Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-07, 11:15
  #5725
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dymytry1111
Någon som vet vart man kan få tag i tobaksblad, gärna torkade. Till att mala och göra eget snus på.

Har ingen möjlighet att odla själv och tänker därför om det finns någon väg att hitta det på.
Har försökt leta och skicka efter men dom jag hittat vill / får inte skeppa hit
Med de nya skattelagarna är det kört skulle jag säga. Om du vill vara laglig då. Enklaste (och billigaste?) är nog att köpa en färdig snus-sats från t.ex. Kungssnus, då de innehåller alla kemikalier och tillbehör man behöver. De hamnar då i en fördelaktigare skatte-klass, och är billigare än råtobak per kilo.
Citera
2023-07-15, 19:52
  #5726
Medlem
Skumm läste hastigt. Finns det någon enkel och bra bok/pdf som man kan läsa hur man fixar ihop? Intresserad då det finns så mycket snusare i Finland men då det är olagligt skulle man kunna fixa eget och sälja och ha en till liten sido business.
Citera
2023-07-16, 03:44
  #5727
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Skumm läste hastigt. Finns det någon enkel och bra bok/pdf som man kan läsa hur man fixar ihop? Intresserad då det finns så mycket snusare i Finland men då det är olagligt skulle man kunna fixa eget och sälja och ha en till liten sido business.
Lite svårt att förstå vad du är ute efter. Hur menar du med "fixar ihop"? Det blir liksom inte mindre olagligt för att du "fixar ihop" det, och dessutom ska tjäna (skattefria) pengar på det.

Ska du odla tobak finns en bra bok som heter ”Eget snus” av Per Englund. Den beskriver hela processen från jord till färdigt snus. För en normalkonsument sägs behövas 100-200 plantor, som gärna vill ha en kvadratmeter/st att växa till sig på. Räkna på det.

Annars finns färdiga snus-satser att köpa (i Sverige), med alla tillbehör för 1000-1300 kr, det blir ca 2 kg snus av en sån ~40 välfyllda dosor. Svårt att göra mycket marginal på det. Kostnad 25-35kr/dosa. Då inte inräknat saker du behöver för att tillverka säljbart snus, som grytor, kastruller, matberedare, elkostnad mm mm.

Vill du smuggla in tobak, tillverka och sälja som "liten sido business" får du räkna med att polis, skattmas och andra myndighetspersoner kommer att tycka att det är högst olämpligt.

Är det bara ett fylleinlägg i stil med "faaan vad snuset blivit dyrt" är du förlåten, jag har haft dessa depressioner jag med.
Citera
2023-07-16, 13:55
  #5728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
Lite svårt att förstå vad du är ute efter. Hur menar du med "fixar ihop"? Det blir liksom inte mindre olagligt för att du "fixar ihop" det, och dessutom ska tjäna (skattefria) pengar på det.

Ska du odla tobak finns en bra bok som heter ”Eget snus” av Per Englund. Den beskriver hela processen från jord till färdigt snus. För en normalkonsument sägs behövas 100-200 plantor, som gärna vill ha en kvadratmeter/st att växa till sig på. Räkna på det.

Annars finns färdiga snus-satser att köpa (i Sverige), med alla tillbehör för 1000-1300 kr, det blir ca 2 kg snus av en sån ~40 välfyllda dosor. Svårt att göra mycket marginal på det. Kostnad 25-35kr/dosa. Då inte inräknat saker du behöver för att tillverka säljbart snus, som grytor, kastruller, matberedare, elkostnad mm mm.

Vill du smuggla in tobak, tillverka och sälja som "liten sido business" får du räkna med att polis, skattmas och andra myndighetspersoner kommer att tycka att det är högst olämpligt.

Är det bara ett fylleinlägg i stil med "faaan vad snuset blivit dyrt" är du förlåten, jag har haft dessa depressioner jag med.
Fixa ihop alltså laga eget snus. Snusar själv inte utan skulle bara sälja. Läste på lite och här och i Finland (var jag bor) är det faktiskt helt lagligt att odla tobaks plantor sammt tillverka sitt "egna" snus för "eget" bruk fast att sälja slutprodukten är olagligt. Ska ta och kolla in boken fast att verkar mer värt kanske att odla sin egna tobak och då sälja det istället. Och har ett par hundra cannabis plantor ute så lite tobaks plantor är inte största saken
__________________
Senast redigerad av .kalashnikov 2023-07-16 kl. 14:09.
Citera
2023-08-05, 18:50
  #5729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
Med de nya skattelagarna är det kört skulle jag säga. Om du vill vara laglig då. Enklaste (och billigaste?) är nog att köpa en färdig snus-sats från t.ex. Kungssnus, då de innehåller alla kemikalier och tillbehör man behöver. De hamnar då i en fördelaktigare skatte-klass, och är billigare än råtobak per kilo.


Laglig skiter jag fullkomligt i om man kunde få tag på't 😄.

Snusar i nuäget portionssnus (Prillan 500) ca 450 Snusar för 350 kr som jag fuktar själv. Inget gourmetsnus direkt men känns som det gör sitt åtmistone prismässigt. Satserna för lös, dom här "express" känns prismässigt inte värt det men
Citera
2024-01-16, 18:25
  #5730
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reactant
Någon som vet om det funkar att hälla på rökarom som till exempel liquid smoke som egentligen är till för matlagning när man gör sitt snus?
Det fungerar alldeles utmärkt, men var väldigt sparsam. Om du kör en sats med Prillan som ger typ 2.5kg snus, så börja med en halv till en kapsyl för att få ett riktmärke.
Citera
2024-01-29, 15:30
  #5731
Medlem
lunarluddes avatar
Fan vad jag ångrar mig nu i efterhand att jag inte köpte några års förbrukningar när snussatserna fanns kvar och kostade 199-299kr.. Minns röda boxen Cobra som kostade 199 där jag bor, blev ungefär som röda lacket i konsistensen.

Surt minst sagt, att fitt-staten inte kunde hålla fingrarna borta från snussatserna, men nä dom ska ha monopol på allting.
Citera
2024-03-27, 15:44
  #5732
Medlem
Psykbrynts avatar
Såg att Swedsnus ska sluta med sina "Lössnus Express"-satser. Undrar varför?

Tråkigt att utbudet för hembakat stadigt minskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback