2014-02-11, 22:42
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Alltid lika glädjande att läsa Regulus givande och sakliga inlägg. Instämmer för övrigt till fullo.

Håller med!
Citera
2014-02-11, 22:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Alltså vad är ditt problem? Hävdar du att Syrien inte har ett problem inom jordbruket? Är inte landet överbefolkat? Är det ingen skillnad på Turkiet och Syrien? Vad är ditt syfte med allt detta?

Förövrigt så har du inte bevisat något alls. Det framgår på ett väldigt tydligt sätt på kartan att det är skillnad på dom bägge länderna. Man kan till och med urskilja gränsen utan att den är ditt målad. Det finns logiska förklaringar på att det ser ut så här. En av dom är som Zuparnn sa att vattendammarna i Turkiet släpper inte ifrån sig så värst mycket sötvatten till Syrien. Detta i kombination med ett omodernt jordbruk gör att utfallet blir som det blir.

Säg det land i mellanöstern som kan försörja sitt folk med bara den mat de producerar inom landet? Det där med vatten är irriterande, det finns väl stora vattentillgångar i Golan och det är väl en av orsakerna att Israel ockuperar det och stjäl en massa vatten?

Citat:
Citat:
Alltid lika glädjande att läsa Regulus givande och sakliga inlägg. Instämmer för övrigt till fullo.
Zuparn:
Håller med!

Hear hear!
Citera
2014-02-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
T-90 är säkert en bra MBT. Men den är gasturbindriven och drar grymt med bränsle, därmed så får den en kort räckvidd. I och med att den är mer tekniskt komplicerad än T-80, som ryssarna själva valt att få spela huvudrollen i sin arme, gör att T-90 behöver mycket underhåll. Allt detta gör den till en mindre lämplig MBT för SAA.

T90 är dieseldriven och kräver mindre underhåll än T80.
Citera
2014-02-11, 22:55
Bannlyst
Någon här som vill uttrycka sina tankar angående konspirationsteorierna (?) om att Bashar självmant ska ha släppt in terroristgrupperna (ISIS/Nusra) som han tidigare använt i Irak, för att kunna påvisa att: "Antingen är det jag, eller dessa terrorister"?
Citera
2014-02-11, 22:59
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Någon här som vill uttrycka sina tankar angående konspirationsteorierna (?) om att Bashar självmant ska ha släppt in terroristgrupperna (ISIS/Nusra) som han tidigare använt i Irak, för att kunna påvisa att: "Antingen är det jag, eller dessa terrorister"?

Det var självklart trams från första början. Var dock lite intressant att se hur vissa ändå länkade till absurditeterna för att diskutera det i tråden.

Är precis samma nonsens som att al-Qaida instrueras av CIA, att USA:s regering själva utförde terroristattentatet mot WTC eller att Tupac fortfarande lever.
Citera
2014-02-11, 23:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
T90 är dieseldriven och kräver mindre underhåll än T80.

Ok, det är jag som blandade ihop den med T-80.
Citera
2014-02-11, 23:26
Medlem
Citat:
Alltså vad är ditt problem? Hävdar du att Syrien inte har ett problem inom jordbruket? Är inte landet överbefolkat? Är det ingen skillnad på Turkiet och Syrien? Vad är ditt syfte med allt detta?

Förövrigt så har du inte bevisat något alls. Det framgår på ett väldigt tydligt sätt på kartan att det är skillnad på dom bägge länderna. Man kan till och med urskilja gränsen utan att den är ditt målad. Det finns logiska förklaringar på att det ser ut så här. En av dom är som Zuparnn sa att vattendammarna i Turkiet släpper inte ifrån sig så värst mycket sötvatten till Syrien. Detta i kombination med ett omodernt jordbruk gör att utfallet blir som det blir.

Vill du inte ta till dig att du INTE kan sitta och titta på färgnyanser på Wikimapia för att utröna om Turkiet eller Syrien är mer utvecklat. Varför du inte kan det har jag förklarat men det verkar som att ingen är hemma...

