2014-01-23, 01:37
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag skrev det i inlägget.

Dessutom är jag inte lagstiftare, utan jag formulerade grunderna till ett potentiellt förslag. Det krävs mycket juridisk bearbetning för att dra slutsatser i detta ämne och därför skulle jag inte stänga några dörrar.

Mitt förslag riktar sig främst mot de som är icke-syrier. När det gäller syriska medborgare kan jag inte göra en enkel bedömning, utan det krävs en bredare analys. Jag kan därför inte besvara din fråga nu.

Men där tycker jag att organisationer som terrorklassats av EU är gränsen man bör dra; det är rimligt att man skall ha rätt att slåss för en sak man tror på om man gör detta på ett i huvudsak schysst och rättvist sätt.

Ytterligare en klausul kan vara att det inte får röra sig om länder eller grupper som ligger i direkt konflikt med EU-stater.

Om vi applicerar det på Syrien skulle det då vara fritt fram för strider för både FSA och SAA, men varken för Hezbollah eller AQ. Låter som en vettig kompromiss.
Citera
2014-01-23, 01:39
Medlem
Det framförs en hel del intressanta terrorism anklagelser mot Turkiet och andra arabiska stater här av Bashar Ja'afari, regimen. Det börjar vid 09:00.

http://webtv.un.org/media/watch/bashar-jaafari-press-conference-at-geneva-conference-on-syria/3092015589001
Citera
2014-01-23, 01:45
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men där tycker jag att organisationer som terrorklassats av EU är gränsen man bör dra; det är rimligt att man skall ha rätt att slåss för en sak man tror på om man gör detta på ett i huvudsak schysst och rättvist sätt.

Ytterligare en klausul kan vara att det inte får röra sig om länder eller grupper som ligger i direkt konflikt med EU-stater.

Om vi applicerar det på Syrien skulle det då vara fritt fram för strider för både FSA och SAA, men varken för Hezbollah eller AQ. Låter som en vettig kompromiss.

Jag skulle som sagt inte stänga några dörrar. Det är sedan en möjlig lösning att dra gränsen på sättet du gör. Idag utvecklas det straffrättsliga samarbetet i EU-rätten och det går därför inte att dras från faktumet att EU influerar svensk lagstiftning. En sådan kompromiss hade därför varit möjlig. Det skulle dock kunna uppstå problem med denna lösning, problem man kanske inte tänker på just nu.

Det hade varit väldigt enkelt att hitta luckor i en sådan formulering. Personer som reser från Sverige hade då kunnat ansluta sig till andra grupper: Islamic Front eller andra mindre grupper, med samma ideologi som al-Qaida, men som inte blivit terroriststämplade. Dessa individer hade även kunnat strida självständigt i egna små grupper och på detta sätt förhindra åtal. På detta sätt kan självaste kärnan och syftet med lagen urholkas.

Detta är ett av skälen till att jag inte vill dra mina resonemang för långt. Det är oerhört svårt att kriminalisera något och väldigt många faktorer måste tas med. Hur ska man kunna lagföra människor effektivt? Vilka tendenser vill man rikta in sig på? Finns det luckor som kan utnyttjas?
Det är som sagt många frågor och därför skulle jag inte stänga några dörrar alls. Det tar veckor för lagstiftarna att komma överens om paragrafer. Det säger mycket om komplexiteten i frågor som dessa.
Citera
2014-01-23, 02:02
Medlem
StraightToHails avatar
http://www.metro.se/nyheter/syrien-anklagas-for-tortyr-och-mord/Hdznau!@XnD8kqRFeRGRP6duGilPA/

Citat:
Tiotusentals foton av utmärglade och misshandlade kroppar ligger till grund för en rapport där Syrien anklagas för mord och tortyr i stor skala. Bakom rapporten står tre ansedda åklagare.

Ska dom försöka med samma sak som i andra världskriget nu?
"Folk dör i läger, vi måste in och rädda dom [fast egentligen ville vi bara sno massa grymt bra forskare och massa guld/värdeföremål samt lägga vantarna på atom/vätebomben]"

Allt usa vill är ju att omringa Iran. Punkt slut.
Citera
2014-01-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraightToHail
http://www.metro.se/nyheter/syrien-anklagas-for-tortyr-och-mord/Hdznau!@XnD8kqRFeRGRP6duGilPA/

Ska dom försöka med samma sak som i andra världskriget nu?
"Folk dör i läger, vi måste in och rädda dom [fast egentligen ville vi bara sno massa grymt bra forskare och massa guld/värdeföremål samt lägga vantarna på atom/vätebomben]"

Allt usa vill är ju att omringa Iran. Punkt slut.

Det där är rätt löjligt egentligen. Tänk själva en stund ... USA har skapat en allians med Saudiarabien som har en mycket mera farlig variant av Islam (salafismen, wahhabism) och så går de på allt de kan med militära medel för att tvinga Iran till underkastelse ... hade de istället använt samma metoder som man använde för att skapa fred mellan Frankrike och Tyskland (djupt ekonomiskt samarbete EFTER kriget) efter WWII så hade vi haft fred i MÖ för länge sedan
Citera
2014-01-23, 09:26
Medlem
För knappt en vecka sen var det strider i Jarabulus precis på andra sidan gränsen i norra Syrien, mellan al-Qaidaanknutna Islamiska staten i Irak och Syrien, ISIS och andra rebellgrupper som Liwa al-Tawhid.

