Citat:
Ursprungligen postat av
Morotsaft
I och med att ugnen är så liten så kommer värmeelementen väldigt nära byttan och blir väldigt varm.
Har inte använt någon miniugn utan kör med min vanliga köksugn (som dock är lite mindre än många andra), men jag tror att mina erfarenheter ändå kan vara till hjälp. Om inte annat kanske nån annan kan ha nytta av det :-)
Kör på endast undervärme om din ugn har den möjligheten. Råkade själv ut för att det smältes hål i locket första gången. Jag körde då med både över och undervärme. Vet inte hur din ugn ser ut men det översta värmeelementet brukar ju vara blottat och det var den direkta värmen från detta som smälte locket.
Andra gången satte jag därför lådan lite längre ner och då klarade sig locket från att smälta, dock blev lådan rätt mjuk vilket gjorde att locket inte satt fast ordentligt på grund av vattenångans tryck inifrån.
Tredje gången körde jag på samma höjd som andra gången fast med bara undervärme. Tempen i snusmassan förblev densamma som tidigare oavsett under/övervärme, däremot behöll lådan sin styvhet och håller på så sätt tätt MYCKET bättre. Locket satt fast ordentligt även efter ett dygn i ugnen, vilket inte var fallet vid de två första tillfällena. Detta tror jag ger en bättre bakning, då snusmassan får gotta till sig mycket bättre :-)
Förlita dig inte på ugnens temperatur-angivelser utan mät tempen med en ugns-termometer, mitt i snusmassan. Gör ett hål i locket som är nån millimeter för litet för termometer-stickan. Värm locket i ugnen så att det mjuknar aningens, 5-10 minuter. Tvinga sedan in termometern i hålet. Då får du ett hål som sluter tätt kring termometern, plus att du inte riskerar att locket spricker!
För att kalibrera tempen fyllde jag, som föreslagits tidigare i tråden, lådan med tre liter vatten och provade mig fram tills jag hittade ett läge där tempen låg på 85-87 grader. I mitt fall var detta vid 75 graders strecket på vredet. Man kan även använda sig av en blötlagd tvättsvamp modell större, vilket vissa har gjort. Något jag inte testat men tror funkar är att blöta ner 1 kg jord med 0,5-1 liter vatten för att efterlikna snusmassans konsistens och fuktighet.
Om man mäter tempen i luften eller mellan gallret och lådan, som en del föreslår så kan det differera 10 grader plus/minus, vilket gör det svårt att veta exakt hur varmt det är. Mäter man istället i snusmassan (vilket är den väsentliga temperaturen, oavsett vad andra säger) så skiljer det bara på 2-3 grader.
Om hela satsen får plats i en låda så borde det funka. Själv kör jag en halv sats åt gången. Investera i en köksvåg om du inte har någon. Den här köpte jag:
www.clasohlson.com/se/Köksvåg/Pr341207001. Kostar 99 kr (erbjudande), annars 129 kr. Väger upp till 5kg med 1 grams precision.