2014-02-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrD0BAL1NA
V2 aromerna verkar enligt flera här på tråden vara av bättre kvalitet och koncentration än coobras. Kan någon bekräfta detta?

FYI så kör jag med Coobra strong smoke-satsen (för rökens skull... slipper köpa rök-arom). Använder inte hela innehållet i påsarna. Tar 100g salt/100g natriumkarbonat och 40g glycerol...

Smaken är som baken men ja V2 kräver helt klart mindre mängd än övriga märken. Avskum exempelvis tycker att 8 ml till 2.5 kg är lagom för exvis Rapp medan jag tycker 16 ml är lagom. Så mellan 1-2 flaskor landar du nog på.

Strong Smoke är fint, men ack så hårt det går på läppen. Länge sedan jag gjorde en sådan, hade det till att blanda upp andra mindre lyckade satser. Bästa röksmaken jag fått fram på snus, tycker aromerna suger där.
Citera
2014-02-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Det där med arom är en hel vetenskap.

Hur har din Gruv blivit? Bra eller Anus? Kommit på vad det är den luktar/smakar?
Citera
2014-02-01, 19:04
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceBliss
Hur har din Gruv blivit? Bra eller Anus? Kommit på vad det är den luktar/smakar?

Jaa du, har faktiskt inte smakat på snuset ännu (förutom en liten prilla naturell direkt efter jag blandat ihop prop/glycerol, men jag räknar inte med den då jag inte kommer ihåg vad jag tyckte )

Gjorde ju 25 dosor á naturell och resterande är med 1st Gruv arom. Och om jag skall vara ärlig så känner jag inte någon direkt skillnad på lukten i dosorna... La in dem i kylen (på höjden) så 4st är naturell och nästa 4a är med arom osv. Men i vilken ordning de är kommer jag inte ihåg då de resterande Coobra med Rapp ligger före och när jag luktar så kan jag som sagt inte säga vilken som är vilken (än iaf).

Har ju iof bara gått precis över 1 vecka, och jag har 5-6 dosor kvar av den förra satsen, så det kommer bli bra tajmat att börja med Skåne Prillan då de har legat i runt 2 veckor.

Men lukten är fin hur som helst. Rätt mild och lite rund. Luktar hederligt snus Får se om Gruv aromen tittar fram framöver.
Citera
2014-02-02, 09:59
Medlem
Hallo!
Varför skiljer det så mycket i pris mellan Snusbolaget och Snus2? Var köper ni eran snussats ?
Citera
2014-02-03, 19:20
Medlem
mrD0BAL1NAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Var köper ni eran snussats ?
Coobra lös
Snuslagret.se (butik på hisingen) - 175 kr
Snus2 köpte jag av EN gång, aldrig av mer... Köpte lite annat samtidigt och upptäckte först när jag kom hem att snuset kostade 259... Trodde i min enfald att dom hade samma pris i butiken som på webben (det känns lite 90-tal att inte ha det så...)
Citera
2014-02-04, 00:57
Medlem
Makthavarns avatar
Prillan grov i ugnen med enbärs smak till sen Blir nog kanon, aldrig gjort den förr, återkommer med resultat
Citera
2014-02-06, 16:16
Medlem
Använder ni vanlig ugn?
Jag skaffade en miniugn i sommras, sicken skit! Även om tempraturen var inställd på under 80 grader så smälte byttorna. I höstas blockade jag isär ugnen. Döm om min förvåning, givaren för tempraturen satt inte inne i själva ugnen utan i mellenrummet utanför. I och med att ugnen är så liten så kommer värmeelementen väldigt nära byttan och blir väldigt varm.

Ugnen har byggts om så att jag reglerar temraturen på elementen med en givare nära det undre elementet. Dessutom har jag givare på det övre och en i mitten.
Håller just på med min andra sats nu, den första med den nya styrningen blev bättre, inga smälta lådor. Nu gäller det bara att hitta rätt temp/tid. Eventuellt ska jag lägga i isolering mellan själva ugnen och ytterhöljet.

