Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-01-15, 23:28
Medlem
De flesta anläggningarna inom området verkar ju rätt diskreta till sitt yttre försvar, dvs i de fall jag känner till så är det enbart lite stängsel runt. Någon anläggning har knappt det.
Varför är då en anläggning plötsligt väldigt välförsedd med fortifikation runt om och utanför stängslet?
Ex vis betongspärrar på räls som kan blockera den bakre infarten (dalgången) till anläggningen. Skyttegravar på höjden ovanför. Värn. Små skyddsrum.
I just detta fall tänker jag på en plats i sydligaste delen av området, där några värn t.o.m. försetts med geocacher.
Finns det flera anläggningar med sådant försvar eller är denna anläggning unik?
Citera
2014-01-16, 00:03
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Åter igen har UE:arna i Lesjöfors pissat på skyddslagen och lagt upp bilder på ett objekt i anslutning till RB80. Jag är själv inte särskilt upprörd även om jag aldrig skulle komma på tanken att göra det själv men jag undrar lite varför ingen reagerar. Det har ju t.o.m. postats länk i denna tråd. Hur vågar de ens?

Från den äldre versionen har jag inte sett mycket bilder. Inte en enda bild som visar betong kan jag minnas därifrån även om det säkert har förekommit.

Jag vill härmed inte att diskussionen ska urarta till den klassiska om skyddsobjekt. Jag är mest intresserad av allt runtikring.

Förstår inte hur deras bilder får ligga kvar på sidan, det är ju inte direkt diskreta där dom ligger och eftersom dom så tydligt brutit mot lagen med att just fotografera skyddsobjekt med fotoförbud. Intressanta bilder är det ju, samtidigt som dessa platser kan dra till sig fel personer. Återstår att se om någon av ungarna åker dit på detta. Men som sagt, bilderna är ju trevliga att kika på.
Citera
2014-01-16, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
De flesta anläggningarna inom området verkar ju rätt diskreta till sitt yttre försvar, dvs i de fall jag känner till så är det enbart lite stängsel runt. Någon anläggning har knappt det.
Varför är då en anläggning plötsligt väldigt välförsedd med fortifikation runt om och utanför stängslet?
Ex vis betongspärrar på räls som kan blockera den bakre infarten (dalgången) till anläggningen. Skyttegravar på höjden ovanför. Värn. Små skyddsrum.
I just detta fall tänker jag på en plats i sydligaste delen av området, där några värn t.o.m. försetts med geocacher.

Den anläggningen (Hallsberg) är väldigt gammal. Det har inte funnits någon anledning att ta bort betongpianon och värn. Många anläggningar från den tiden har skrotats (också värnen) men denna har fått leva kvar. Det har nog förvarats ganska stora mängder vapen i berget så att man ville skydda det och kanske också avskräcka var inte så konstigt.

Betongpianon på räls har det funnits fler av. Idag är det inte många kvar. Vill minnas att det står ett kvar i Fjällbacka. Värn runt viktigare anläggningar är väl mer regel än undantag. Nuförtiden ser man annorlunda på behovet och värn har fått stå tillbaka för diskretion. Med tanke på hur försvaret ser ut så finns det ju inte så stor anledning att bygga nya värn.
Citera
2014-01-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson

Jag håller med dig om att det är ont om förberedelser för närskydd vid de flesta anläggningarna i zonen. Dock så ska man nog se systemet/fenomenet zonen i ljuset av att om man drog igång det i full krigsmundering så avlystes nog hela området. Flertalet manstarka förband ansvarade för försvaret av zonen, och yttre gränserna var nog väl försvarade. Då behövdes inte så mycket närskydd jämfört med en ensam anläggning mitt ute i ingenstans.
Citera
2014-01-17, 10:53
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Jag håller med dig om att det är ont om förberedelser för närskydd vid de flesta anläggningarna i zonen. Dock så ska man nog se systemet/fenomenet zonen i ljuset av att om man drog igång det i full krigsmundering så avlystes nog hela området. Flertalet manstarka förband ansvarade för försvaret av zonen, och yttre gränserna var nog väl försvarade. Då behövdes inte så mycket närskydd jämfört med en ensam anläggning mitt ute i ingenstans.

Jag håller inte riktigt med. Jag tycker ungefär att antalet värn och SK-10 är detsamma över hela Zonen, inkl Hallsberg. Till och med RB60's trådutpunkt har närskyddsmöjligheter. Dock så finns inte stridsvagshindren kvar (?) på många platser.
Citera
2014-01-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Både ja och nej.

Det finns fem viktiga internetknutpunkter i Sverige, kallade IX, samtliga i bergrum. Göteborg/Bällskär, Malmö/Limhamn, Stockholm A och B samt en i Sundsvall. Stockholm A och B används alltså som benämning på dessa. Men jag har också hört samma namn användas i ett sammanhang som närmast kan sägas handla om uppehållsplats för regeringen i en krissituation. Alltså en "RB light", en typ av skyddsrum med det vanliga såsom hus på stålfjädrar osv.

Stockholm A kan alltså syfta både på internetknutpunkten och ett skyddsrum, och namnet avser en och samma berganläggning söder om Stockholm oavsett vilket användningsområde man menar.