Ja de förklaringarna som du nu nämner gäller och det har jag inte motsagt mig, alltså Turkarna lägger beslag på en hel del vatten och Syriens jordbruk är inte lika modernt. Men inse nu att det jag skrev tidigare om bilderna på Wikimapia gäller även det, så lär du dig nåt. Ta till dig det nu och så är det bra sen.
Citera
2014-02-11, 23:41
Medlem
Citat:
Jag har skrivit om det en hel del, men det finns givetvis inget hårt bevis på att assad låtit extremister komma in för att fucka upp eller att regimen skulle styra över dessa grupper. Däremot så har regimen själv bidragit till att det blivit som det blivit. Tidigare har dom stött sådana här individer under USA invasionen som du själv sa. Man har inte kontrollerat Irakgränsen, så terroristerna har rört sig fritt mellan länderna.

Många ledare inom dom islamiska militantgrupperna har tidigare suttit i Syriska fängelser. Jag la upp en artikel där en präst träffat interner under en lång period och enligt honom så blev internerna mer radikalare ju mer dom var i fängelset. Dom blev torterade och dåligt behandlade osv.

När rebellerna gav sig på ISIS så var det många artiklar som skrev om iden att regimen hade släppt ut islamiska extremister från landets fängelser i syfte att radikalisera oppositionen, så att regimen kan säga att dom bekämpar terrorister. Om detta är sant eller inte vet jag inte. Det låter långsökt dock.

En annan artikel som jag länkade till hävdade att en uppsatt emir inom ISIS var en person som tidigare jobbat för underrättelsetjänsten. Det skulle finnas en bild där snubben är med Assad. Budskapet i artikeln var att regimen styrde ISIS som en radiostyrd bil. Har inte följt upp denna tråd. Hade varit intressant att se om emiren verkligen jobbat för underrättelsetjänsten tidigare.

Utöver det här så länkade jag till en artikel där Iran sammankopplas med jiahadist transporten till Syrien. Tesen var dock bristfällig.

Min uppfattning är att regimen inte gjort något medvetet för att ändra rebellernas karaktär. Men som sagt dom får skylla sig själv i och med att dom dels radikaliserat individer genom sin inhumana behandling av fängslade samt att dom använt sig av dessa grupper för att motverka andra aktörer. Och dom har inte kontrollerat Irakgränsen på evigheter.
Citera
2014-02-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Vill du inte ta till dig att du INTE kan sitta och titta på färgnyanser på Wikimapia för att utröna om Turkiet eller Syrien är mer utvecklat. Varför du inte kan det har jag förklarat men det verkar som att ingen är hemma...

Ja de förklaringarna som du nu nämner gäller och det har jag inte motsagt mig, alltså Turkarna lägger beslag på en hel del vatten och Syriens jordbruk är inte lika modernt. Men inse nu att det jag skrev tidigare om bilderna på Wikimapia gäller även det, så lär du dig nåt. Ta till dig det nu och så är det bra sen.
Men vem bryr sig om att satellitbilder inte återger verkligheten på ett bra sätt? Det relevanta är att Syrien är fattigt och att detta är en del av orsaken till att det blivit inbördeskrig. Syftet med mitt bildexempel var att påvisa detta genom att jämföra landet med Turkiet. Förövrigt så var det utomordentligt exempel och jag står fast vid det jag skrev tidigare.
Citera
2014-02-12, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du är inte svensk och bor inte här? Betalar skatt? Du verkar ha haft kontakt med psykvården iaf tolkar jag det som och är missnöjd med de svenska lagarna som inte tillåter dig att vara pedofil som du enligt de godtyckliga sharia-"lagarna" får vara? Månggifte? Exakt varför befinner du dig då här din otacksamma idiot..

Intressant är hur en del svenskar i liknande diskussioner, ställer upp massa kriterier som föregår rätten till kritik. Tex att man först ska betala skattemyndigheten, eller att man hanterar situationen genom olika tillskrivningar tex psykvården och att man är sur på något.

Jag ser ingenting i dina spekulationer om mig, som på allvar förklarar varför ni svenskar är så sjuka och varför ni har ett behov av att ständigt upprepa en del saker som "månggifte"?
Även när det kommer till Syrien måste du komma med kommentarer om Islam och vilka demoner vi muslimer är! Då undrar jag om inte Islam ändå hjälper dig med att ventilera dig? Det här verkar vara en slags terapi för många av er...

