2014-02-08, 17:30
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Tänkte jag skulle posta Kungssnus recept. Inte för att det är något märkvärdigt, men ändå.
Receptet är på den 500 grams sats jag köpte.

Framsida

Insida

Snuset är i ugnen nu på 24h receptet, och vad jag kan konstatera är att tobaken är ljusår bättre än Coobras eller Limpans. Men så kostar det ju därefter också. Specialstärkelsen kommer jag inte att ha i.

Ang gruset i tobaken, den borde det gå att blåsa ur med rätt utrustning, det skulle
de tjäna på att investera i. Jag betalar gärna lite mer för ett mycket bättre snus.
Inget grus i Kungssnus sats, men däremot så är den väl finmalen för min smak.
Krambarheten fick jag heller inte till, utan jag fick ha i "specialstärkelsen" ändå.
Och lukten, det luktar Ettan gånger 5 av det, en mycket stark ammoniakdoft, men smaken
och konsistensen är grym efter att stärkelsen åkte i ändå. Prisvärt? Absolut inte, men
det bästa hemmagjorda snuset jag gjort, trots allt.
Citera
2014-02-08, 21:53
Medlem
Någon som vet vad nikotinhalten på Cobra satserna är?. Och kan jag mäta halten på mitt färdiga snus? Är så jävla missnöjd med styrkan på min Cobra Orange sats. Allt blev perfekt med satsen annars.
Citera
2014-02-08, 23:51
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Någon som vet vad nikotinhalten på Cobra satserna är?. Och kan jag mäta halten på mitt färdiga snus? Är så jävla missnöjd med styrkan på min Cobra Orange sats. Allt blev perfekt med satsen annars.

Det där med nikotinhalten är ju ett gissel. Natriumkarbonatet höjer ju inte nikotinhalten ju mer du tillsätter, utan gör att det "bränner" (läs fräter) under läppen.
Det som höjer nikotinet är andelen bladtobak i snuset om jag förstått allt rätt.

Normalt är ju snus bladmjöl, stjälk och diverse spill av flera olika sorter tobak. General lössnus har tex över 20 olika sorters tobak i sin blandning.
Och en snussats står det ju inte direkt vad för sorter det är, blandningen av de olika sorterna osv.

Kanske du borde testa någon av de "stark" Coobra sorterna nästa gång, men jag tror de har extra natriumkarbonat till de satserna. Så var försiktig med det.

Är det någon som mailat och frågat vad för sorter de olika satserna innehåller? Man kanske borde göra det.
Citera
2014-02-09, 16:30
Medlem
mrD0BAL1NAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Tror jag skall köpa gummi arabicum att testa till nästa Skåne sats. Någon som har en bra mått till 1kg tobaksmjöl?

Jag kör med 20 gram. 1 slät msk (15ml) = 6,5 gram
Senast redigerad av mrD0BAL1NA 2014-02-09 kl. 16:32.
Citera
2014-02-09, 20:50
Medlem
mrD0BAL1NAs avatar
Angående gummi, så kan man känna en lätt förändring i textur och smak de första 2-3 dagarna. Man känner i konsistensen att "nåt pulver" är iblandat, samt en lätt, lätt mjöl-liknande smak, men det lägger sig som sagt. Precis som när råtobaks-smaken går över till snus-smak de första dagarna.

Har aldrig låtit snuset vara ifred efter förpackning utan tar fram det 4-5 ggr första veckan och vispar 5 minuter. Det är nog extra viktigt om man blandat i gummi då det löser sig väldigt långsamt, jämfört med tex salt å karbonat.
Citera
2014-02-10, 14:36
Medlem
En sak jag upptäck mellan två satser då jag snusat köpe-grov är att den är mycket styggare mot läppen!

Kanske lite lakrits skulle sitta fint, inget överdrivet bara sådär lite lätt!
Citera
2014-02-13, 20:17
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrD0BAL1NA
Angående gummi, så kan man känna en lätt förändring i textur och smak de första 2-3 dagarna. Man känner i konsistensen att "nåt pulver" är iblandat, samt en lätt, lätt mjöl-liknande smak, men det lägger sig som sagt. Precis som när råtobaks-smaken går över till snus-smak de första dagarna.

Har aldrig låtit snuset vara ifred efter förpackning utan tar fram det 4-5 ggr första veckan och vispar 5 minuter. Det är nog extra viktigt om man blandat i gummi då det löser sig väldigt långsamt, jämfört med tex salt å karbonat.

Blandar du i den rakt av, dvs "pudrar" över snusmassan, eller löser upp den i vatten eller så (om det nu går?).
Citera
2014-02-14, 22:06
Medlem
Hallå snusare,

Jag håller på att göra min första prillan snussats nu, kom dock på mig själv att jag glömde blanda ut natriumklorid i vatten utan tjongade bara ihop de med tobaken och vattnet och körde igång elvispen. Kommer de göra någon skillnad?
Citera
2014-02-15, 11:03
Medlem
mrD0BAL1NAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Blandar du i den rakt av, dvs "pudrar" över snusmassan, eller löser upp den i vatten eller så (om det nu går?).
Jag blandar gummi, glycerol, aromer och 1 dl starkt kaffe i en liten plastburk. som jag skakar ordentligt tills allt gummi har löst sig. Det tar 5-10 minuter. Skall införskaffa en sådan här liten käck mjölkskummare till nästa gång: http://www.clasohlson.com/se/Mj%C3%B6lkskumvisp/Pr344075000.
Citera
2014-02-15, 11:24
Medlem
mrD0BAL1NAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryaan
glömde blanda ut natriumklorid i vatten utan tjongade bara ihop de med tobaken och vattnet och körde igång elvispen. Kommer de göra någon skillnad?
Saltet kommer garanterat lösa sig med vattnet och tobaken ändå, när du vispar runt... Om inte annat så borde det lösa upp sig i värmen och fukten från när man bakar det i ugnen.

Bra att veta: 100 gram vattenlösligt pulver (av vilket slag som helst) behöver 1 dl vätska för att lösas upp. Det blir en väldigt mättad lösning, men rent tekniskt så är det löst...

Ta så mycket vatten som möjligt i första steget. Ju mer vatten man har till saltet desto bättre blandas det ut och absorberas av tobaken. Saltet fungerar som smakförbättrare.
Citera
2014-02-15, 12:20
Medlem
Citat:
Saltet kommer garanterat lösa sig med vattnet och tobaken ändå, när du vispar runt... Om inte annat så borde det lösa upp sig i värmen och fukten från när man bakar det i ugnen.

Bra att veta: 100 gram vattenlösligt pulver (av vilket slag som helst) behöver 1 dl vätska för att lösas upp. Det blir en väldigt mättad lösning, men rent tekniskt så är det löst...

Ta så mycket vatten som möjligt i första steget. Ju mer vatten man har till saltet desto bättre blandas det ut och absorberas av tobaken. Saltet fungerar som smakförbättrare.

Okej, de låter bra. Tänkte mest när jag har sett på flera recept där de står att man ska vara noga med att kolla så saltet har lösts upp i vattnet.
Citera
2014-02-15, 13:53
Medlem
Avva66s avatar
Citat:

Natriumkarbonat har en löslighet på 217 g/l vid 20c. Det innebär att det krävs knappt en halvliter vatten
för att lösa 100 gram. Det är helt omöjligt att lösa det i en dl vatten, utan den löses i den fuktiga snusmassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in