2014-02-12, 23:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Känslan när man hittar ignore-knappen.. Obeskrivligt.

eXtremo och Legal-Eagle: Vad ansåg ni var den viktigaste nöten att knäcka - för att nå ett bra betyg - gällande Förmögenhetsrätten?
Den verkar i allmänhet ses som en väldigt svår kurs, men ingen tycks peka på vad det svåra är förutom bunten med kurslitteratur. Är väldigt nyfiken på vad huvudproblemet med kursen tycks vara.
Hm, jag bör nog inte uttala mig om just din tenta då jag tror att du studerar i Lund? Själva kursuppläggen kan vara väldigt olika. Vilka ämnen läser ni på kursen Förmögenhetsrätt?

EDIT: Jag kollade upp det själv.

Senast redigerad av eXtremo 2014-02-12 kl. 23:42.
Citera
2014-02-12, 23:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Uppsala är bredvid Lund dem juristutbildningar som anses vara bäst och tycks ha ett väldigt aktat rykte bland arbetsgivare,

Ja kolla bara urank t ex!!!11
Citera
2014-02-12, 23:46
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Känslan när man hittar ignore-knappen.. Obeskrivligt.

eXtremo och Legal-Eagle: Vad ansåg ni var den viktigaste nöten att knäcka - för att nå ett bra betyg - gällande Förmögenhetsrätten?
Den verkar i allmänhet ses som en väldigt svår kurs, men ingen tycks peka på vad det svåra är förutom bunten med kurslitteratur. Är väldigt nyfiken på vad huvudproblemet med kursen tycks vara.
Mmm...det var faktiskt en jobbig kurs. Jag fick lägga ner jäkligt mkt tid. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara. Problemet är att det inte finns ngn röd tråd då kursen spänner över så många rättsområden. Det kommer ju en fråga på alla rättsområden, så man måste behärska allt. Tekniskt är obestånd/sakrätt, skadestånd och fordringsrätten de svåraste, och köprätten och immaterialrätten de lättaste. Böckerna i sakrätt/obestånd och skadestånd kräver ganska mkt tid, var beredd på detta. Tja...jag vet inte vad jag ska säga, du får nog ställa mer specifika frågor för bättre svar.
Citera
2014-02-12, 23:47
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hm, jag bör nog inte uttala mig om just din tenta då jag tror att du studerar i Lund? Själva kursuppläggen kan vara väldigt olika. Vilka ämnen läser ni på kursen Förmögenhetsrätt?

EDIT: Jag kollade upp det själv.

Stämmer fint! Hemtenta på punkt I, III och lite II imorgon.
Citera
2014-02-12, 23:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
<3

En idé vore annars att vi tar en del var, skriver ihop en text, för att sedan lägga samman allt i en stor FAQ. Ungefär som jag antar sker vid bokförfattande där flera författare är inblandade.

Jag kan ta "spelar det någon roll vilken skola man går på" eftersom jag går SU och direkt hamnar i försvarsställning. Jag skall försöka vara objektiv.
Citera
2014-02-12, 23:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Stämmer fint! Hemtenta på punkt I, III och lite II imorgon.
Utan att veta vad ni har läst skulle jag nog rödflagga för IP-rätten i III, då den kan vara tämligen teknisk. Vi har ett antal seminarier som berör IP-rätt i Uppsala (7-8 stycken tror jag) och det var ganska mycket i början, men så länge man har koll på i vilka bestämmelser man hamnar så lossnade det. Men är det en hemtenta torde det vara enklare än en vanlig tenta, då det ger längre tid för att tänka och klura på frågorna (med reservation för hur upplägget ser ut för er).

Då I-III alla rör avtalsrätt skulle jag nog personligen ha sett till att ha koll på den allmänna avtalsrätten och hur avtal sluts (d.v.s. inte enbart anbud/accept-modellen utan även andra alternativa sådana), samt ha koll på vilka olika kontraktstyper det finns, så att man hittar rätt snabbt om en fråga rörande II kommer. T.ex. hur man gör när det gäller arbete på annans egendom, vilka bestämmelser i KöpL samt KtjL som man kan dra analogier från.
Citera
2014-02-12, 23:57
Bannlyst
Citat:
Utan att veta vad ni har läst skulle jag nog rödflagga för IP-rätten i III, då den kan vara tämligen teknisk. Vi har ett antal seminarier som berör IP-rätt i Uppsala (7-8 stycken tror jag) och det var ganska mycket i början, men så länge man har koll på i vilka bestämmelser man hamnar så lossnade det. Men är det en hemtenta torde det vara enklare än en vanlig tenta, då det ger längre tid för att tänka och klura på frågorna (med reservation för hur upplägget ser ut för er).

Då I-III alla rör avtalsrätt skulle jag nog personligen ha sett till att ha koll på den allmänna avtalsrätten och hur avtal sluts (d.v.s. inte enbart anbud/accept-modellen utan även andra alternativa sådana), samt ha koll på vilka olika kontraktstyper det finns, så att man hittar rätt snabbt om en fråga rörande II kommer. T.ex. hur man gör när det gäller arbete på annans egendom, vilka bestämmelser i KöpL samt KtjL som man kan dra analogier från.

Det lär inte hjälpa
I Lund är det uppdelat på avtalslagen (hemtentamen) och sedan läser man övriga och har tentamen på det 20p. allmän förmögenhetsrätt.
en hemtentamen som ger 5-10p.
Det är enbart avtalslagen som gäller och det är enbart anbud accept, inget med köplagen att göra.

edit: varför du ens drar in termin 5 vet jag inte.

