2014-02-19, 16:25
Medlem
ken777s avatar
2be1 mycket ärligt sökande du ger uttryck för!
Det är vackert när människor som du söker efter livets ursprung.
Tror att "Gud" blir glad av detta. Ett ödmjukt hjärta är vackert.
Själv är jag troende och har svårt att förstå människor som inte tror på en skapare av allt. Eftersom Islam, Judendomen och Kristendomen är broderreligioner och helt klart utgör de flesta av mänsklighetens anhängare så tror jag att någonstans inom detta finns urprunget och skaparen av allt. De som bara tror på vad de kan se och på vad vetenskapen hitintills kommit fram till anser jag nog vara litet kortsynta. Jesus är för mig någon som knyter ihopa allt på ett ödmjukt och kärleksfullt sätt. Någon som står för försoning och förlåtelse mellan allt och alla. Kontakt mellan Gud och människa och mellan människa och människa i försoning. Hans budkap var att de ödmjuka skall bli upphöjda. De fattiga skall bli rika. De som bara söker sitt eget skall förlora sig själv. De som söker andras bästa skall vinna sitt liv. De minsta skall bli de största och de som upphöjer sig själva skall bli förödmjukade till att lämna plats åt andra. Här någonstans tror jag att vi finner livet. Det vackra är den sökande ödmjukheten. Denna uttrycker du!
Citera
2014-02-23, 08:49
Medlem
Vad är Gud?
En viktig fråga.

Men många använder begreppet men med olika syften.
Vem skapade världen och vem skapade Big Bang?
I detta syfte vill jag tro på en kraft(Gud).
Men vem skapade denna kraften?
Ännu en bra fråga.

Men hur jag än vrider och vänder på denna fråga
så får jag alltid samma svar.

Och den som inte tror på denna kraft.
Ingen tvingar dig att tro på denna kraft och makt.

Det var allt från mig.
Citera
2014-02-23, 09:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densistafilosofen
Vad är Gud?
En viktig fråga.

Men många använder begreppet men med olika syften.
Vem skapade världen och vem skapade Big Bang?
I detta syfte vill jag tro på en kraft(Gud).
Men vem skapade denna kraften?
Ännu en bra fråga.

Men hur jag än vrider och vänder på denna fråga
så får jag alltid samma svar.

Om du kallar 'god'-of-gaps, argument-from-ignorance eller Intelligent Design postulatet för "svar" innebär det bara att du definierar "svar" (per se) på tros-sättet. Alltså åter till ruta étt.

Citat:
Och den som inte tror på denna kraft.
Ingen tvingar dig att tro på denna kraft och makt.

Du borde skaffa dig bättre information om det vi andra kallar verkligheten.
Citera
2014-02-23, 10:22
Medlem
Findusams avatar
Jag kan dela med mig av några exempel från Upanishaderna som innehåller beskrivningar av brahman, den högsta sanningen. Upanishaderna innehåller djup kunskap som inte är lätt att förstå.

Citat:
Kena Upanishad:

There, the eye does not go, the speech does not go, nor the mind goes. We do not know, we do not understand, how he regulates them.

He is distinct from the known and distinct from the unknown. He is supreme. Thus we have heard from the ancients who taught Him.

He who is not fully expressed by speech, directed by whom the speech is uttered, is Brahman

He who is not fully grasped by mind, directed by whom the mind grasps, is Brahman

He who is not seen by the eye, directed by whom the eyes see, is Brahman

He who is not heard by the ear, directed by whom the ear hears, is Brahman

He who is not moved by Mukhyaprana (breath) , by whom Mukhyaprana is moved, is Brahman

Citat:
Isa Upanishad:

om purnam adah purnam idam
purnat purnam udacyate
purnasya purnam adaya
purnam evavasisyate

ord för ord:
den fullständiga helheten, helt fullkomlig, den, helt fullkomlig, denna fenomenvärld
från den alltigenom fullkomlige, fullständig enhet, frambringas
av den fullständiga helheten, fullständigt, allt, efter att ha avlägsnats
den fullständiga jämvikten, även om, förblir

Här förklaras den högsta sanningens oändlighet. Fastän man tar bort helheten från helheten så förblir helheten.

Lite mer från Isopanishad:

Fastän Han förblir i sin boning är Gudomens Personlighet snabbare än tanken och kan överträffa alla andra som springer. De mäktiga halvgudarna kan inte närma sig Honom.

Den Högste Herren går och går inte. Han är långt borta, men Han är också mycket nära. Han är inuti allting, och ändå är Han utanför allting.

Den som ser alla levande varelser som andliga gnistor, kvalitativt ett med Herren, känner i sanning tingens natur. Vad kan då orsaka illusion eller sorg för honom?