För info; Jag åberopade fält där olika styrdokument och regler/lagar omsätts i praxis, tex landets rättsväsende,skolor och sjukhus. Det är därför man kommer med liknande exempel och inte för att man personligen har haft kontakt med "psykvården".

"Alla som gillar Obama bor i USA (eller måste bosätta sig i USA)"
Du är rolig!

Citat:
Kineser? Hur outbildat dum är du? Kineser är de största exploatörerna och imperialisterna nu och de har bara börjat. Det finns tusentals exempel på när muslimerna med ena ansiktet ropar efter hjälp från USA och med det andra kallar USA för satan. Nu senast i Egypten och Syrien. Ena stunden vill de ha hjälp av USA, i nästa sekund är allt deras fel från början. Du är ett bra exempel på det här inavlade synsättet.

Här kan jag endast svara/skriva inlägg.
Du får inte blanda ihop "imperialism" med kineser som verkligen jobbat sig upp! Det är två olika saker. Ni har plundrat er upp i steget.
USA kallas för satan pga dess politik och dess nyliberala tendenser. Men detta har inte med befolkningen att göra. Dessa liknelser gestaltar USA:s politiska intentioner.
USAs problem är Israels säkerhet och inte X diktator eller Y djurvän.

Hjälp? Du menar att du sett på TV att någon bad om hjälp i Syrien? Vad betyder det?
Samma sak skulle uttalas i Husby om jag under massa tråkigare händelser begav mig dit och intervjuade utsatta människor.

Som jag tidigare skrev så är denna "räddnings-retorik" ständigt närvarande! Det finns några där ute som behöver hjälp, och det är västerlänningens mänskliga "plikt" att hjälpa! Vem mår bra av det här? Västerlänningen som tror sig förverkliga sina "universella" värden eller folket i Syrien?
Något att tänka på kanske!

Citat:
Ja, liksom vi har väldigt många exempel på när muslimerna mördar folk på de sjukaste sätt, eller hur? Är du för halshuggningarna av "otrogna" i Syrien eller är de för få rent av? Eller när bin-ladin felbedömde USAs styrka och ilska och såg till att hundratusentals muslimer dog.

Jag vet inte vem du pratar om! Jag känner inte till Bin-Ladins doktriner! Människor har lärt sig att bekanta sig med den figuren! Men aldrig något utöver det! Inte för att det skulle kunna finnas något mer, men den varianten påminner om propaganda än verklighet.

Otrogna? Vilka är det?
Jag tror du kan få till en liknande inspelning om du har tillräcklig med pengar! Det finns människor som dödar andra för pengar i tex Sverige, eller hur? 3milj dollar och jag tror att inspelningen blir en verklighet. Vanliga människor tror att personen som halshugger någon med en del religiösa övertygelser.

Så är det inte!

Det handlar om pengar och det handlar om stora summor.
Familjen till offret kontaktas och får ett förslag, precis som mäklare gör! Om familjen eller X stat betalar den summan som är högre än uppdragsgivarens erbjudanden, så vinner man offret!

Föreställningen att människor gör sånt här för religionen är endast propaganda om man nu inte tillhör speciella sekter där man styckar varandra osv.. Men sånt har hänt även i Europa.

Halshuggarna är oftast kriminella människor med sin bakgrund i smuggling,sexindustri,knark,vapen osv..
Förstår du nu..Det är inte Islam, det är pengar och maffia, det är produkten av en nyliberal världsordning där snabba pengar garanterar en upp för stegen.

Citat:
Som sagt, du är ett stigmatiserat offer. Du har kommit till en överlägsen civilisation som du inte har någon makt i och du känner dig underlägsen och förnedrad. Ta tag i det så ska du se att det löser sig.

Nej, det du skriver stämmer inte alls! Jag anser inte att ni är speciellt civiliserade bara för att allt är i sin ordning! Jag vill se dig vakna upp på morgonen springande på gatan efter hjälp, då du inte fått dina fil och flingor, samtidigt som ditt land har attackerats med missiler. Jag vill betrakta hur din civiliserade tryne ser ut när du inte får mat i dig!

