Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Det finns en bred enighet inom mysticismen (givetvis undantar jag new-age synkretist-smetet från denna) om att det inte bara är meningslöst .... men faktisk kontraproduktivt ..... att "förklara" mysticismen.
Att "predika" den är på området av det öppet löjliga.
smeten haha.. ja.. sikherna omhuldar sin smet och det utan attplötsligt ha något emot religiös fanatism, men det är synd om dem, religionen har inte "företrädet"
kontraproduktivt tycker jag också, eftersom en upplevelse inte är själva saken, däremot viljan att spränga gränser med trollerier, å andra sidan tycker jag det är dyrköpt att proklamera hasch för barn. det är där islam finner sin filosofiska gemenskap med den fanatiska mysticismen, antagligen inom de flesta religioner, det ska förstås av den anledningen inte befinna sig under "religionsfrihetslagen" som jag tycker, mysticism är en barnlek, jag översätter det till tvättäkta flum.
madrid-sprängningarna, härrörde ur djupaste villfarelsen där mystiska flummeriet upplevde det orättvist och det brukar alltid påkalla mer pengar, det jag menar att kidnappa intellekt, för att man inte upplever sig förverkligad under kristna manteln, å andra sidan helt frivilligt att i sekulära regioner traska in i kyrkor och tro sig behöva kuvas där, det är omogna villfarelser. dock inte fascistiska anhang. nä varje religion har sina spökerier, på olika sätt. extremistiskt trots, är vad det är, därför är strukturer så behagligt tycker jag, vissa seder är både demokratiskt och sekulärt vänliga mot alla oavsett den berömda tillhörigheten, som är mer patetisk.
men subjektivt, för mig är islam och förblir en förtryckarreligion, man omhuldar för mycket fobier och drar det till ovidkomligheter, utpressarsystem som ligger i att man predestinerar dominans att slentrianmässigt ges tillåtelse att dominera, sådant är djupt odemokratiskt. tyckr alltså, jag vet inte.
men de gillar iaf att komma till ordnade makter, fast de måste sparka bakut att erkänna det. så det är patetisk slags tänkesätt de omhuldar de mer fundamentlaistiska trotsarna. barnen förlorar stort på det. för att inte nämna förbuden - som på riktigt är mystifierade, för att kunna våldta smidigare tror jag, så jag är lite enfaldig.