En sådan person måste i sanning känna den störste av alla, Gudomens Personlighet, som är icke förkroppsligad, som är allvetande, bortom klander, utan ådror, ren och obefläckad, filosofen som, tillräcklig i Sig Själv, sedan urminnes tider har uppfyllt allas önskningar

Lite "food for thought"!
Citera
2014-02-23, 11:31
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ingen "food for thoúght", men standard-mysticism vilken det är helt meningslöst att börja "förklara" eller predika.
Det är i alla fall gymnasie, jag kan inte se relevansen i grundskolor, med tanke på antal ämnen där. Men man ser det alltid subjektivt istället för objektivt. Eller beroende på hur stadfäst allah är i respektive kommun, för all del "hjulet" också.. hur långt man är beredd att mantra.

Men religion är ingen billig historia enl mig. Barn växer fort.
Citera
2014-02-23, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ingen "food for thoúght", men standard-mysticism vilken det är helt meningslöst att börja "förklara" eller predika.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det är i alla fall gymnasie, jag kan inte se relevansen i grundskolor, med tanke på antal ämnen där.

Det finns en bred enighet inom mysticismen (givetvis undantar jag new-age synkretist-smetet från denna) om att det inte bara är meningslöst .... men faktisk kontraproduktivt ..... att "förklara" mysticismen.

Att "predika" den är på området av det öppet löjliga.
Citera
2014-02-23, 12:50
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Jag kan dela med mig av några exempel från Upanishaderna som innehåller beskrivningar av brahman, den högsta sanningen. Upanishaderna innehåller djup kunskap som inte är lätt att förstå.

Lite "food for thought"!
Finns det olika sanningar som dessutom är graderade? Om Upanishaderna är så svåra att förstå, varför ens nämna det i en tråd där militanta ateister och galna abrahamiter härjar? De är lika blinda som innan de fina citaten läses. Nej Gud får var och en finna själv.
Citera
2014-02-23, 16:34
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det finns en bred enighet inom mysticismen (givetvis undantar jag new-age synkretist-smetet från denna) om att det inte bara är meningslöst .... men faktisk kontraproduktivt ..... att "förklara" mysticismen.

Att "predika" den är på området av det öppet löjliga.
smeten haha.. ja.. sikherna omhuldar sin smet och det utan attplötsligt ha något emot religiös fanatism, men det är synd om dem, religionen har inte "företrädet"

kontraproduktivt tycker jag också, eftersom en upplevelse inte är själva saken, däremot viljan att spränga gränser med trollerier, å andra sidan tycker jag det är dyrköpt att proklamera hasch för barn. det är där islam finner sin filosofiska gemenskap med den fanatiska mysticismen, antagligen inom de flesta religioner, det ska förstås av den anledningen inte befinna sig under "religionsfrihetslagen" som jag tycker, mysticism är en barnlek, jag översätter det till tvättäkta flum.

madrid-sprängningarna, härrörde ur djupaste villfarelsen där mystiska flummeriet upplevde det orättvist och det brukar alltid påkalla mer pengar, det jag menar att kidnappa intellekt, för att man inte upplever sig förverkligad under kristna manteln, å andra sidan helt frivilligt att i sekulära regioner traska in i kyrkor och tro sig behöva kuvas där, det är omogna villfarelser. dock inte fascistiska anhang. nä varje religion har sina spökerier, på olika sätt. extremistiskt trots, är vad det är, därför är strukturer så behagligt tycker jag, vissa seder är både demokratiskt och sekulärt vänliga mot alla oavsett den berömda tillhörigheten, som är mer patetisk.

men subjektivt, för mig är islam och förblir en förtryckarreligion, man omhuldar för mycket fobier och drar det till ovidkomligheter, utpressarsystem som ligger i att man predestinerar dominans att slentrianmässigt ges tillåtelse att dominera, sådant är djupt odemokratiskt. tyckr alltså, jag vet inte.

men de gillar iaf att komma till ordnade makter, fast de måste sparka bakut att erkänna det. så det är patetisk slags tänkesätt de omhuldar de mer fundamentlaistiska trotsarna. barnen förlorar stort på det. för att inte nämna förbuden - som på riktigt är mystifierade, för att kunna våldta smidigare tror jag, så jag är lite enfaldig.
Citera
2014-02-23, 17:48
Medlem
Till Bogomil:

Big Bang skapade så den har en skapares kraft
Citera
2014-02-23, 19:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Till Bogomil:

Big Bang skapade så den har en skapares kraft

Visst, det kallas dom kosmiska initial-vilkoren i rationel terminologi.
Citera
2014-02-24, 04:25
Medlem
Så vem skapade världen är frågan Bogomil.
Citera
2014-02-24, 08:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så vem skapade världen är frågan Bogomil.

Vad är ditt förslag?

Gärna med ett svar och en bevisföring som inte är hämtad från missions-manualen, eftersom alla missions-manualens "svar" är redan genomältade i detaljer på tråden om att bevisa 'guds' existens, och det finns ingen anledning till att upprepa dessa resonemanger här också.

Att lyssna på apologetisk papegojesnack från en såpbox är spill av tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in