Jag vill se statistiken över antalen som medicineras för psykiska problem i varje kommun och vad som händer om dessa inte skulle få tag på sina mediciner. Tänk Syrien, vilka problem det finns där just nu! Hur skulle din civiliserade tryne klara liknande situationer? Som du förstår måste MÖ folket verkligen vara mer mänskliga än vad du är!

Citat:
En person kan stigmatiseras av en etikett men det är tårta på tårta. Sluta försöka det snurrar bara i ditt lilla huvud.

Nej, det är nog du som missförstått saken.

Ja,person kan stigmatiseras, även så person-er samt grupp-er som i mediaspöket Al-Qaidas fall är många. Den abstrakta representationen i media är endast etiketten AQ som dessutom ingen ännu förtydligat.

Citat:
De är idioter som finansieras av idioter. Ta av dig skygglapparna, världen är inte som du fantiserar fram under koranstudier.

Kallar du dessa takfiris för marxister? ....

Nej, det gör jag inte! Däremot kallade jag deras metoder och taktiker i krigföring för "marxistiska". Det är verkligen idiotiska drag som vi ser från USA och deras allierade.

Takfiris..Vad är det för något/några?
http://syrianfreepress.files.wordpress.com/2013/05/takfiri-intelligence-service.jpg ?

Vem finansierar honom? Det är västvärldens supermakter, det är inte jag! Inga vanliga människor kan planera i den omfattningen utan underrättelsetjänsters hjälp. Så det handlar om pengar, någon har lovat pengar medan vissa redan fått betalt. Den som betalar ser mer ut som en skattebetalare än en mulla .
Senast redigerad av IR5 2014-02-12 kl. 01:41.
Citera
2014-02-12, 03:07
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag ser ingenting i dina spekulationer om mig, som på allvar förklarar varför ni svenskar är så sjuka och varför ni har ett behov av att ständigt upprepa en del saker som "månggifte"?
Även när det kommer till Syrien måste du komma med kommentarer om Islam och vilka demoner vi muslimer är! Då undrar jag om inte Islam ändå hjälper dig med att ventilera dig? Det här verkar vara en slags terapi för många av er...

Det var du som hade synpunkter på psykvården... Att ventilera sig verkar vara en terapi? Typ... en samtalsterapi? Är det såna du är missnöjd med antar jag? Folket i Syrien skulle vara glada om de ens hade sjukvård. Råttorna från afghanistan har dragit med sig Polio till landet, även det en islamrelaterad skada på Syrien.

Citat:
För info; Jag åberopade fält där olika styrdokument och regler/lagar omsätts i praxis, tex landets rättsväsende,skolor och sjukhus. Det är därför man kommer med liknande exempel och inte för att man personligen har haft kontakt med "psykvården".

Vi kan nog gissa vad du har för synpunkter på det svenska samhället som dessa "fält" ingår i. Du skriver som en utomjording eller möjligtvis en svårt psyksjuk person som har problem med verkligheten. Måste vara en vanlig åkomma bland MENA detta, paranoida vanföreställningar som inbegriper USA.

Citat:
"Alla som gillar Obama bor i USA (eller måste bosätta sig i USA)"
Du är rolig!

Apor gillar bananer. Du är banal.

Citat:
Du får inte blanda ihop "imperialism" med kineser som verkligen jobbat sig upp! Det är två olika saker. Ni har plundrat er upp i steget.
USA kallas för satan pga dess politik och dess nyliberala tendenser. Men detta har inte med befolkningen att göra. Dessa liknelser gestaltar USA:s politiska intentioner.
USAs problem är Israels säkerhet och inte X diktator eller Y djurvän.

Vilka "ni" har plundrat sig upp din historielösa fjant? Vem kallar USA för satan, det verkar vara satans hantlangare som gör det. Vi får hoppas att Syriens folk får fred snart och jag spår att de få moskéer som finns kvar inte kommer vara det första som kommer byggas upp, om alls. Detta kommer inte vara USAs fel utan utländska islamister som invaderat landet eftersom de varit lika förvirrade som du verkar vara.

