2014-02-09, 19:40
Medlem
563f7031s avatar
Snabb fråga på ekvationssystem!

Hur vet man huruvida de är linjära eller inte? Kan man se det direkt så här eller måste man räkna på de,?

Säg att jag har några ekvationssystem som nedan men vill ta reda på vilka som är linjära.
Tänker bara spontant att en cosinuscurva inte kan vara linjär, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att ta reda på övriga? Räkna ut x- och y-värden med hjälp av en matris, eller? Men sen då?
Behöver ingen lösning utan skulle bara behöva en utförlig beskrivning av hur jag ska ta reda på det.

x1 + 4x2 + x3 = 0

x1 - x2 = 5

eller

cos x1 + 2x2 = 0

x1 - x2 = 4

eller

e^3x1 + 4x2 = 0

x2 - x3 = -8

Och hur blir det när det är e upphöjt till någonting som i sista scenariot?
Citera
2014-02-09, 19:57
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej så på b) tar man 6!/2?
Nej, du måste dela med antalet stolar, vilket är 6, för att få ut antal sätt att placera ut sex personer kring ett bord utan hänsyn till stolsnummer. Därefter vill vi eventuellt dividera med två beroende på om vi skiljer på person A till höger och B till vänster och B till höger och A till vänster.
Citera
2014-02-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 563f7031
Snabb fråga på ekvationssystem!

Hur vet man huruvida de är linjära eller inte? Kan man se det direkt så här eller måste man räkna på de,?
Ekvationssystem är linjära om de kan skrivas på formen

a11*x1+a12*x2+...+a1n*xn=b1
a21*x1+a22*x2+...+a2n*xn=b2
...
am1*x1+am2*x2+...+amn*xn=bm
Citera
2014-02-09, 20:02
Medlem
Dammerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammert
"Beräkna dubbelintegralen av y/(1+x)dxdy över triangeln med hörn i (0,0), (0,1) (1,0)."

Lyckas lösa om jag börjar m.a.p. y, men i lösningsförslaget där de börjar med x har de integralen från 0 till 1 av y ln(2-y)dy, så långt är jag med, men sedan sätter de den primitiva till y som (y^2-4)/2 (och använder partiell integration). Var kommer denna primitiva ifrån? Antar att det har något med förutsättningarna att göra?
Bumpelibump...
Citera
2014-02-09, 20:18
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammert
"Beräkna dubbelintegralen av y/(1+x)dxdy över triangeln med hörn i (0,0), (0,1) (1,0)."

Lyckas lösa om jag börjar m.a.p. y, men i lösningsförslaget där de börjar med x har de integralen från 0 till 1 av y ln(2-y)dy, så långt är jag med, men sedan sätter de den primitiva till y som (y^2-4)/2 (och använder partiell integration). Var kommer denna primitiva ifrån? Antar att det har något med förutsättningarna att göra?

Primitiv funktion till y är y^2/2 + C där C är en godtycklig konstant.
Genom att välja C = -2 och skriva det som (y^2-4)/2 så som kan faktoriseras till
(y-2)(y+2)/2 förbereder man för ett senare steg när man senare vill dividera med (2-y).
Citera
2014-02-09, 20:52
Medlem
563f7031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Ekvationssystem är linjära om de kan skrivas på formen

a11*x1+a12*x2+...+a1n*xn=b1
a21*x1+a22*x2+...+a2n*xn=b2
...
am1*x1+am2*x2+...+amn*xn=bm

Förlåt, men jag förstår ingenting?

Precis börjat försöka lära mig om detta. Skulle du kunna vara snäll att ge en förklaring vad du menar med de olika bokstäverna osv där?
Citera
2014-02-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 563f7031
Förlåt, men jag förstår ingenting?

Precis börjat försöka lära mig om detta. Skulle du kunna vara snäll att ge en förklaring vad du menar med de olika bokstäverna osv där?
Med t ex a11 menar jag a med nedsänkt 11. Alla a11, a12,... är reella tal (skulle iofs kunna vara komplexa också eller något annat, men jag antar att frågan gäller linjära ekvationssystem med reella tal).

