Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag är böjd att hålla med. Det finns förhoppningar i tråden om att det skulle finnas DNA-spår från kniven som går att matcha till tredje man. Det är inte alls säkert att det ens duger för att döma någon, givet den här soppan, men framför allt finns det inget som säger att det det finns något analyserbart DNA alls från någon annan än PH på kniven.
Dom har ännu inte fått det slutgiltiga resultatet från röstprovet. Med hänsyn till det så tror jag personligen inte en sekund på att åklagaren, på eget bevåg, skulle ha släppt RO fri innan röstprovet var färdigt om DNA-testet inte var negativt.
Dessutom pekar åklagarens ordval på att det DNA-provet är av tillräcklig kvalitet. Eftersom han annars säkert hade sagt det, istället för att säga följande:
Citat:
– Vi har inte fått någon träff på den tekniska utredning som vi hittills genomfört, medger Erik Wendeby.
Med tanke på de konsekvenser häktningen har haft, och kommer att ha, för RO och för Åklagaren så hade han sannolikt använt de bristande biologiska proven till "sitt försvar". Han hade mer troligt sagt något i stil med:
- Tyvärr har DNA-testerna inte kunna visa något avgörande eftersom kvalitén på de biologiska proven var alltför dåliga. Vi hade stora förhoppningar om att SKL hade kunnat få fram något som...osv osv...
Jag är därför tämligen säker på att de biologiska spåren är tillräckliga för att kunna göra en jämförelse med ett DNA-prov. Hade de inte varit det hade de lagt ner hela utredningen, eftersom den då hade varit stendöd.
Sedan kommer misstaget med RO försvåra kommande utredningar. Därför är det extra viktigt för både RO och utredningen framöver, att röstprovet visar -1 eller lägre.