Alla råd i den här tråden är antingen fruktansvärt intetsägande eller bara dåliga. Antar det är för att det är samma personer som skriver hela tiden och att de inte är på samma nivå.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-12 kl. 23:59.
Citera
2014-02-12, 23:58
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

IP-rätten kommer på T5. Det som läses på T2 är bara mkt kort om Rom- och Brysselförordningarna (fan, jag kommer aldrig ihåg om det är I eller II som behandlar förmögenhetsrätt, jag har förträngt eländet) samt IKL.
Citera
2014-02-13, 00:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Det lär inte hjälpa
I Lund är det uppdelat på avtalslagen (hemtentamen) och sedan läser man övriga och har tentamen på det 20p. allmän förmögenhetsrätt.
en hemtentamen som ger 5-10p.
Det är enbart avtalslagen som gäller och det är enbart anbud accept, inget med köplagen att göra.
Nu kanske du inte läste vad Veaselll skrev, så jag kan referera det för dig. Veaselll skrev att punkterna I-III kan komma. Du får gärna läsa vad punkterna innehåller innan du uttalar dig. T.ex. så är det väldigt enkelt att förstå, att köp av lös egendom (som ju nämns i punkt II) faller in under KöpL eller KköpL.

Läser ni bara om anbud och accept så lär ni er inte allt inom avtalsrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
IP-rätten kommer på T5. Det som läses på T2 är bara mkt kort om Rom- och Brysselförordningarna (fan, jag kommer aldrig ihåg om det är I eller II som behandlar förmögenhetsrätt, jag har förträngt eländet) samt IKL.
Rom I och II är F-rätt (lagval för avtal respektive utomkontraktuella förpliktelser). Bryssel I är F-rätt medan Bryssel II är äktenskapsmål och sådan skit. IP-rätten var fan det bästa som hänt!

EDIT: Kom på en sak här. Det är jäkligt viktigt att man har koll på t.ex. relationen Rom I <-> tidigare ingångna traktat (läs: IKL) när det gäller lagvalsreglerna. Annars blir det lätt så att man hamnar litet galet.

Rent allmänt är lagtexten inom den internationella privat- och processrätten väldigt viktig att behärska, så att man vet hur instrumenten fungerar i relation till varandra.
Senast redigerad av eXtremo 2014-02-13 kl. 00:05.
Citera
2014-02-13, 00:01
Medlem
Sobofieds avatar
Veaselll,

För I ovan skulle jag för avtalstolkning läsa http://www.avtalslagen2010.se/Section/7 (nyss diskuterad) med kommentarer. Kanske komplettera med Lehrbergs bok.

Lagkommentaren till §36 skadar nog inte heller (fast professorer tycker ibland olika eller lägger olika stor vikt vid vissa saker - vilka böcker har ni?)
Citera
2014-02-13, 00:13
Bannlyst
Citat:
Nu kanske du inte läste vad Veaselll skrev, så jag kan referera det för dig. Veaselll skrev att punkterna I-III kan komma. Du får gärna läsa vad punkterna innehåller innan du uttalar dig. T.ex. så är det väldigt enkelt att förstå, att köp av lös egendom (som ju nämns i punkt II) faller in under KöpL eller KköpL.

Läser ni bara om anbud och accept så lär ni er inte allt inom avtalsrätten.

Rom I och II är F-rätt (lagval för avtal respektive utomkontraktuella förpliktelser). Bryssel I är F-rätt medan Bryssel II är äktenskapsmål och sådan skit. IP-rätten var fan det bästa som hänt!

EDIT: Kom på en sak här. Det är jäkligt viktigt att man har koll på t.ex. relationen Rom I <-> tidigare ingångna traktat (läs: IKL) när det gäller lagvalsreglerna. Annars blir det lätt så att man hamnar litet galet.

Rent allmänt är lagtexten inom den internationella privat- och processrätten väldigt viktig att behärska, så att man vet hur instrumenten fungerar i relation till varandra.

Ja men ditt uppsalatard. nu råkar jag läsa i Lund så jag vet vad det handlar om. Du vet om att kursupplägg ibland inte är riktigt det som verkligen tas upp på kursen? jag kan garantera att det inte lä'r komma någon ip-rätt. Inte ens CISG behöver du tillämpa. AVTALSLAGEN är allt du behöver på hemtentamen. Köplagen har vi först på allmän förmögenhetsrätt 20p vid Lunds Universitet på den juridiska fakulteten i Skåne.

Du bör inte använda något utöver de två blå av axel adelböj. som sagt avtalslagen-
Citera
2014-02-13, 00:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Ja men ditt uppsalatard. nu råkar jag läsa i Lund så jag vet vad det handlar om. Du vet om att kursupplägg ibland inte är riktigt det som verkligen tas upp på kursen? jag kan garantera att det inte lä'r komma någon ip-rätt. Inte ens CISG behöver du tillämpa. AVTALSLAGEN är allt du behöver på hemtentamen. Köplagen har vi först på allmän förmögenhetsrätt 20p vid Lunds Universitet på den juridiska fakulteten i Skåne.

Du bör inte använda något utöver de två blå av axel adelböj. som sagt avtalslagen-
Är du dum eller? Kan du läsa?

Legal-Eagle sade ju nyss att Rom- och Brysselförordningarna kan komma. Det är IP-rätt. Sedan litar jag mer på vad Veaselll och Legal-Eagle säger än vad du påstår. Din trovärdighet är ju som sagt tämligen låg i denna tråd efter dina små utspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in