Citat:
Det är dagdrömmeri. Länderna du tog upp kmr aldrig ge sig tills deras "uppdrag" är slutfört. Vad som sägs på några möten är bara en fasad.Det är inte alls orealistiskt om NATO och Gulfaraberna slutar försörja rebellerna. Därför är det viktigt med diplomati och att alltid uppmärksamma den internationella inblandningen i konflikten (Turkiet, Saudi, USA). Samtalen i Geneve handlar framförallt om att marginalisera terroristerna. Det spelar ingen roll att man inte gör framsteg direkt för det handlar om att bygga förtroende.
Citat:
Du förstår verkligen inte varför "eliten" och deras fotsoldater vill ha bort Assad.
Den s.k. rebellsidan är splittrad. Jag förstår mycket väl varför. Vissa tror att de kämpar för demokrati, rättvisa och mot korruption, men många (särskilt de utländska) tror att de kämpar för shariah och religiös diktatur. Och alla begår massvis med brott - utan undantag, för "allt är tillåtet i krig". Detta kan inte få fortsätta vilket alla normala förstår. Alltså kommer FSA lägga ner vapnen om de får rätt villkor.
Citat:
Nu har jag inte med "OM" faktorerna. Det är ett orealistiskt ord i sammanhanget. Det handlar inte om Baath-partiet eller några Sharia lagar. Det handlar om att få bort Assad, Och försvaga Iran framförallt och Hizbollah, Och bryta Shia Axeln. Och sen att Kurderna kmr få behålla sin fejk-autonomi i Hassake-provinsen är också dagdrömmeri. När väl Assad eller "Oppositionen" vinner så är den s.k autonomin bortsköljd. http://aina.org/news/20140208012212.htm
En lösning som du inte nämnt är nämligen att Assad träffar någon slags överenskommelse med vissa rebeller och att de tillsammans raderar ut utlänningarna. En serie lokala vapenvilor som de i Moadamiyeh, Barzeh och Homs kan vara modellen även i Aleppo, Deir al-Zor, Derah, m.fl. Det blir till slut en snöbollseffekt. Sedan kan FSA/PKK/oppositionen få mer självstyre i vissa regioner. Syrien behöver mer lokal demokrati, och ska inte vara en enpartistat (Baath) men det är fel att utländska krafter ska få bestämma över det syriska folket.
Citat:
Det är väldigt bra frågor.
Jag har inte sett någon diskussion om Syrien efter kriget - oavsett hur det slutar. Hur har ni egentligen tänkt er? Alla hus och alla fabriker måste byggas upp igen. Vem ska organisera det och betala för det? Vem kan om inte en brett representativ regering i Damaskus?