrater bl a med motiveringen att de var
oumbärliga för Stockholms kuppförsvar. Det fanns ett hemligt samarbete med NATO som
stred mot svensk deklarerad neutralitetspolitik. För USA och deras allierade gällde ju att
värdegrunden antikommunism sattes före demokrati i sådana här sammanhang och där
hade vi hakat på. Nämnda fakta hade skakat Sverige i dess grundvalar om de kommit ut
till allmänheten 1986. Därför en mörkläggning som gav fribrev åt förövarna.

Nej, det hade det knappast ens 1986 och definitivt inte 2014, tjugoåtta år senare. Motivet bakom Palmemordet är långt mer omskakande än tummandet på Sveriges neutralitetspolitik och spel under täcket med västmakterna vilket varenda normalbegåvad svensk förstod pågick. Det VERKLIGA motivet bakom MOP är långt, långt större och allvarligare än detta.

Edit: Vill erinra om att vid den här tiden gjorde praktiskt taget varenda svensk grabb i 20-årsåldern värnplikt, och att Sverige spelade under täcket med Nato och västmakterna var ju ingen hemlighet i lumpen - eller en "hemlighet" som precis alla kände till - och hur "hemlig" är den ? Nej inte många svenskar hade lyft ett ögonbryn om det du nämner hade blivit allmänt känt. Trams.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-27 kl. 00:06.
Citera
2014-02-26, 23:39
Medlem
Bertil Wedin

Bertil Wedin vilken lirare....
Man kan ju inte undgå likheten att Wedin precis som mördaren Hedberg i LGWP roman "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" (och TV-serien en pilgrims död) har sitt gömställe på en ö i medelhavet (Turkiska Cypern contra Mallorca).

Tycker det är intressant att Wedin enligt egen utsago (artikeln i Contra 96) började sin bana i en underrättelsetjänst kontrollerad av Marcus Wallenberg. Hur utbyggd den ekonomiska elitens underättelsetjänst var kan man läsa i Mikael Holmströms "Sveriges Hemliga NATO-förbindelser."

Citat:
sid 168
När Kekkonen återvände från Amerika (1961) med flyg via mellanlandning på Bromma så fanns en svensk med honom på planet. Det var bankdirektören Karl-Arvid Norlin som fungerade som Wallenbergarnas underättelsechef. Dåvarande generalstabsöversten Claes Skoglund minns hur försvarsstabschefen Carl Eric Almgren gav order till den högt betrodde översten Åke mangård att åka ut till Bromma.
- Almgren skickade ut Mangård: "Häkta Norlin. För honom till Försvarsstaben! Jag ska jäklar anamma höra honom innan Wallenbergarna!" Och så skedde också. Då lärde jag mig att bankerna och affärsvärlden har en väl så framstående underrättelsetjänst som militären har. Det var fantastiskt, minns Claes Skoglund.

Wedins namn på Wallenbergarnas underrättelsetjänst:
1967 : Näringslivets Information.
1972: Press Extrakt AB, dotterbolag till Företags Aktuellt AB
Wedin fick lämna organisationen 1976.

Men jag har en till vinkel på Bertil Wedin av lite kurios karaktär. ni får väl värdera den efter eget huvud.

Citat:
Kuriosa eller mer?
Jag tror att Klas Östergrens böcker Gentlemän och Gangsters är nyckelromaner.
Gentlemän är skriven 1980 och handlar om bröderna Henry och Leo Morgan. Intressanta namnval eller hur? Den enda Morgan jag har hört talas om är "Charles Morgan" och Leo för ju tankarna till Leon aka Åke J Ek.
Intrigen är vindlande och något svår att följa, men den kommer in på hemliga agenter, diplomaten Sterner och hemliga vapenaffärer med nazisterna under andra världskriget.
När historien allt mer börjar närma sig sitt centrum dyker så Envoyén upp, "städaren", Erling, mannen med de iskalla blåa ögonen... eller som jag tror "Bertil Wedin".
Gangsters är fortsättningen på Gentlemän och kom ut 2005 och handlar om dolda hemligheter, romanen är om möjligt ännu mer svårt tydbar än föregångaren men där framgår ganska tydligt att det handlar om en nyckelroman.