Jag packar allt i en låda, vet inte om det är bra eller dåligt. Anledningen är att det bara får plats en låda i ugnen.

Kommentar någon?
Citera
2014-02-06, 20:13
Medlem
mrD0BAL1NAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morotsaft
I och med att ugnen är så liten så kommer värmeelementen väldigt nära byttan och blir väldigt varm.
Har inte använt någon miniugn utan kör med min vanliga köksugn (som dock är lite mindre än många andra), men jag tror att mina erfarenheter ändå kan vara till hjälp. Om inte annat kanske nån annan kan ha nytta av det :-)

Kör på endast undervärme om din ugn har den möjligheten. Råkade själv ut för att det smältes hål i locket första gången. Jag körde då med både över och undervärme. Vet inte hur din ugn ser ut men det översta värmeelementet brukar ju vara blottat och det var den direkta värmen från detta som smälte locket.

Andra gången satte jag därför lådan lite längre ner och då klarade sig locket från att smälta, dock blev lådan rätt mjuk vilket gjorde att locket inte satt fast ordentligt på grund av vattenångans tryck inifrån.

Tredje gången körde jag på samma höjd som andra gången fast med bara undervärme. Tempen i snusmassan förblev densamma som tidigare oavsett under/övervärme, däremot behöll lådan sin styvhet och håller på så sätt tätt MYCKET bättre. Locket satt fast ordentligt även efter ett dygn i ugnen, vilket inte var fallet vid de två första tillfällena. Detta tror jag ger en bättre bakning, då snusmassan får gotta till sig mycket bättre :-)

Förlita dig inte på ugnens temperatur-angivelser utan mät tempen med en ugns-termometer, mitt i snusmassan. Gör ett hål i locket som är nån millimeter för litet för termometer-stickan. Värm locket i ugnen så att det mjuknar aningens, 5-10 minuter. Tvinga sedan in termometern i hålet. Då får du ett hål som sluter tätt kring termometern, plus att du inte riskerar att locket spricker!

För att kalibrera tempen fyllde jag, som föreslagits tidigare i tråden, lådan med tre liter vatten och provade mig fram tills jag hittade ett läge där tempen låg på 85-87 grader. I mitt fall var detta vid 75 graders strecket på vredet. Man kan även använda sig av en blötlagd tvättsvamp modell större, vilket vissa har gjort. Något jag inte testat men tror funkar är att blöta ner 1 kg jord med 0,5-1 liter vatten för att efterlikna snusmassans konsistens och fuktighet.

Om man mäter tempen i luften eller mellan gallret och lådan, som en del föreslår så kan det differera 10 grader plus/minus, vilket gör det svårt att veta exakt hur varmt det är. Mäter man istället i snusmassan (vilket är den väsentliga temperaturen, oavsett vad andra säger) så skiljer det bara på 2-3 grader.

Om hela satsen får plats i en låda så borde det funka. Själv kör jag en halv sats åt gången. Investera i en köksvåg om du inte har någon. Den här köpte jag: www.clasohlson.com/se/Köksvåg/Pr341207001. Kostar 99 kr (erbjudande), annars 129 kr. Väger upp till 5kg med 1 grams precision.
Citera
2014-02-07, 10:50
Medlem
Då är mitt snus klart efter 7 dagar i kylen. Det blev fint snus. Men är riktigt besviken på styrkan. Får fan abstinens. Känns som det är niktonfritt snus jag tillverkat
Vad kan jag göra ?
Det ända jag kommer på är att köpa en ny sats av den starkare sorten och blanda ut skiten
Citera
2014-02-07, 11:06
Medlem
Den spisugn vi kört på tidigare så diffade tempraturen uppåt 30 grader mellan högsta och lägsta.
Det var därför jag testade med miniugn.

