Citat:
1. Mycket snygg. Om du dock bortser från utseendet så finns det förstås alternativ. Akifusa Santoku är gjord i ett aningen ännu förnämligare kärnstål (SRS-15 PM-stål, HRC 64-65).
1. Föll lite för Takamura Hana santoku, snygg. Frågan är får jag en precis lika, eller bättre kniv billigare eller i samma prisklass?
2. Tänkte börja skicka med knivbrev någon gång per år.
3. Vill ha stenar som är bra, sitter fast i underlaget och har en jigg. Eller är det helt onödigt och lika bra att köpa en sharpmaker? Känns dock lite b..
4. Vilka grovlekar på stenar om man grundslipar nån gång per år?
5. Är det lönt att köpa ett keramiskt för att skärpa kniven? Eller vad är ett bra stål?
2. Tänkte börja skicka med knivbrev någon gång per år.
3. Vill ha stenar som är bra, sitter fast i underlaget och har en jigg. Eller är det helt onödigt och lika bra att köpa en sharpmaker? Känns dock lite b..
4. Vilka grovlekar på stenar om man grundslipar nån gång per år?
5. Är det lönt att köpa ett keramiskt för att skärpa kniven? Eller vad är ett bra stål?
Du får dock inte med det oktagonala greppet eller damaskusmönstret. Personligen anser jag dock att Akifusan allt som allt är mer prisvärd.
2. Det kan vara en bra idé.
3. Om du ändå vill ha stenar som sitter fast så förstår jag inte vad du har emot Sharpmakern? Det är inget B över den.
4. Det beror på till vilken grad du vill grundslipa. Generellt är ett grövre bryne snabbare men också svårare att hantera ifall man vill ha ett snyggt resultat. Det vanliga är att man börjar på runt 120 och sedan dubblar strävheten, dvs 240, 600 och 1200. Därefter kan du antingen fortsätta att förfina eggens polering eller avsluta med en snabb strigling för att få bort råeggen.
5. Stål används i syfte att räta ut eggen och inte så mycket för att slipa densamma. Visserligen tar det bort en del metall ändå men om man inte uppnår resultat efter ca 3-4 svep per sida så är de facto slö och behöver slipas/brynas på traditionellt sätt.
Personligen anser jag att stål är överskattat och använder inte det över huvud taget. När mina knivar börjar bli slöa/tar dåligt pga diverse orsaker - så bryner jag dem i stället för att ståla.
~Paul~
. Bye bye damaskusmönster
.
Han är speciellt känd för att få fram väldigt bra knivar i niolox.