– Vår granne satt och drack kaffe, och det kom några män, de var renrakade och klädda som rebeller i fria syriska armén, berättar Umm Muhammed. Flera vittnar om att de i verkligheten var förklädda medlemmar från ISIS.

Umm Muhammed såg själv hur hennes granne halshöggs och hur hans huvud sattes upp som ett varnande exempel.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5764070
Citera
2014-01-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det är inte en fredstribunal det här. Attackerande makter har samlat på sig bevis om krigsbrott mot Assad. Inget förvånande i det. Dock är det mycket märkligt att attackerande makter har använt legosoldater som utfört massavrättningar av civila och det även videofilmat på youtube. Har dessa 1000+ videoklipp någon relevans eller är det bara Assad som sitter på de anklagades bänk ... varför är det på detta viset?
I den bästa av världar skulle båda sidor sitta inför skranket för brott mot mänskligheten. Kanske Assad i form av president ev. får statuera exempel för allt kriget orsakat i lidande. Ungefär som Saddam och Gaddafi. Tiden får kanske utvisa.
Citera
2014-01-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
I den bästa av världar skulle båda sidor sitta inför skranket för brott mot mänskligheten. Kanske Assad i form av president ev. får statuera exempel för allt kriget orsakat i lidande. Ungefär som Saddam och Gaddafi. Tiden får kanske utvisa.

Exakt, tiden får utvisa om det är Assad eller någon annan som skapat mest lidande och död i Syrien

.... jag vet bara en sak och det är att om du stoppar all vapen införsel och ger Assad fullt mandat att ta hand om kriminella element i Syrien så stoppar du krigets fortsatta elände på effektivaste och snabbaste sätt....

Det är det enklaste sättet att se till att det inte pågår ett inbördeskrig i 10 år till med ca 80 000 döda människor varje år ....

Givetvis kräver du framtida ansvar av Assad för att gör det såhär "enkelt" för honom/Syrien. Framtida öppna val inom 1 år efter krigsslutet är ganska vettigt och genomförbart tycker jag att man kan kräva av honom. Kombinera det med att en ny regel att varje ledare får max sitta 8 år, dvs får max vinna 2 stycken öppna val. DÅ har du löst problemet med Assad. Han sitter bara 8 år till och sedan är det någon ny.

Det du INTE kan kräva är att han inte skall få ställa upp i framtida val. Så krigsskadad är regionen att alla alawiter måste få kunna rösta på honom OCH de araber som trots allt anser att han är den som räddat dem från mycket värre elände ... Tänk på att det KAN vara så "illa" att 80% (eller mer) av folket kommer att rösta på Assad när kriget är slut. Det kan vara den anledningen till att västmakterna absolut måste ha bort honom innan fria val sker för då blir de rejält avslöjade

Vore inte det bäst? Tänk att man 2014 stänger av kriget. Ordnar öppna val. Assad vinner men regeln om max 2 mandatperioder gör att han bara sitter 8 år till. Problemet löst.

... tror du Assad försvinner snabbare om väst krigar med honom i 10-20 år till?
Senast redigerad av FulAgent007 2014-01-23 kl. 11:21.
Citera
2014-01-23, 12:22
Medlem
Bra där då vet vi att Iran inte är bromsklossen för fred i MÖ:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/rohani-vill-ha-fria-val-i-syrien_8922900.svd

Citat:
Rohani vill ha fria val i Syrien
Irans president Hassan Rohani säger att fria val skulle vara det bästa sättet att få slut på den långa konflikten i Syrien.

Undrar vem som är bromsklossen då? Kanske den part som vägrar bjuda in Iran till "fredskonferensen" Geneve II
Citera
2014-01-23, 12:40
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odin81
För knappt en vecka sen var det strider i Jarabulus precis på andra sidan gränsen i norra Syrien, mellan al-Qaidaanknutna Islamiska staten i Irak och Syrien, ISIS och andra rebellgrupper som Liwa al-Tawhid.

– Vår granne satt och drack kaffe, och det kom några män, de var renrakade och klädda som rebeller i fria syriska armén, berättar Umm Muhammed. Flera vittnar om att de i verkligheten var förklädda medlemmar från ISIS.

Umm Muhammed såg själv hur hennes granne halshöggs och hur hans huvud sattes upp som ett varnande exempel.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5764070

Det där är sjukt intressant. Varför har ISIS intresse av att smutskasta FSA?
Citera
2014-01-23, 14:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Det är väl enkelt att förstå? Men samtidigt, hur är vi säkra på att det verkligen var ISIS?

Här har du 10 andra frågor att fundera på om du är på det humöret: http://www.liveleak.com/view?i=e86_1390479530
Citera
2014-01-23, 14:17
Medlem
Citat:

Vad är det som får dig att tro att man vill smutskasta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in