Vet inte när denna "extra funktion" tillkom men det kan ha varit så sent som på 90-talet. Vore intressant att gräva lite hos PTS/Skanova/Telia eller kanske i gamla Televerkets arkiv...

På 90-talet vaktade jag ett skyddsobjekt i hemvärnet.
Denna skulle vara den västra utpunkten för "all datatrafik" i Sverige.
Internet fanns ju inte riktigt i folks medvetande då.

Denna var på inget sätt fortifierad.
Det närmaste man kom det var när vi byggde sandsäcksvärn på taket.

Den låg ihop med en kursgård för televerkets personal.
Och var ständigt bemanna med personal televerket.

Numera är kursgården såld.
Det bor "tattare" på området, och finns tom lägenheter i själv huset där växeln/utpunkten finns.

Numera är
Citera
2014-01-17, 13:47
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Jag har ingen större koll på ledningstunnlarna under Stockholm, mer än att tunneln som går under Södermalm söderut ansluter till Stockholm A.

Gällande B så verkar det råda viss förvirring. Fredhäll sägs husera en viktig teleanläggning som HAR tunnelanslutning, men platsen är INTE Stockholm B även om jag hörde något om att den skulle kunna fungera för ändamålet lika bra som A eller B.

B ligger däremot i närheten av Fredhäll-anläggningen, men längre västerut. Vet inte hur det är med tunnel.

Jag har bara fått höra fragment om hur det är uppbyggt och kan ha fel. Men förekomsten av en Stockholm A- och B-anläggning är väl belagd och har till och med varit med fiktivt i tv-serie.

Det du skriver om att platser av betydelse i city är anslutna är korrekt, men jag kan inte svära på exakt vilka. Men då Högkvarteret är anslutet så är säkert regeringsbyggnaderna det också. Till och med Skandiahuset är anslutet, med den begränsade betydelse det huset skulle ha vid en invasion.

Ledningstunnlarna ses som extremt känsliga och det finns en anledning till att man skickar pikéten på larm. Man ska komma ihåg att dessa tunnlar är vitala för flera aktörer - Fortum, Telia, i viss mån VA-verket.... det går att ställa till stor oreda om man skruvar på fel kranar där nere. Eller en bomb som smäller av på fel (rätt) ställe skulle kunna slå ut el, tele, fjärrvärme och i viss mån VA-verkets verksamheter i centrala stan.

Jag har aldrig hört benämningen Stockholm A/B, var har du fått den uppgiften från?

EDIT//

Det finns många olika anläggningar för teletrafik i Sthlm och ännu fler nu i samband med avregleringen av telemarknaden, Tele2 och Telenor har ju också egna anläggningar för sin utrustning och dom är inte samma som dom gamla Televerksanläggningarna. Men inga av dom gamla går under benämningen Stockholm A/B vad jag vet.
Senast redigerad av Grishnac 2014-01-17 kl. 13:50.
Citera
2014-01-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag har aldrig hört benämningen Stockholm A/B, var har du fått den uppgiften från?

EDIT//

Det finns många olika anläggningar för teletrafik i Sthlm och ännu fler nu i samband med avregleringen av telemarknaden, Tele2 och Telenor har ju också egna anläggningar för sin utrustning och dom är inte samma som dom gamla Televerksanläggningarna. Men inga av dom gamla går under benämningen Stockholm A/B vad jag vet.

Det är, vad jag förstår, framförallt internetknutpunkterna som går under dessa namn. Se bland annat:

Flytt av Stockhom A
Presentation där fortifierade anläggningar nämns

Vad jag förstår så är Hammarby Stockholm-A och Alvik Stockholm-B.
Citera
2014-01-17, 15:04
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Det är, vad jag förstår, framförallt internetknutpunkterna som går under dessa namn. Se bland annat:

Flytt av Stockhom A
Presentation där fortifierade anläggningar nämns

Vad jag förstår så är Hammarby Stockholm-A och Alvik Stockholm-B.

Det här är ju benämningar inom IT världen och inget som används när man talar om de faktiskta lokalerna, Stockholm A/B verkar vara något mer av en "logisk" benämning av en plats snarare än en fysisk sådan. Stockholm A kan alltså vara inplacerad i vilken lokal som helst. Men någon fysisk plats med namnet Stockholm A/B känner jag inte till.
Det är heller inte gamla Televerkets prylar, det här är KTH´s saker och inte riktigt samma sak.
Dom knutpunkterna som visas på kartan är dom gamla huvudorterna från Televerkstiden, det är naturligt att man kopplar in en internetanslutning till dom stora teleknutpunkterna när dom första uppkopplingarna anlöts via ett vanligt telefonmodem.

Därmed inte sagt att det inte finns någon lokal för teleutrustning där försvaret är inblandat, det gör det men jag vet inte vad som finns där även om jag inte tror att det är någon "RB-light"
Citera
2014-01-17, 15:06
Medlem
Sluta gnag om Stockholm nu, tillbaka till skogarna kring Örebro.
Citera
2014-01-17, 18:10
Medlem
Pansararmens avatar
Bing har väldigt fint kartmaterial just nu för folk som är intresserade i ämnet.
Citera
2014-01-17, 18:25
Medlem
Satan vilka bra kartbilder det dykt upp nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in