2014-03-06, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Så du hävdar alltså att ensamma stridsvagnar inte är sårbara?

Regimen är värdelös militärt och detta är en av anledningarna till att dom inte vinner. En annan är manskapsbrist och en annan är att dom har gammal utrustning. Regimen har ju enorma fördelar gentemot rebellerna, men ändå så har det gått tre år, allt är i ruiner och regimen har fortfarande inte kontroll över hela landet. Du får ju gärna komma med en klok resonemang själv. Men kom dock inte med en bortförklaring där du suddar ut faktumet att regimen är värdelös militärt. Du måste utgå från detta faktum ifall ditt resonemang skall vara giltigt. För annars är du en verklighetsbefriad arab som försöker försköna bilden av regimens militär.

Är detta det "kurdiska" perspektivet? Zagrosi har ingen som helst militär erfarenhet.
Citera
2014-03-06, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Är detta det "kurdiska" perspektivet? Zagrosi har ingen som helst militär erfarenhet.
Jag vet inte vad det kurdiska perspektivet är, för jag har inte hittills sett alla kurder tillsammans uttala sig om varför regimen är så värdelösa militärt. Men min åsikt är att regimen har manskapsbrist och att detta beror på att alaviterna utgör 10% av befolkningen. Behöver man verkligen militär erfarenhet för att räkna elementär matematik? Eller du kanske bara vill brösta upp dig lite gran?
Citera
2014-03-06, 02:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad det kurdiska perspektivet är, för jag har inte hittills sett alla kurder tillsammans uttala sig om varför regimen är så värdelösa militärt. Men min åsikt är att regimen har manskapsbrist och att detta beror på att alaviterna utgör 10% av befolkningen. Behöver man verkligen militär erfarenhet för att räkna elementär matematik? Eller du kanske bara vill brösta upp dig lite gran?

Så man är värdelös för att man har manskapsbrist? Med ditt resonemang har regimen försvarat sig i 3 år mot en kombattant i en klar majoritet och vunnit avgörande slag.

Varför dömer du patrioter som slåss för sina ideal?
Citera
2014-03-06, 02:11
Medlem
Citat:
Du snackar om huruvida den är framgångsrik eller inte, medan jag säger att den existerar. FSA har själva deklarerat att dom inlett en offensiv i Södra Syrien och dom har fått en leverans med anti-flyg och anti-tank som KSA finansierat och USA stöt. Detta kan omöjligen vara en mediakonstruktion, men om du hävdar det så får du lägga fram bevis som styrker din teori. Jag la upp ett par länkar till artiklar och annat för några dagar sedan. Använd dom som utgångspunkt och motbevisa skribenternas uppgifter. Sedan om offensiven blir framgångsrik eller inte så får vi se. Tiden får utvisa som du säger själv.

Minns dock att det nämndes i en av dessa artiklar att syftet med den nya leveransen var inte att ta över Damaskus, utan att sätta press på regimen så att dom skulle bli lite mer tillmötesgående i framtida förhandlingar. Ändra på den militära maktbalansen. USA vill inte att regimens militär försvinner helt och ersätts med islamister, utan dom vill att SNC tar över det politiska styret eller alternativt att dom delar det med regimen. Det är inte samma sak nämligen.

Du missförstår mig. Det jag menar med att det är en mediakonstruktion, är att oppositionen trummar upp sin nästa "superoffensiv" med helt omöjliga mål som skall skifta balansen för hela kriget. Enda stället denna offensiv existerar är i deras egna huvuden, som givetvis media levererar utan att ens reflektera om det är rimligt. Vill minnas att dem har annonserat ett antal offensiver tidigare som det inte har hänt något med. Det har visserligen regeringen också, när dem lovade ta Aleppo efter Quasyr, för att ge ett exempel.

Med det sagt så är jag medveten om att de försöker rycka fram i syd med nylevererade vapen, men som artikeln jag länkade till visar så verkar det ske mot väldigt begränsade och enkla mål. Det verkar ju inte gå så överdrivet bra för dem, med tanke på tystnaden i media om deras "framgångar" i syd...
Citera
2014-03-06, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vilken offensiv? Södra ingången till Damaskus är stängd.

Från Jordanska gränsen hade dem tänkt att svepa in hela vägen till Damascus och befria sina polare i b.la östra ghouta.
Citera
2014-03-06, 02:23
Medlem
Det går framåt i Aleppo för regeringen och det verkar inte vara långt klart till inringningen av östra Aleppo är klar. Enligt artikel så skall industristaden i norr vara omringad och området Hanano skall vara tillbakataget. Har inte sett dessa uppgifter någon annanstans ännu så finns viss risk att artikelskrivaren tar ut segrar i förskott. Däremot så har det kvittrats om en hel del om att SSA gått in i Hanano, vilket inte är samma sak som tillbakataget.

