2014-02-12, 15:28
Medlem
SUPERTACK för hjälpen Paul
Då tror jag att jag har gjort mitt val. Och du har varit till STOR hjälp
Så än en gång tack!!!!!
Citera
2014-02-12, 15:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piraterna
SUPERTACK för hjälpen Paul
Då tror jag att jag har gjort mitt val. Och du har varit till STOR hjälp
Så än en gång tack!!!!!
Ingen orsak!

Återkom gärna med en rapport!

~Paul~
Citera
2014-02-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Många bra knivbyggare där men det kan vara svårt att hålla sig till den budget som Piraterna anger.

Den kniv som du syftar på är tillverkar på ungefär samma sätt som Echizenkniven men helt och hållet för hand och i kolstål i stället för rfr. Dvs, han har välvt ihop två olika kolstålstyper och sedan likt japanska metoder bankat ut, vikt, bankat ut osv. Varje vikning ger nya mönsterlager och ger stålet segare. Tillsammans med differentiell härdning får du liknande egenskaper som på japanska katanor.

Problemet är just priset. Om jag inte såg fel så kostade en kniv närmare 3K dollar? Trots att kniven är fin så skulle jag inte drömma om att lägga pengar på en i o f handbyggd kniv men trots allt i enklare ståltyper som rostar så fort ett moln uppenbarar sig på himlen . Bye bye damaskusmönster .

~Paul~
Rob har ju en fjäderdamaskus från Will så han får väl kommentera.
Citera
2014-02-12, 17:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parj
Rob har ju en fjäderdamaskus från Will så han får väl kommentera.
Jaså ja. Ja, det skulle vara intressant att få höra vad han tycker .

~Paul~
Citera
2014-02-13, 01:06
Medlem
Chutotoros avatar
Jag ska vänta på Robs svar, men jag har provat hans kniv, och ja, den är otrolig :O
Citera
2014-02-13, 03:39
Medlem
Chutotoros avatar
Här är en intressant tråd om stål och damaskus till customknivar förresten: http://www.kitchenknifeforums.com/showthread.php/4772-what-steels-and-why
Citera
2014-02-13, 08:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Här är en intressant tråd om stål och damaskus till customknivar förresten: http://www.kitchenknifeforums.com/showthread.php/4772-what-steels-and-why
Japp. Ganska elementärt. Läste den här tråden när den kom upp för några år sedan. Vi har dessutom haft den på tapeten tidigare i den här tråden.

D Thomas har kikat en hel del (liksom undertecknad) på de tester som Verhoeven och Landes utfört i sina respektive länder. Landes utgår dessutom från en del ryska rön, både nya och gamla.

Hur som helst så bör man veta att D Thomas är tungt färgad i sin bedömning av AEB-L eftersom det är det stålet som han säljer och lägger tyngdpunkt vid. Självklart har han dock rätt. Men som vanligt så får man fram de resultaten man vill få fram bara men mäter och jämför på "rätt" sätt .

Kul läsning är det hur som helst.

~Paul~
Citera
2014-02-13, 20:22
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Jag ska vänta på Robs svar, men jag har provat hans kniv, och ja, den är otrolig :O

Jag är väl inte riktigt säker på var i tråden det finns en fråga...

Detta finns väl att säga om Wills damascus;
- Jag ville ha en fjäder och eftersom det ännu inte tillverkats i RF så fick det bli kolstål.
- Will har ett sätt att hålla koll på var lagrena landar (11000+ lager till trots) vilket gör att jag till huvuddelen har O1 som "kärna"
- Fördelen är ju estetisk, jag kan inte säga att jag märker någon skillnad i prestanda
- Den estetiska delen försvinner ju lite med patinan....
- Till skillnad från var Paul skriver så viks dessa inte längre, utan sågas, staplas och tillbaka till ugnen. Att vika skulle med all sannolikhet ge distorsioner i mönstret vid vikningen
- Man köper denna typ av kniv mer för hantverkets skull (lite likt att köpa en tavla) än för att det är en "bättre" kniv. Men är man ok med det så finns ju Rader, Burke, Thomas, Will och endel andra som står till tjänst för de som har tålamod. Carter gjorde ju riktigt fina på sin tid, men han har rationaliserat bort customtillverkningen för att det inte gav tillräckligt med avkastning på insatt tid.

