Citat:
Ursprungligen postat av
litentuvan
Du tar ständigt upp dessa tre SÄPO-män. Vi har här två författare som i nyckelromaner talat om fristående verksamheter inom SÄPO. Stieg Larssons såkallade Sektionen och LGWP såkallade Externa Enheten (med chefen Waltin). I båda böckerna har dessa verksamheter glidit ur regeringens kontroll. LGWP verkar mena att ett huvud motiv till mordet på Olof Palme var att han planerade en avveckling av en sådan extern/hemlig avdelning. Tror du dessa tre SÄPO-män som Sten Andersson refererar till tillhörde en sådan hemlig konstruktion med fristående finnansiering?
Gunnar Wall nämner i MORKLÄGGING SÅ-gruppen som bildades 1977 . Den kom till med anledning av ambassad-sprängningen och kröcher-ligan. En bit in på 80-talet kommer FSG som uppenbarligen har ganska fria tyglar. Wall berättar att den hårdföre SÅ-veteranen
DH vid tiden för MOP jobbar på PG Näss sekretariat där han bl a utbildar FSG -folket i buggningens konst. Vore väldigt intressant att veta vem denne DH är, enligt Jan Danielsson personkoder är det enda vi kan härleda till att hans förnamn slutar på H.
Med tanke på
PG Näss omvittnade kompetens och kontroll över sitt SÄPO, pappa rakt igenom" har jag svårt att tro att en autonom verksamhet skulle kunna växa fram helt utan chefernas kännedom.
Det närmaste vi kommer detta är
Ebbe Carlsson -ligan med
Walter Kegö och
Janne Barrling som försökte verka bakom ryggen på Näss, som vi vet slutade det i fiasko vilket för mig antyder att renegater inte kunde härja hur som helst på SÄPO-
I intervjun med
Sten Andersson är han mycket tydlig med att han fått namnen på tre SÄPO-män
1. Contra-
Stig Johansson "SÄPO-man med kontakter i högerextrema kretsar"
2
Robert Stangesjö "Avlyssningsexperten" stf chef i FSG, dyker upp i Ebbe-ligan.
3. En SÄPO-polis som jobbat med "särskilda Åtgärder mot speciella personer"
Den tredje har jag inte kunnat luska ut identiteten på. Har funderat på om det kan vara "Walls" DH men det är bara ett antagande.
Att detta spår inte utretts i botten , med blåslampa och sökarljus tycker jag är oerhört anmärkningsvärt.
Det är ändå sveriges utrikesminister , en av dåtidens mest respekterade politiker som inne från SÄPO fått namn på folk som illegalt övervakat Olof Palme. Ingenting händer, tror man SA fabulerar eller ljuger så är det ju på sitt sätt lika intressant.
Nu tror jag inte det senare utan att SA delger de uppgifter han fått inne från SÄPO om övervakarna. Liksom i
Ulla Strömbäck-Larsson WT iaktagelser finns när det gäller SÄPO-trojkan en beröringsskräck som säger mig att det här är något väsentligt för att förstå krafterna kring MOP.