Som jag kör ugnen nu så har jag en mikroprocessor med display. Till denna är tre givare kopplade.
Samt ett halvledarrelä för styrningen av värmeelementen. Två av tempgivarna ligger nästan emot värme elementen, den tredje på mitten på ena sidan. Den senare kanske ska sitta i lådan. Eller en till givare... Att mäta är att veta! Nu diffar tempraturen ca 4-5 grader.

Som programmet just nu är skrivet så kan jag ställa in tempratur och hysteres (skillnaden mellan till- och från-slag). Dessutom kan jag ställa in moduleringen av reläet. Detta verkar funka bäst med 30% tilltid.

I och med att det är så nära mellan element och låda så ser jag till att tempraturen på elementen aldrig går över 115 grader så att lådan inte smälter.

Det jag har iaktagit de två gånger jag kört så verkar det som om snusmassan blir torr trots att jag är noga när jag sätter på locket.

Vi får se, det är väl snart dags att göra en ny sats. Tyvärr hittade jag denna tråd lite sent. Men tipset att blanda länge (nu bara i sitsa med aromerna) gav ett betydligt mer bakbart snus. Så nästa gång så blir det 15 minuters blandningar, varje gång! Kanske programera ihop en PID regulator..., eller inte.
Citera
2014-02-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Då är mitt snus klart efter 7 dagar i kylen. Det blev fint snus. Men är riktigt besviken på styrkan. Får fan abstinens. Känns som det är niktonfritt snus jag tillverkat
Vad kan jag göra ?
Det ända jag kommer på är att köpa en ny sats av den starkare sorten och blanda ut skiten

Kolla inlägg #3095 ! Ett utmärkt inlägg!

Jag har hittat min favorit kryddning ½-flaska rökarom och ½-flaska tobaksarom! Mums!

Ska prova gummi arabicum i nästa sats!

Edit: citerade fel inlägg
Senast redigerad av Morotsaft 2014-02-07 kl. 11:18.
Citera
2014-02-07, 21:07
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceBliss

Inne på andra dosan Skåne Prillan. Både smaken och lukten är mild och väldigt trevlig. Dock så kan jag inte märkbart känna någon skillnad på naturell eller Gruv aromen. Men det var väll flera som sa att den behövde överdoseras för att komma fram.

Dock är snuset väldigt svårkramat, även när man tar en levande pris. Faller lätt sönder och är ej medgörlig när man försöker få grepp på den.
Malningen är den bästa hittills, väldigt trevlig, och när man väll fått upp en prilla ligger den fint och mjukt under läppen när den fått sätta sig.
Har aldrig haft problem med att snuset varit tråkigt att lägga ut men någon sats, men som sagt så är den väldigt tråkig att lägga in. Hade knappt ca 3 teskedar extra prop/glycerol men det verkar inte gjort någon märkbar skillnad.

Jämfört med Norrlands satsen så har Skåne satsen bättre malning, men Norrland var lätt att baka. Och jäms med Coobra Grön så är smaken mycket bättre, men den Gröna var så djävla trevlig att baka eller ta levande att det nästa var för lätt hah!

Körde med 15DL vatten som jag alltid gjort med Prillan (och Cuthof) då de känns som de behöver lite mer vatten än tex Coobra (körde med 13DL, sen 12,5DL i andra satsen) och de kändes ändå mycket mer "vattniga" och inte alls lika torr som denna nu (torr att baka dvs, sen rinner den fint och blir mjuk under läppen).
Tror jag skall köpa gummi arabicum att testa till nästa Skåne sats. Någon som har en bra mått till 1kg tobaksmjöl? Ett par matskedar kanske? Är väll iof inte så svårt att testa sig fram lite försiktigt.

Får se hur snuset blir framöver, är ju bara 2 veckors lagring än så länge. Snuset blir alltid bättre och bättre!

Näe, tillbaka till ölen, snacksen och filmen! Skål och ha en trevlig helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in