http://www.al-monitor.com/pulse/security/2014/03/syria-army-impose-blockade-militants-aleppo.html
Citera
2014-03-06, 10:13
Bannlyst
Citat:
Jag la upp ett par länkar till artiklar och annat för några dagar sedan. Använd dom som utgångspunkt och motbevisa skribenternas uppgifter.
Du har ju också å ena sidan hävdat att Iran utbildat 350 000 man på persisk mark, och å andra sidan att Syriens armé lider av "soldat-brist", så vad du säger och inte säger, och vad du länkar och inte länkar till spelar bevisligen ingen roll då du helt uppenbart är dum i huvudet.
Citera
2014-03-06, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Det enda fängelse du behöver bry dig om är Aleppo Central Prison, som ligger norr om Aleppo. Fängelset hålls av SAA men ligger mitt i rebellkontrollerat territorium, d.v.s. det är omringat. Det är detta fängelse som Al-nusra m.fl. försökt inta flera gånger utan att lyckas (bl.a. med hjälp av den brittiska självmordsbombaren). SAA har under flera månader avancerat i Aleppos östra delar för att försöka omringa rebellerna i stadskärnan. Man försöker även nå Aleppo Central Prison för att bryta dess belägring.

Denna karta är illustrativ och visar hur SAA avancerat på främst östflanken de senaste månaderna. Fängelset ligger som en liten röd/brun ö norr om staden.
https://twitter.com/CdricLabrousse/status/440175792962564096/photo/1
Tack för det.

Om det är omringat från alla håll, hur får då soldaterna som är inuti fängelset förnödenheter som mat m.m.? Hur får man ammunition? Man har trots att stridit ett bra tag nu, så borde inte ammunitionen ta slut snart?
Citera
2014-03-06, 10:32
Medlem
Xeliouss avatar
Det har dykt upp fler video där SAA/hezbollah har bra nattkameror och filmar när de utlöser vägbomber där fienden smyger fram nattetid. Var kommer utrustningen ifrån och hur effektivt är detta? Om fienden inte kan vara säkra ens nattetid och inte kan röra sig ut ur belägrade områden, vilka nya terrorister vill ge sig in i en sån strid när de kan vara döda innan de ens sett någon SAA? För övrigt är det väldigt tyst om rebellframgångar eller har jag missat nått?
Citera
2014-03-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese
Du har ju också å ena sidan hävdat att Iran utbildat 350 000 man på persisk mark, och å andra sidan att Syriens armé lider av "soldat-brist", så vad du säger och inte säger, och vad du länkar och inte länkar till spelar bevisligen ingen roll då du helt uppenbart är dum i huvudet.
Nej, jag har inte sagt det. Jag har refererat en iransk politiker som sagt det. Ser du ingen skillnad på artiklar som jag länkar till och det jag själv tror på? Det är samma sak med soldatbristen. Och så ska du komma här och kall mig dum? Nice hjärna. Sedan så är du inte så värst observant heller, för det stod inte någonstans att 350 000 tränats på iransk mark. Det stod att 150 000 tränades på Iransk mark.

Men i vilket fall så var slutsatsen i den disskussionen att Iranska regimen gjorde propaganda på bekostnad av Syriska regimen. Dom framställer ju sig själva som övermänniskor och framställer syrierna som små barn som behöver tränas upp.

Om din hjärna bara kunnat registrera det där idiotiskt förenklade från den diskussionen så är du helt unik om att vara så dum i huvudet. Sedan så är du en assyrier som är avundsjuk på YPG, kurder och allt relaterat.
Citera
2014-03-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det har dykt upp fler video där SAA/hezbollah har bra nattkameror och filmar när de utlöser vägbomber där fienden smyger fram nattetid. Var kommer utrustningen ifrån och hur effektivt är detta? Om fienden inte kan vara säkra ens nattetid och inte kan röra sig ut ur belägrade områden, vilka nya terrorister vill ge sig in i en sån strid när de kan vara döda innan de ens sett någon SAA? För övrigt är det väldigt tyst om rebellframgångar eller har jag missat nått?

SAA och Hizbollah har med stor sannolikhet hela tiden haft en del mörkermateriel. Bildförstärkare, värmekameror och liknande utrustning kan man ju köpa om man vill ha det. Det är bara att betala vad det kostar så får man grejerna. I vissa fall så är ju dylik utrustning kontrollerad och omfattas av exportförbud m.m. men sånt går nog ofta att komma runt. USA kanske är ledande inom denna teknologi men grejer som funkar ok tillverkas även i andra länder.
Senast redigerad av RexNemorensis 2014-03-06 kl. 11:25.
Citera
2014-03-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese
Tack för det.

Om det är omringat från alla håll, hur får då soldaterna som är inuti fängelset förnödenheter som mat m.m.? Hur får man ammunition? Man har trots att stridit ett bra tag nu, så borde inte ammunitionen ta slut snart?

Röda halvmånen har fått fri passage med mat och läkemedel vid några tillfällen som jag förstått det. Det ligger i terroristernas intresse att inte deras fängslade kompisar svälter ihjäl. Ammo vet jag ärligt talat inget om. Kanske att de kan droppa med fallskärm med fängelseområdet är inte enormt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in