Faktum är att jag lite osäker på om t ex x+y=(e^x)*(e^-x) räknas som en linjär ekvation. Den är innehåller visserligen ickelinjära uttryck, men är ändå ekvivalent med den linjära ekvationen x+y=1.

Edit: Här är en wikipedialänk om linjära ekvationer

http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_equation

Enligt den är x+y=(e^x)*(e^-x) inte en linjär ekvation.

Om linjära ekvationssystem http://en.wikipedia.org/wiki/System_of_linear_equations
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2014-02-09 kl. 21:10.
Citera
2014-02-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Nej, du måste dela med antalet stolar, vilket är 6, för att få ut antal sätt att placera ut sex personer kring ett bord utan hänsyn till stolsnummer. Därefter vill vi eventuellt dividera med två beroende på om vi skiljer på person A till höger och B till vänster och B till höger och A till vänster.

Okej så jag ska dela 6! med 6 först och sen delar jag det jag får med 2?
Citera
2014-02-09, 22:40
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Det känns meningslöst att bara berätta vilka siffror du ska använda dig av. Mitt resonemang är som följer:

Tas hänsyn till stolar finns 6! konfigurationer av personer vid ett bord. Tar vi inte längre hänsyn till själva stolen, utan snarare till grannarna till vänster respektive höger, har vi räknat varje fall 6 gånger vilket ger 5! konfigurationer. Tar vi inte hänsyn till "vänstergrannar" kontra "högergrannar" har vi räknat varje fall 2 gånger vilket ger 5!/2 konfigurationer.
Citera
2014-02-10, 04:25
Medlem
Jake88s avatar
Hej och godmorgon.

Jag försöker räkna ut medianen ur en klassbredds indelad frekvenstabell. Dock verkar det som jag inte tänker rätt någon stans för jag får fel svar om jag jämför med mitt facit.

http://imgur.com/eno4ehM
Här är min uträkning på ett påhittat exempel , det i min bok är betydligt större men jag tror att jag tänker fel i något steg så det borde visa sig här också.

Kan någon vänlig själ ta en titt och dra mig på rätt spår.
Citera
2014-02-10, 08:46
Medlem
Citat:

Citat:
Det känns meningslöst att bara berätta vilka siffror du ska använda dig av. Mitt resonemang är som följer:

Tas hänsyn till stolar finns 6! konfigurationer av personer vid ett bord. Tar vi inte längre hänsyn till själva stolen, utan snarare till grannarna till vänster respektive höger, har vi räknat varje fall 6 gånger vilket ger 5! konfigurationer. Tar vi inte hänsyn till "vänstergrannar" kontra "högergrannar" har vi räknat varje fall 2 gånger vilket ger 5!/2 konfigurationer.

http://www.ladda-upp.se/bilder/abqmypmwtngax/

Jag tror att Nimportequi har tänkt på det här sättet. Tänk dig att du har ett fyrkantigt bord där Person A, B, C och D ska placeras. Vi bestämmer att person A ska sitta i det nedersta vänstra hörnet. Det som återstår är tre platser som ska fördelas mellan B, C och D - dvs. 3!. Som man ser på bilden är de röda bordsplaceringarna onödiga. Av denna anledning delar man med 2. Den generella formeln för att räkna ut detta blir (n - 1)!/2 där n är antalet personer.

Detta är något som är nytt för mig så säg gärna till om jag har tänkt fel.
Senast redigerad av GHz 2014-02-10 kl. 08:50.
Citera
2014-02-10, 10:05
Medlem
Citat:

Okej då är jag med. Och på c) så placerar man ut männen först på 3 stolar och då finns det bara 3! platser kvar för kvinnorna att sätta sig på vilket ger 3! = 3*2*1= 6 sätt. Kan man tänka så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in