2014-02-15, 14:11
Medlem
mrD0BAL1NAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Natriumkarbonat har en löslighet på 217 g/l vid 20c. Det innebär att det krävs knappt en halvliter vatten
för att lösa 100 gram. Det är helt omöjligt att lösa det i en dl vatten, utan den löses i den fuktiga snusmassan.
Tack för informationen :-) Får nog se över mitt recept lite!
Citera
2014-02-15, 14:19
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrD0BAL1NA
Tack för informationen :-) Får nog se över mitt recept lite!
Vad jag menar är att det går utmärkt att strö det över snusmassan, det blandar sej efter en stunds vispning. Kaffet förresten, det är ett bra tips. Snuset blir verkligen gott av det.
Citera
2014-02-15, 17:24
Medlem
Hej,

Jag är nyfiken på satsen från Cuthof. Den är dyrare, men verkar som att den är av fin kvalitet.

Nån som har erfarenhet av den och vill berätta lite ?
Citera
2014-02-15, 19:50
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Hej,

Jag är nyfiken på satsen från Cuthof. Den är dyrare, men verkar som att den är av fin kvalitet.

Nån som har erfarenhet av den och vill berätta lite ?

Körde enbart Cuthof förut då den lokala tobakshandlaren hade den. Gillar den skarpt, speciellt utan arom då smaken är kanon. Är klart en favorit i min bok.
Men bästa är ju att testa en sats och se själv. Smaken är ju olika. Men om du gillar en härlig klassisk traditionell tobakssmak, så spara iaf ett par dosor utan arom när du gör den.
Citera
2014-02-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Körde enbart Cuthof förut då den lokala tobakshandlaren hade den. Gillar den skarpt, speciellt utan arom då smaken är kanon. Är klart en favorit i min bok.
Men bästa är ju att testa en sats och se själv. Smaken är ju olika. Men om du gillar en härlig klassisk traditionell tobakssmak, så spara iaf ett par dosor utan arom när du gör den.

Tror att nästa sats blir en Cuthof. Föredrar utan arom jag med. Gjorde ett par dosor utan arom av cobra satsen, och de var mycket godare än resten med arom.
Citera
2014-02-16, 16:27
Medlem
Min andra sats blev också alldeles för blöt även fast jag minska med 1,5dl vatten. Blir snart galen på dessa värdelösa recept och rekommendationer. Gör ett sista försök och kör med totalt 1L vatten.
Citera
2014-02-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrD0BAL1NA
Har aldrig låtit snuset vara ifred efter förpackning utan tar fram det 4-5 ggr första veckan och vispar 5 minuter. Det är nog extra viktigt om man blandat i gummi då det löser sig väldigt långsamt, jämfört med tex salt å karbonat.

Jag pudrar över gummi i en bred diskbalja, vispar med bäst-i-test-visp, en av Boschs dyraste som har lite speciella vispar och jag tycker gummit blandar sig väldigt bra. Det tar bara någon minut eller två och jag kör i 2-3 omgångar så att jag inte tillsätter allt direkt. Jag har upp till tre msk i Prillans satser eftersom det faller sönder så lätt, till Coobras skiter jag oftast i gummi då det inte behövs tycker jag.
Citera
2014-02-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av September2k
Min andra sats blev också alldeles för blöt även fast jag minska med 1,5dl vatten. Blir snart galen på dessa värdelösa recept och rekommendationer. Gör ett sista försök och kör med totalt 1L vatten.

Som diskuterats tidigare i tråden så varierar tobaken i satserna rätt mycket. Tyvärr blir det väl så när det är restprodukter som används. När jag gjorde Prillan Sverige hade jag över 16.5 dl vatten och det blev ändå lite för torrt..

Jag är fortfarande av åsikten att det är bättre att snuset är lite för blött vid tillagning snarare än för torrt. Det är ju så lätt att låta det torka lite i efterhand.
Citera
2014-02-16, 17:27
Medlem
Hojsäsongen har ju smygstartat här nere i södra delen av landet så jag provade på vinst och förlust att göra lite portitionssnus. En låda Prillans standard med 500 påsar, 200g vatten och en halv flaska Cuthoff Bergamott.

Det blev över förväntan faktiskt. Att man kan få snus utan att ugnsbaka kändes lite konstigt. Som vanligt luktar det hemgjort snus (dvs. inte speciellt gott) men smaken var helt OK med tanke på priset ~15 kr per dosa.

Det hela blev klart igår bara så lite lagring kanske gör det ännu bättre.
Citera
2014-02-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982

Konsistensen, hur blir den? Pratar vi Prillan eller Coobra eller nått mittemellan?

Har tre olagade satser och en del i frysen att ta av men skall helt klart testa en Cuthof vad det lider.
Citera
2014-02-16, 17:53
Medlem
Christopher.s avatar
Om man köper in en större kvantitet typ 1 kg tobak och eftersträvar kvalitet framför kvantitet vad blir priset/dosa? Gillar starkt Byron och Ettan portion.
Citera
2014-02-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Om man köper in en större kvantitet typ 1 kg tobak och eftersträvar kvalitet framför kvantitet vad blir priset/dosa? Gillar starkt Byron och Ettan portion.

1 kg är väl inte större kvantitet? Det är ju vad som ingår i en normalsats för lössnus. Ger ca 55 dosor.

Skall du mala tobaken själv hade du tänkt eller vad menar du egentligen? Annars för snussatser så är det ju bara att kolla priserna hos webbhandlarna och räknar. Mellan 7-33 kr/dosa för lössnus hamnar man på och portion blir väl runt 15 kr/dosa för de flesta färdiga satser, har inte orkat räkna på vad det blir om man själv fyller på med lössnus och försluter egna påsar. Det verkar grymt tidskrävande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in