2014-01-11, 14:31
Medlem
Avva66s avatar
Tänkte jag skulle posta Kungssnus recept. Inte för att det är något märkvärdigt, men ändå.
Receptet är på den 500 grams sats jag köpte.

Framsida

Insida

Snuset är i ugnen nu på 24h receptet, och vad jag kan konstatera är att tobaken är ljusår bättre än Coobras eller Limpans. Men så kostar det ju därefter också. Specialstärkelsen kommer jag inte att ha i.

Ang gruset i tobaken, den borde det gå att blåsa ur med rätt utrustning, det skulle
de tjäna på att investera i. Jag betalar gärna lite mer för ett mycket bättre snus.
Citera
2014-01-11, 15:29
Medlem
avskum1982s avatar
IgnoranceBliss: Bra, hoppas att de kommer ordna till det då. Själv har jag inte fått någon respons på min kontakt. Men men.

Var dock precis nere och hämtade ut Prillan Skåne satsen. Verkar vara lite mer finmalt, och av att bara titta på burken så ser det mer jämnt malt ut iaf.
Gruv aromen vet jag inte riktigt vad jag skall säga om. Lukten tycker jag har en slags lätt godisaktig ton på något vänster. Får se hur det blir i snuset iaf. Kommer göra ett par stockar naturell också.
Citera
2014-01-11, 16:10
Medlem
Avva66s avatar
Det där med råtobaksspill låter som ursäkter, jag tvivlar på att mald råtobak skulle vara punktbeskattad när omald tobak inte är det.

Så här ser råtobaksspill ut förresten:
http://www.snusfabriken.com/FL/tag/ratobak-spill/

Det Coobra mfl säljer är ju mald.

Fan, man borde försöka tillverka en snuskvarn. Det verkar inte gå att köpa någon i alla fall.

Edit: Kungssnus tobaksmjöl är väldigt finmalen, och jämnt malen.
Senast redigerad av Avva66 2014-01-11 kl. 16:14.
Citera
2014-01-11, 16:21
Medlem
Avva66s avatar
Detta är Julas köttkvarn, kanske vore nåt att testa:
http://www.primafint.se/images/upload/forum/reply/primafint_147.JPG

Vissa problem rapporteras här:
http://www.primafint.se/forum_view.asp?stringId=53&title=kvarn

Med lite modifikationer så kanske det skulle fungera.
Citera
2014-01-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det där med råtobaksspill låter som ursäkter, jag tvivlar på att mald råtobak skulle vara punktbeskattad när omald tobak inte är det.

Fan, man borde försöka tillverka en snuskvarn. Det verkar inte gå att köpa någon i alla fall.

Edit: Kungssnus tobaksmjöl är väldigt finmalen, och jämnt malen.
Finns kanske olika typer av spill. Annars om man fick mala ned hela blad och sälja för snustillverkning utan punktskatt, varför säljer då ingen färdigmalen röktobak utan de pålagda 1700 kr som punktskatten innebär? Jag tror det är nått skattetekniskt..

Kungssnus är ju den enda svenska grossisten som åkt på skattesmällen vad jag vet. Och det är väl runt 370 kr/kg, så det kanske är därför Kungssnus är 2-3 ggr så dyrt? För att de maler vanlig tobak?

Är det inte TobaksHasse som maler tobak själv? Fungerar det i en vanlig köttkvarn?
Och är vanlig röktobak lämplig för snustillverkning?
Och är röktobak sandfri tror vi?

Jag har faktiskt ingen aning..
Senast redigerad av IgnoranceBliss 2014-01-11 kl. 16:29.
Citera
2014-01-11, 16:30
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceBliss
Finns kanske olika typer av spill. Annars om man fick mala ned hela blad och sälja för snustillverkning utan punktskatt, varför säljer då ingen färdigmalen röktobak utan de pålagda 1700 kr som punktskatten innebär? Jag tror det är nått skattetekniskt..

Kungssnus är ju den enda svenska grossisten som åkt på skattesmällen vad jag vet. Och det är väl runt 370 kr/kg, så det kanske är därför Kungssnus är 2-3 ggr så dyrt? För att de maler vanlig tobak?

Är det inte TobaksHasse som maler tobak själv? Fungerar det i en vanlig köttkvarn?
Och är vanlig röktobak lämplig för snustillverkning?
Och är röktobak sandfri tror vi?