Citat:
Jag vet inte vem du pratar om! Jag känner inte till Bin-Ladins doktriner! Människor har lärt sig att bekanta sig med den figuren! Men aldrig något utöver det! Inte för att det skulle kunna finnas något mer, men den varianten påminner om propaganda än verklighet.

Du ville bra gärna förneka hans f.d. existens, eller hur?

Citat:
Otrogna? Vilka är det?
Jag tror du kan få till en liknande inspelning om du har tillräcklig med pengar! Det finns människor som dödar andra för pengar i tex Sverige, eller hur? 3milj dollar och jag tror att inspelningen blir en verklighet. Vanliga människor tror att personen som halshugger någon med en del religiösa övertygelser.

Så är det inte!

Du är en liten ensam person och det är tur, tänk om fler skulle ljuga som dig. De som mördats och mördas i folkmord av folk som ropar på allah har inte fått betalt för att vara någon sorts satans verktyg och spela in det. De njuter av det och tycker de följer koranen eftersom det är en satans bok som berättar vad man ska göra med "otrogna", eller hur? Du läser väl koranen dagligen och kan berätta vad man ska göra med otrogna?

Citat:
Det handlar om pengar och det handlar om stora summor.
Familjen till offret kontaktas och får ett förslag, precis som mäklare gör! Om familjen eller X stat betalar den summan som är högre än uppdragsgivarens erbjudanden, så vinner man offret!

Föreställningen att människor gör sånt här för religionen är endast propaganda om man nu inte tillhör speciella sekter där man styckar varandra osv.. Men sånt har hänt även i Europa.

Halshuggarna är oftast kriminella människor med sin bakgrund i smuggling,sexindustri,knark,vapen osv..
Förstår du nu..Det är inte Islam, det är pengar och maffia, det är produkten av en nyliberal världsordning där snabba pengar garanterar en upp för stegen.

Som sagt var, du är en i sanning sjuk person. Det är islam, pengar och maffia ja, en bra beskrivning av talibanerna eller dessa råttor i Syrien som förstört landet i allahs namn.

Citat:
Nej, det du skriver stämmer inte alls! Jag anser inte att ni är speciellt civiliserade bara för att allt är i sin ordning! Jag vill se dig vakna upp på morgonen springande på gatan efter hjälp, då du inte fått dina fil och flingor, samtidigt som ditt land har attackerats med missiler. Jag vill betrakta hur din civiliserade tryne ser ut när du inte får mat i dig!

"Fan, inga flingor och nu missiler efter mig!". Jag kan återkomma med mina synpunkter om en sådan situation när den inträffar. Inte för att jag äter flingor. Förhoppningsvis träffar missilerna dig i Rinkeby först, ganska otroligt om de skulle satsa på mitt hus på "landet" och isåfall skulle jag såklart öva lerduveskytte med dom med hagelbrakaren när vi ändå fantiserar.

Citat:
Jag vill se statistiken över antalen som medicineras för psykiska problem i varje kommun och vad som händer om dessa inte skulle få tag på sina mediciner. Tänk Syrien, vilka problem det finns där just nu! Hur skulle din civiliserade tryne klara liknande situationer? Som du förstår måste MÖ folket verkligen vara mer mänskliga än vad du är!

Du har tänk mycket på det där med dina mediciner. Vi svenskar är ett planerande och uppfinningsrikt folk som inte lider av de många kulturella och psykiska problem som ständigt kastar in MÖ i problem. Vi kommer inte hamna i liknande situationer och om vi gör det så kommer vi lösa problemen snabbt och effektivt!
Senast redigerad av Xelious 2014-02-12 kl. 03:09.
Citera
2014-02-12, 09:12
Bannlyst
Citat:
Text

Låter givetvis väldigt konspiratoriskt att ISIS skulle vara regimstyrda. Men en "foliehatt" kan fråga sig hur det kommer sig att ISIS nästan uteslutande slåss mot andra oppositionsgrupper.

Det är givetvis så att det finns mukhabarat och andra regim-trogna som infiltrerat ISIS/Nusra, och vice versa. Men att därifrån hävda att dessa terroristorganisationer är regimstyrda, nja,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in