T.ex sid 405 Gangsters (Ett exempel på att böckerna är nyckelroman)
"Envoyén hade bestämt vilken öl vi skulle dricka, han smakade på sin och sa: "Färskt och gott."
- Jag drack utan att känna någon smak. "Vad är det som jag bör veta?"
-"En del omständigheter. Vi måste stämma av en del... "Han smuttade på ölen igen." -"Du är medveten om att det är allvarliga saker som ni befattat er med..."
-"Ni sa jag". "Vilka menar du?"
Han nämde ett antal namn på personer som jag redan döpt till Henry Morgan, Maud, Stene Forman. "Jag vet inte vad du vet" sa han. "Så det är bäst du berättar. Maud har säkert informerat dig".

Ex. sid 427 Gangsters (Envoyén aka Bertil Wedin?)
Envoyén drack en klunk till av det ljumma vattnet. "Nej", sa han, "man kan inte ge en guldklocka till en som aldrig funnits... En osynlig städare som hållit efter andra, plockat upp mänskliga sopor, röjt undan och skylt över, ja du vet själv... Men en budget som inte finns... pengar som ingen vill kännas vid... icke redovisningsskyldiga skitposter från tolv avdelningar på fyra olika departement... Det är mina villkor. Man avtackar inte en sådan. De bad Gud om hjälp men tackade aldrig den djävul som gjort jobbet. Du behöver inte demonisera mig. Det är redan gjort."

Att Klas Östergren torde vara välinformerad det framgår t.ex av LGWP memoarer "Gustavs grabb" sid 307. Sommaren 1980 är Klas Östergren och LGWP sommar vikarier på Expressen kultursidor och umgås privat. Enligt LGWP är sommar vikariatet på Expressen 1980 det bästa jobb han haft.

Men allra helst vill jag veta om Klas Östergren är släkt med Bertil Östergren. Någon här på forumet som vet? Bertil Östergren var nämligen kanske den person som visste allra mest om Olof Palme utanför Palmes närmaste krets.
Citera
2014-02-26, 23:41
Medlem
OPK123s avatar
Svinet (=polis) på den andra sidan (jordklotet=Norra Turkiet) låter sig fortfarande förföras över fantombilden (=Wedin).

Koppling Östling --> Almgren --> Wedin (Contra)
Citera
2014-02-26, 23:42
Medlem
Citat:
Det finns en indirekt koppling mellan Contra-Stig och Bertil Wedin. I Kanger och Borgs granskning av Bengt Henningssons och Anders Larssons aktiviteter så framgår det att Henningsson och Larsson "känner" och "umgås med" Bertil Wedin. (Aftonbladet 1987-05-26) Contra-Stig var som bekant Henningssons kontakt på Säpo.

Det är en intressant koppling, men Conta-Stig kallades väl inte Contra utan anledning.
Citera
2014-02-26, 23:55
Medlem
Teasern för nästa del i serien från SvD lyder: "Fantiserade om att döda Palme"
Citera
2014-02-26, 23:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
De som var talföra i kretsarna innan den raka frågan kom blev livrädda för frågan och tysta som musslor. Utpekandena av andra potentiella Morgans i sällskap där WACL figurerat har kunnat avskrivas! Ryktet att identiteten skall ha använts av andra har inte kunnat bekräftas trots att det i dagens läge inte bör vara känsligt. Visst kan identiteten ha använts av andra men de saker jag nämnt kring Morgans vistelse i Sverige pekar i mycket mot just Wedin. Något 100% igt utpekande av någon som vill skylta med sin identitet publik finns dock inte och kommer nog inte heller så läge Wedin är någorlunda pigg. Frågan är vem som gav Wedin identiteten från början och varför!