Jag har faktiskt ingen aning..
Jag tänker mej att man kan tvätta bladen ev, men TobaksHasse kanske kan
detta, även om han odlar eget. Tobaken tror jag är ok för snustillverkning.
Citera
2014-01-12, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Tänkte jag skulle posta Kungssnus recept. Inte för att det är något märkvärdigt, men ändå.
Tackar för det!!
Tyvärr skriver de inte vad man kan förvänta sig för skillnad mellan 24/36-h recepten.. Jag har aldrig testat 24h.

Intressant att de blandar i karbonatet när snuset är kallt i 24h samt sänker tempen med 5C vid omgång två på 36h.
Citera
2014-01-12, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Gruv aromen vet jag inte riktigt vad jag skall säga om. Lukten tycker jag har en slags lätt godisaktig ton på något vänster. Får se hur det blir i snuset iaf. Kommer göra ett par stockar naturell också.

Godis tycker jag inte det påminner om alls, kanske snarare någon ingrediens som ingår i något "lukta gott" typ parfym eller så. Irriterande att doften är så bekant utan att jag kan komma på vad det påminner om!

Jag tyckte aromen gjorde snuset sött så jag var ganska försiktig vid kryddningen 2:a gången, typ 4 ml till 1.25 kg tyckte jag blev rätt bra. Vi verkar inte riktigt ha samma smak så det skall bli intressant att se vad du tycker
Citera
2014-01-12, 11:24
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Godis tycker jag inte det påminner om alls, kanske snarare någon ingrediens som ingår i något "lukta gott" typ parfym eller så. Irriterande att doften är så bekant utan att jag kan komma på vad det påminner om!

Jag tyckte aromen gjorde snuset sött så jag var ganska försiktig vid kryddningen 2:a gången, typ 4 ml till 1.25 kg tyckte jag blev rätt bra. Vi verkar inte riktigt ha samma smak så det skall bli intressant att se vad du tycker

Mja, men det är iaf någon citrusaktig ton där... Tycker mig känna igen lukten med, men kan inte riktigt placera den heller. Får faktiskt något minne ifrån barndomen av den på något vänster hah!

Ok, då skall jag vara försiktig med doseringen.
Citera
2014-01-12, 13:42
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Tackar för det!!
Tyvärr skriver de inte vad man kan förvänta sig för skillnad mellan 24/36-h recepten.. Jag har aldrig testat 24h.

Intressant att de blandar i karbonatet när snuset är kallt i 24h samt sänker tempen med 5C vid omgång två på 36h.
Att de blandar kallt är för att det luktar fördjävligt annars, men jag blandar varmt (ca 50c)
för jag tycker konsistensen blir bättre. Samt att det blandar sej bättre. En bra köksfläkt krävs.

Att de sänker temperaturen på 36h har nog att göra med att det inte skall brännas, eller vad man nu ska kalla det. Deras snuspulver är mycket finkornigt i jämförelse med Coobra mm, så det kan ju ev ha nåt med det att göra.
Senast redigerad av Avva66 2014-01-12 kl. 13:44.
Citera
2014-01-12, 19:32
Medlem
Hej,
Jag har beställt ett paket "prillans orginal" Det jag vill göra är att dela på det kilot i två delar och göra två olika smaker. Är det då bara att dela tobaken i två och göra enligt instruktionerna men med hälften av allt?
Citera
2014-01-12, 19:43
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Hej,
Jag har beställt ett paket "prillans orginal" Det jag vill göra är att dela på det kilot i två delar och göra två olika smaker. Är det då bara att dela tobaken i två och göra enligt instruktionerna men med hälften av allt?

Hur menar du här? Att du vill göra halva satsen nu, och halva vid ett senare tillfälle? Eller bara smaksätta det färdiga snuset med 2 olika aromer?

Om det senare så gör snuset som vanligt, och efter du blandat i glycerol/propylenglycol (sista steget, dvs påse 3) så dela upp det färdiga snuset i två delar. Antingen kör på en höft med ögonmått eller om du har en våg så väg hela satsen först och sen dela den på 2 och smaksätt dem därefter.

Men om du vill dela den på 2 innan snuset är klart så att säga, måste du nog ha en ackurat våg så du kan få alla salter och tobaksmjölet och det fuktighetsbevarande medlet i rätta proportioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in