Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-02-22, 13:44
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Är det samma som ES R18 på denna karta? Då är det Villingsberg med "Firing, blasting and UAS".

Annan karta Når upp till Norasjön, inkluderar Hästeskon mm exkuderar Rb 60 och 80, men dessa ligger ungefär under den flygkorridor som är markerad från Västerås mot norska gränsen över Arvika.

Fick gå ner i källaren där jag först rullade ut fel kort från Andöya till Tornedalen.....
Citera
2014-02-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Annan karta Når upp till Norasjön, inkluderar Hästeskon mm exkuderar Rb 60 och 80, men dessa ligger ungefär under den flygkorridor som är markerad från Västerås mot norska gränsen över Arvika.

Fick gå ner i källaren där jag först rullade ut fel kort från Andöya till Tornedalen.....
R18 ser likadant ut då som nu och har aldrig varit hemligt (av den enkla anledningen att det är livsfarligt att flyga där när man skjuter). Det jag menar är det som är utmärkt enbart på militärens karta 1961 och som mig veterligen inte finns/fanns på någon civil.
Citera
2014-02-22, 20:23
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Vad visade bilden? Länken är trasig.
Den fungerar utmärkt just nu...
Citera
2014-02-25, 14:23
Medlem
Efter tips från er i tråden gick jag och köpte Midsommargryning och 36 timmar. Läste ut bägge böckerna på fyra dagar. Blev lite chockad över kontrasten, jag ska inte spoila men kan säga att i ena boken pepprar militären ner onda poliser som försöker skada civilbefolkningen. I den andra har militären istället spårat ur och likaså är det skottlossning mellan svensk militär och polis.

Givetvis var det mer nöje att läsa om militären som "the good guys" men båda böckerna är mycket läsvärda.

Såg att Wilderäng ska komma med en ny bok ('Stjärnklart') som handlar om survivalism och prepping. Alla vi som läser här i tråden är väl lagda lite åt det hållet (så säg inte att ämnena är OT, snälla!) eftersom det samhälle vi föreställer oss om Zonen och bunkrarna skulle komma i användning är ett samhälle i kris - oavsett om det beror på sovjetisk invasion, störda samhällsfunktioner eller oroligheter.

Men det är ett långt steg mellan att vara intresserad och att faktiskt göra verklighet av sina tankar; alltså bunkra förnödenheter och kanske fixa en skyddad plats där man kan gömma sig. Har ni hört talas om någon i Sverige som tagit steget, kanske finns det t.o.m. någon i tråden?

Ge gärna förslag på svenska webbsidor eller någon tråd här på forumet där diskussionen finns.
Citera
2014-02-25, 14:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
... Men det är ett långt steg mellan att vara intresserad och att faktiskt göra verklighet av sina tankar; alltså bunkra förnödenheter och kanske fixa en skyddad plats där man kan gömma sig. Har ni hört talas om någon i Sverige som tagit steget, kanske finns det t.o.m. någon i tråden?

Ge gärna förslag på svenska webbsidor eller någon tråd här på forumet där diskussionen finns.

Regering och riksdag? (Det kunde jag inte låta bli...)
Citera
2014-02-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Regering och riksdag? (Det kunde jag inte låta bli...)

Alltså, om man drar survivalismen till sitt yttersta ska man ju istortsett bygga en bunker djupt i skogen och fylla den med vatten, mat och vapen. Så att riksbunkern och survivalism hör ihop är det inge snack om, det är bara i en mycket större och mer omfattande skala.
Citera
2014-02-25, 15:31
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Alltså, om man drar survivalismen till sitt yttersta ska man ju istortsett bygga en bunker djupt i skogen och fylla den med vatten, mat och vapen. Så att riksbunkern och survivalism hör ihop är det inge snack om, det är bara i en mycket större och mer omfattande skala.

Det beror ju på vilket scenario man ser och hur långt man vill gå.
Det finns ett och annat bra bergrum att tillgå på marknaden idag, men många av dessa ligger endera i eller nära bebyggelse, det är problematiskt, eller i skogen långt från odlingslandskapet, det är också problematiskt. Vi är många som har tagit steg i form av några månaders mat, någon veckas vatten och nätoberoende sätt att värma mat och bostad. Några har ett par års livsmedel, odlar mycket av sin mat själv, har nätoberoende bostad och är skuldfria.
Bunkern som man gärna vill ha är besvärligare, en bra bostad med möjlighet att odla det man behöver kan kosta under en halv miljon. Att bygga även en ganska enkel bunker riskerar att ganska snabbt dra iväg långt hortom den summan.
Citera
2014-02-26, 08:30
Medlem
dolmiodags avatar
Nu ligger ett av bergrummen i tråden på Blocket:
http://www.blocket.se/orebro/Hastskoberget__Nora__Nora_52321132.htm?ca=8&w=1&di rect=1
Citera
2014-02-26, 11:40
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmiodag
Nu ligger ett av bergrummen i tråden på Blocket:
http://www.blocket.se/orebro/Hastskoberget__Nora__Nora_52321132.htm?ca=8&w=1&di rect=1

Du är lite sen med detta, titta några sidor bak i tråden.
Citera
2014-02-26, 21:01
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Du är lite sen med detta, titta några sidor bak i tråden.

Tja, en upprepning mer eller mindre i den här tråden gör ju varken till eller från.
Nej, men jag trodde annonsen just på Blocket var ny då den dök upp igår. Men det kan ju vara så att mäklaren förnyade den bara.

Jag har inget emot att det inlägget och associerade tas bort.
Citera
2014-02-26, 23:21
Medlem
Pansararmens avatar
Står stenkrossen fortfarande kvar?
Citera
2014-02-27, 18:00
Medlem
Running_mans avatar
Ju mer jag läser detta ämne desto mer tror jag på teorin om att "riksbunkern" på pappret är kamouflerat till något annat, användningsområdet under t.ex. övningar är nått annat... Allt för att inte platsen skulle röjas. Även om folk känner till platsen är det inga problem så länge dom inte vet att Sverige skulle styras därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Men det är ett långt steg mellan att vara intresserad och att faktiskt göra verklighet av sina tankar; alltså bunkra förnödenheter och kanske fixa en skyddad plats där man kan gömma sig. Har ni hört talas om någon i Sverige som tagit steget, kanske finns det t.o.m. någon i tråden?
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/overlevare-i-tiden_7758468.svd

Något i minnet säger att det gick något program på TV för några år sedan om just sådana människor, tyckte det var intressant som fan. Var det inte "Outsiders" eller nått i den stilen? Kommer tyvärr inte ihåg om det var Sverige eller inte.

För övrigt så har det sålts några bergrum/bunkrar i Sverige vars nya ägare/användningsområde inte avslöjats än... kanske någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in