2013-05-27, 19:51
Medlem
Fyr4ns avatar
Tänkte införskaffa mig en prillan portion snussats och undrar om det är någon som kan komma med lite goda recept som ni har använt er av!
Citera
2013-05-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n
Tänkte införskaffa mig en prillan portion snussats och undrar om det är någon som kan komma med lite goda recept som ni har använt er av!

Det följer med ett recept med snussatsen. Men kan rekommendera en flaska bergamotte och 1-3 droppar rökarom som snuskrydda.
Citera
2013-05-30, 19:02
Medlem
Fyr4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.Kronkvist
Det följer med ett recept med snussatsen. Men kan rekommendera en flaska bergamotte och 1-3 droppar rökarom som snuskrydda.

Jag kunde nästan tänka mig det, men såna recept brukar inte vara så bra. Man får ofta blanda om själv lite, gäller allt från vinsatser till tobak !
Citera
2013-05-31, 12:11
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyr4n

Vad för smaker gillar du? Finns ju massor med aromer att testa. Kolla in snusbolaget.se, de har en djävla massa olika aromer. Allt ifrån traditionella, som bergamotte, till sockervadd.
Citera
2013-06-01, 16:41
Medlem
avskum1982s avatar
Cuthofs snussats är tillbaka!
De fick rätt emot skatteverket att deras snussats ej var "färdigt" snus!

http://www.cuthof.se/index.php?route...article&b_id=1
Citera
2013-06-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Cuthofs snussats är tillbaka!
De fick rätt emot skatteverket att deras snussats ej var "färdigt" snus!

http://www.cuthof.se/index.php?route...article&b_id=1

Hmm..intressant. Då borde ju t ex Kungssnus kunna återgå till sina "gamla" priser.
Citera
2013-06-03, 22:04
Bannlyst
Hej alla glada
Jag ska göra en sats ekets grovmalda nu under veckan och ville smaksätta den med whiskey arom,
Eller går det att hälla i vanlig whiskey, isåfall hur mycket och kan ja få skit för det när man kör bil
Citera
2013-06-03, 22:08
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajjaken
Hej alla glada
Jag ska göra en sats ekets grovmalda nu under veckan och ville smaksätta den med whiskey arom,
Eller går det att hälla i vanlig whiskey, isåfall hur mycket och kan ja få skit för det när man kör bil
Man ska om jag inte missuppfattat det hela låta snusmjölet dra i
Whiskey, för att därefter torka och bli snus.

Ev att du kan koka bort alkoholen från Whiskeyn, och ha i det
i stället för samma mängd vatten då. Men hur det smakar har jag ingen aning om.
Citera
2013-06-04, 19:08
Medlem
Citat:
smaksätta den med whiskey arom,

Gillar du Whiskey eller gillar du snus?

1. Om du gillar Whiskey så köp dig en flaska.

2. Om du gillar snus så tillverka snus eller köp dig en dosa. Kan det bli svårare än så..

4. Whiskey och snus är faktiskt inte samma sak.

5. Hur fan kunde du komma på den allt igenom enfaldiga tanken och iden att krydda snus med Whiskey? Berätta!

6. Sitter du på ett psyk? Om.... vilket? Huddinge....?
Senast redigerad av noexcess 2013-06-04 kl. 19:11.
Citera
2013-06-04, 23:06
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noexcess
... och är det absolut någon du inte ska lyssna på i denna tråden är det "Avva66". Han vet absolut ingenting om absolut ingenting.... En ingentingmänniska helt enkelt. Kan det bli enklare en så???? Eller ska jag uttrycka mig klarare!!!!

Så drick din Whisky och snusa ditt snus men blanda för fan inte samman dessa två njutningar annan än samtidigt....

Vad dillar du om? Probe är ett exempel på whiskey snus. Finns säkert fler sorter, inget jag gillar själv dock, men att smaksätta tobak/mat/sås med sprit är ju en långt gången tradition och ett sätt att hålla maten "färsk" utan att den blir dålig efter ett par dagar. Precis som salt (dvs jerky).

Men nu till sak:
Funderar på att helt skippa natriumkarbonatet i nästa sats (dvs köra en Sundström).
Även utan det så torde väll snuset hålla sig de 2-3 månader det tar innan jag snusat upp det (2,5kg)? Kommer ev minska saltet med, men inte med mycket (om det nu är det som gör "russin läppen").

EDIT: Snuset kommer såklart vara i kylskåpet.
Citera
2013-06-06, 17:52
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Vad dillar du om? Probe är ett exempel på whiskey snus. Finns säkert fler sorter, inget jag gillar själv dock, men att smaksätta tobak/mat/sås med sprit är ju en långt gången tradition och ett sätt att hålla maten "färsk" utan att den blir dålig efter ett par dagar. Precis som salt (dvs jerky).

Men nu till sak:
Funderar på att helt skippa natriumkarbonatet i nästa sats (dvs köra en Sundström).
Även utan det så torde väll snuset hålla sig de 2-3 månader det tar innan jag snusat upp det (2,5kg)? Kommer ev minska saltet med, men inte med mycket (om det nu är det som gör "russin läppen").

EDIT: Snuset kommer såklart vara i kylskåpet.
Det är när jag ökar natriumkarbonatet jag märker av
svedan och ökad smak, så det mesta ligger nog i det.
Men snuset lär bli rätt smaklöst utan det är jag rädd.
Dock så lär du få mindre nikotinkick.

Men fryser du in snuset efter ett par veckors mognad bara så
håller det sej garanterat.
Citera
2013-06-06, 18:14
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är när jag ökar natriumkarbonatet jag märker av
svedan och ökad smak, så det mesta ligger nog i det.
Men snuset lär bli rätt smaklöst utan det är jag rädd.
Dock så lär du få mindre nikotinkick.

Men fryser du in snuset efter ett par veckors mognad bara så
håller det sej garanterat.

Jo, men jag tänkte om saltet också hade en sådan effekt. Har tidigare minskat natriumkarbonatet, fast bara men kanske 10%.
Tror nog iof att jag kanske halverar natriumkarbonatet ist för att helt ta bort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in