Ok, finns rykten men inga bekräftelser.
För egen del kan jag tänka mig att Charles Morgan är ett täcknamn som används av flera personer i ett lands hemliga tjänster ungefär som Sven Roland Larsson i de svenska hemliga tjänsterna.

Sydafrika är mångas favorit anstiftare till MOP efter mordet. Karl-Gunnar Bäck får tips om detta från en MI6 källa som med största sannolikhet handlar med sina chefers goda minne.

Den sjätte mars skriver Sverker Åström en promemoria en ev mordkomplott från Johannesburg. I GK finns också en första anteckning om Bertil Wedin i sydafrikaspåret den elfte mars då han nämns av Abdul Minty som en tänkbar konspiratör. förutom PUs utredare finns Sverker Åström med vid förhöret.

All den stund som sydafrika var en favoritmördare för en del grupperingar fanns det andra som hittade sina favoriteorier

Contra lanserade vänsterterrorism, PKK och underförstått KGB som Palmemördare redan i början av mars.
I en artikel "Sven Enberg" som egentligen är Carl G Holm skrivs det med eftertryck att det är osannolikt att svenska högerextremister är inblandade. Enberg/Holm vill som han skriver förmedla oroande men mycket bestämda och detaljerade uppgifter som Contra fått från spaningsarbetet och så pekar han indirekt ut en PKK-medlem som PU senare kommer att visa stort intresse.

Den sjätte mars nämner Svenskan "bröllopssamtalet" i en väldigt initierad artikel om PKK. Bröllopssamtalet som SÄPO-chefen Sven-Åke Hjälmroth innan mordet ska ha pratat om med Ebbe Carlsson.

Jag gissar att Wedin fått sitt material från Contra som i sin tur fått det av ex. Alf Karlsson. Alf är ju den på SÄPOs terroristrotel som redan i augusti 1985 gått ut i Expressen med uppgifter från en hemligstämplad SÄPO-utredning som gav vid handen att den 'kurdiska terroristgruppen PKK' hotade Olof Palme.
Citera
2014-02-26, 23:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det finns en indirekt koppling mellan Contra-Stig och Bertil Wedin. I Kanger och Borgs granskning av Bengt Henningssons och Anders Larssons aktiviteter så framgår det att Henningsson och Larsson "känner" och "umgås med" Bertil Wedin. (Aftonbladet 1987-05-26) Contra-Stig var som bekant Henningssons kontakt på Säpo.

De borde känt varandra från Demokratisk Allians, kanske Tiny-Tiny kan utveckla detta lite utförligare
Citera
2014-02-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Alf Enerström lanseras som mördaren i morgondagens Svd. Tydligen är hans alibi spräckt.

Man vill också göra kopplingen Alf Enerström <->Anders Larsson <->Bertil Wedin

Wedin bekräftar för Svd att han känner Enerström men kopplingen Enerstöm <-> Larsson redogörs inte för tyvärr.

GW proppsar på nya förhör med Alf

Om Alf Enerström är den skyldige, kan man ju undra varför Palme utredningen inte kunnat binda honom till mordet trots att man spenderat närmare en halv miljard kronor. Likaså kan man fråga sig varför Stieg Larsson inte kunde finna ut det på 18 år han undersökte högerextremister och Palmemords konspiratörer? Men självklart ska man förhöra Enerström, vad gjorde han ute på stan under mordkvällen? Vart förvarade han sin puffra? Är den provskjuten?

Vad gäller Stieg Larssons material är jag mer nyfiken på vad han höll på med 2004 än 1987.
Citera
2014-02-27, 00:17
Medlem
mvagrippas avatar
Från Gunnar Walls mörkläggning.

"860313 kontaktas PU av ÖBs säkerhetstjänst som meddelar att en Officer har vissa uppgifter om en polisinspektör . 860418 förhörs ófficeren. Han berättar att polisinspektören försökt värva honom till en hemlig polisförening höger om höger där medlemmarna förenas i ett hat mot Olof Palme".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in