2014-02-19, 09:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Inte före men efter kommer "وَحِجْرًا مَّحْجُورً", som tillsammans med "hinder" ( بَرْزَخًا ) tolkar jag det som fast landmassa här för att passa i surans kontext.
Frågan kvarstår varför din tolkning är den rätta när den av andra så kallad skriftlärda tolkats på andra sätt. Men där kommer vi nog inte längre.
Citat:
Det är inget direkt fel med många översättningar (arabiskan i Koranen är oerhört svår översatt) men man bör använda flera stycken samt läsa hela surorna och ha i åtanke nejden, tiden, av och för vem den författades.
Jag tror att många som idag är ledande inom islam skulle säga att Koranen är dikterad av Gud, ämnad för mänskligheten och att budskapen är oberoende av tid.

... och i det sammanhanget blir naturligtvis den vetenskapligt felaktiga tolkningen att vattnet i sjöar och hav skiljs åt av land ett problem.
Citera
2014-02-19, 10:05
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror att många som idag är ledande inom islam skulle säga att Koranen är dikterad av Gud, ämnad för mänskligheten och att budskapen är oberoende av tid.
Ja, så är det nog.

Citat:
... och i det sammanhanget blir naturligtvis den vetenskapligt felaktiga tolkningen att vattnet i sjöar och hav skiljs åt av land ett problem.
Jag tror att det beror på hur man ser på ayan, som ett vetenskapligt faktum eller som "en simpel observation"...
Citera
2014-02-19, 10:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag tror att det beror på hur man ser på ayan, som ett vetenskapligt faktum eller som "en simpel observation"...
I kontexten ett tidlöst dokument dikterad av Gud duger nog inte en simpel observation utan den här meningen och flera med den (embryologin) tenderar att tolkas som vetenskapliga faktum. När inte längre vetenskapen kunde tolkas/omtolkas eller helt enkelt förnekas/förintas i de fall de inte stämde överens med de religiösa skrifterna (inget unikt för islam) har vi istället fått uppleva att de mest obskyra verser tolkas och omtolkas för att passa in på de vetenskapliga teorierna. Det är den tråd de skriftlärda balanserar på - att betrakta Koranen/Bibeln som ett dokument av sin tid, som metaforer är så klart den enkla (och rimliga vägen) att förhålla sig till det hela.
Citera
2014-02-19, 11:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Logik nu (vilket jag vet är svårt för Bogomil (och hans fränder...)!

Citat:
Varför skulle en obildad arab på den Arabiska halvön för 1400 år sen och mitt i en sura som handlar om hur gud har skapat samt bestämmer över naturens företeelser, helt plötsligt beskriva ett oceaniskt fenomen (rätt eller fel är ovidkommande här)???

Du skulle bli förvånat över vad profeter, messiaser, guruer m.fl. .... inom flertalet religoner .... kokar ihop i sina "visioner"; ett känd exempel är t.ex. Joh. upp.

Citat:
Eller menar Bogomil (och de andra idioterna i hans likasinnade följe) att Koranen har en explicit och övernaturlig kännedom om saker och ting?

Vi religions-granskande och -kritiska idioter har en särskild idiot-'metodologi' som kallas granskning av/från ett ponerat underlag.
Citera
2014-02-19, 12:39
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
I kontexten ett tidlöst dokument dikterad av Gud duger nog inte en simpel observation utan den här meningen och flera med den (embryologin) tenderar att tolkas som vetenskapliga faktum. När inte längre vetenskapen kunde tolkas/omtolkas eller helt enkelt förnekas/förintas i de fall de inte stämde överens med de religiösa skrifterna (inget unikt för islam) har vi istället fått uppleva att de mest obskyra verser tolkas och omtolkas för att passa in på de vetenskapliga teorierna. Det är den tråd de skriftlärda balanserar på - att betrakta Koranen/Bibeln som ett dokument av sin tid, som metaforer är så klart den enkla (och rimliga vägen) att förhålla sig till det hela.
Ja, jag håller helt med dig här.
Citera
2014-02-19, 13:17
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vi religions-granskande och -kritiska idioter har en särskild idiot-'metodologi' som kallas granskning av/från ett ponerat underlag.
Till skillnad ifrån sådana som mig då (enligt dig)?
Citera
2014-02-19, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Till skillnad ifrån sådana som mig då (enligt dig)?

Jag har för tillfället ingen möjlighet för att kunne evaluera din kompetens och/eller användande av källkritisk granskning av ett ponerat text-underlag.

Du verkar ju mest försöka undvika substantialitet genom att fly in i (bredspektrat) tolknings-diffusitet.
Citera
2014-02-19, 13:36
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Jag har för tillfället ingen möjlighet för att kunne evaluera din kompetens och/eller användande av källkritisk granskning av ett ponerat text-underlag.

Du verkar ju mest försöka undvika substantialitet genom att fly in i (bredspektrat) tolknings-diffusitet.
Jag tror att du har missförstått min ståndpunkt och mina inlägg...
Citera
2014-02-19, 13:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att du har missförstått min ståndpunkt och mina inlägg...

Så du menar ... som ÉN av flera möjligheter av hur jag har misförstått dig .... att koranen faktisk kommer med ett enkelt, men nonsens-aktigt, postulat om söt- och saltvattens oförenlighet.

Ett postulat som i sin enkelhet INTE behövar undanflykter typ tolknings-rökridån.

Men .... låt mig höra din version. Ovenstående var givetvis sarkasm.
Citera
2014-02-19, 20:10
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Så du menar ... som ÉN av flera möjligheter av hur jag har misförstått dig .... att koranen faktisk kommer med ett enkelt, men nonsens-aktigt, postulat om söt- och saltvattens oförenlighet.

Ett postulat som i sin enkelhet INTE behövar undanflykter typ tolknings-rökridån.

Men .... låt mig höra din version. Ovenstående var givetvis sarkasm.
Jag menar här att postulatet (såsom du och IP ser det) inte existerar i denna aya. Jag har grundligt (tycker jag i alla fall) här och i När kommer världen vända sig emot Islam? redogjort varför jag har den uppfattningen. Anser du att något är fel eller att något saknas i min framställning, i sådana fall vad?
Och skippa den sakrala projektionen, är du snäll...
Citera
2014-02-19, 21:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag menar här att postulatet (såsom du och IP ser det) inte existerar i denna aya. Jag har grundligt (tycker jag i alla fall) här och i När kommer världen vända sig emot Islam? redogjort varför jag har den uppfattningen.

Citat:
Anser du att något är fel eller att något saknas i min framställning, i sådana fall vad?

Reträten till en insubstantiell och diffus "tolknings-metodologi", som i praxis gör koranen till en meningslös samling metaforer och "kontexter" som inte en kotte kan få det samma ut av.

Konklusion i så fall: LÄGG NER ISLAM, för den finns till synes inte.
Citera
2014-02-19, 21:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Grejen är att fenomenet inte existerar i den versen alltså faller inte Koranen p.g.r. av den versen (men den motsäger vissa muslimers syn på Koranen), förstår du nu?
Ja, men då hamnar vi i tolkningsauktoritet-problemet. Cherry-picking och andra saker undanbedes.

I denna tråd har alla muslimer(som jag känner till) kallat koranen för ofelbar, direkt från Gud. Att då hitta ett fel i denna bok visar att Gud inte är perfekt, och att koranen inte är perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in