Tilman gör också bra knivar, men han hamrar inte, han avverkar stål.
Citera
2014-02-13, 20:28
Medlem
rob1234s avatar
Citat:

Hur som helst så bör man veta att D Thomas är tungt färgad i sin bedömning av AEB-L eftersom det är det stålet som han säljer och lägger tyngdpunkt vid. Självklart har han dock rätt. Men som vanligt så får man fram de resultaten man vill få fram bara men mäter och jämför på "rätt" sätt .

~Paul~

Jag tror att mycket av hans förkärlek till AEB-L kommer från att familjen Thomas (inkluderar Larrin som ju är halvfärdig med sin doktorsexamen i metallurgi) hittat ett utmärkt profil på värmebehandling av stålet i fråga.
Precis som allting annat så har de testat och prövat sig fram till ett "recept" där de får bra resultat och sedan stannar de vid det.
Jämför man då med mindre optimerade profiler för andra stål så skiner ju stjärnan rätt klart....
Citera
2014-02-13, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
1. Till skillnad från var Paul skriver så viks dessa inte längre, utan sågas, staplas och tillbaka till ugnen.

2. Att vika skulle med all sannolikhet ge distorsioner i mönstret vid vikningen

1. Alltså jag är inte familjär med denne specifike knivbyggaren. Refererade snarare till den gängse metoden. Själva eggen borde dock prestera på ungefär samma sätt i fråga om båda dessa metoder eftersom resultatet trots allt går ut på att ändra plasticiteten i stålet. Skillnaden i denna borde vara försumbar oavsett vilken metod man än använder när det gäller själva stålet.

2. Självklart får du ett annat mönster. På både gott och ont, eller rättare sagt; båda har sina för och nackdelar ur estetisk men också praktisk synpunkt. Å andra sidan så är en jämn fördelning förstås att föredra (i samband med ett färdigt blad) för att få avståndet mellan de olika varven så exakt som möjligt. Detta får man förstås bäst genom den metod som du beskriver, dvs genom att stapla de olika ståltyperna på varandra.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2014-02-13 kl. 20:48.
Citera
2014-02-13, 20:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Jag tror att mycket av hans förkärlek till AEB-L kommer från att familjen Thomas (inkluderar Larrin som ju är halvfärdig med sin doktorsexamen i metallurgi) hittat ett utmärkt profil på värmebehandling av stålet i fråga.
Precis som allting annat så har de testat och prövat sig fram till ett "recept" där de får bra resultat och sedan stannar de vid det.
Jämför man då med mindre optimerade profiler för andra stål så skiner ju stjärnan rätt klart....
Menar du att familjen Thomas värmebehandlar sitt AEB-L själva? Trodde att Uddeholm själva stod för den detaljen.

Kriteriet skulle i så fall vara att familjen Thomas får en speciell särbehandling.

~Paul~
Citera
2014-02-13, 22:19
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Menar du att familjen Thomas värmebehandlar sitt AEB-L själva? Trodde att Uddeholm själva stod för den detaljen.

Kriteriet skulle i så fall vara att familjen Thomas får en speciell särbehandling.

~Paul~

Yepp, vad jag förstått värmebehandlar de stålet själva. http://www.devinthomas.com/damascusSteel.cfm scrollar man en bit finns profilen grovt beskriven.
Värmebehandling av AEB-L har varit på tapeten länge på gamla goda KF:
http://www.kitchenknifeforums.com/archive/index.php/t-1540.html

Vet också att tex Chefknivestogo gjorde det via Peters heat treat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in