2014-02-06, 23:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Jag har hittat en plats för den första frågeställningen

Det första är ju inte ens en frågeställning.
Citera
2014-02-07, 00:49
Medlem
Jag har tänkt att starta en sida där jag kommer sälja hembränt via "postorder" och eventuellt också droger senare.

Frågor jag behöver hjälp med och vill diskutera är:

1. Själva hembränningen, t.ex. vilka hembränningsapparater passar bäst och vilket kol jag ska använda.
2. Hemsidan, hur driver man en hemsida helt anonymt, vilket webbhotel ska man välja o.s.v.
3. Betalning, hur man gör för att kunderna ska kunna betala utan att pengarna spåras till mig.
4. Leverans, hur man enklast skickar större brev och paket anonymt.

Helst skulle jag vilja starta en enda ny tråd för detta, där man kan diskutera "helheten" för detta projekt, men då frågorna sträcker sig över flera ämnen kanske det är bäst att dela upp det i flera trådar?
Citera
2014-02-07, 13:23
Medlem
Skorpion76s avatar
I vilken kategori skulle detta kunna passa? Jag ber om ursäkt för att jag glömde ställa den frågan i min förra post.

Citat:
Här på Flashback tar ni upp Aspergers Syndrom som en form av autism, men faktum är att det finns flera andra varianter av funktionsnedsättningen också.

Högfungerande autism är egentligen samma sak som AS, men personen hade en sen språkutveckling.
Infantil Autism innebär att du har fått din autistiska diagnos tidigt, kanske redan innan tre års ålder.
Atypisk Autism innebär att du har vissa symptom som liknar autism, men du uppfyller inte alla kriterier för att ha funktionsnedsättningen fullt ut. Själv har jag atypisk autism.
Citera
2014-02-07, 13:24
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det första är ju inte ens en frågeställning.
Nej, det är det egentligen inte, men jag kom inte på vad jag skulle kalla det för. I vilket fall som helst har jag hittat rätt plats för den.
Citera
2014-02-07, 13:47
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
I vilken kategori skulle detta kunna passa? Jag ber om ursäkt för att jag glömde ställa den frågan i min förra post.

Vad vill du få fram med tråden?
Du postar din åsikt men det finns ingen frågeställning i inlägget utan bara ett påstående.
Citera
2014-02-07, 13:52
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Det citerade funkar inte riktigt som en trådstart och skälet är att det inte innehåller någon frågeställning. Det kan funka som ett sakupplysningsinlägg i en befintlig tråd om Aspergers syndrom men som trådstart ser jag inte hur det skulle kunna fungera. Jag tycker att du ska söka igenom efter befintliga trådar i ämnet och se om finns någon som du kan posta i. I forumet för psykologi borde det finnas något tycker jag.
Citera
2014-02-07, 14:22
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Vad vill du få fram med tråden?
Du postar din åsikt men det finns ingen frågeställning i inlägget utan bara ett påstående.
Jag vill kunna tala om att det finns olika former av autism. Aspergers Syndrom är visserligen en av dem. Det är alldeles riktigt, men det finns flera även om de i mångt och mycket överlappar varandra. Det var dem jag räknade upp i min post. Det är också viktigt att komma ihåg att vi som har dessa diagnoser hamnar ständigt utanför den sociala samvaron som ni andra normala tar för given. Som barn blev jag fostrad till att jag var tvungen att lära mig det sociala beteendet, men senare har jag förstått att det inte är någonting som man kan lära sig. Man föds in i det och dessutom är det faktiskt så att om du sitter med i ett sällskap där ingen ägnar dig en tanke spelar det ingen roll vad du gör för att försöka delta. Det spelar ingen roll hur rolig och trevlig du är om ingen annan bryr sig om att se det. Som handikappad är det en vardag som du tvingas leva i varenda dag!
Citera
2014-02-07, 15:42
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Jag vill kunna tala om att det finns olika former av autism. Aspergers Syndrom är visserligen en av dem. Det är alldeles riktigt, men det finns flera även om de i mångt och mycket överlappar varandra. Det var dem jag räknade upp i min post. Det är också viktigt att komma ihåg att vi som har dessa diagnoser hamnar ständigt utanför den sociala samvaron som ni andra normala tar för given. Som barn blev jag fostrad till att jag var tvungen att lära mig det sociala beteendet, men senare har jag förstått att det inte är någonting som man kan lära sig. Man föds in i det och dessutom är det faktiskt så att om du sitter med i ett sällskap där ingen ägnar dig en tanke spelar det ingen roll vad du gör för att försöka delta. Det spelar ingen roll hur rolig och trevlig du är om ingen annan bryr sig om att se det. Som handikappad är det en vardag som du tvingas leva i varenda dag!
Eftersom det är oklart vad exakt du tänkt tråden ska diskutera så hänvisar vi till en existerande tråd som handlar om asperger: (FB) Frågor och svar om Asperger (Sammanfogad //Mod)
Citera
2014-02-07, 20:15
Medlem
Skorpion76s avatar
Det blir jättebra. Jag är så fruktansvärt dålig på trådstarter så att om det finns bra trådar som redan existerar hänger jag mer än gärna på dem! 9 av 10 blir oftast fjant eller Off Topic. Jag erkänner det! Dessutom har jag en fråga nu som jag skulle behöva lite hjälp med nu, känner jag. Dels behöver jag veta var jag ska placera den, men också hur jag eventuellt skulle kunna göra en bra frågeställning av det som inbjuder till en intressant diskussion.
Senast redigerad av Skorpion76 2014-02-07 kl. 21:02.
Citera
2014-02-08, 15:30
Medlem
Skorpion76s avatar
Nu har jag en fråga som jag inte hittar någon lämplig plats för. Det finns inget delforum som tar upp den här sortens frågor. Åtminstone inte vad jag har sett. Min fråga handlar om ifall en skola gör rätt när de tar till kollektiv bestraffning för att en elev har spridit ut skitsnack om någon. Här kommer inlägget som är orsaken till min fråga:

Citat:
Jag har letat och letat efter en vettig tråd för en fråga som jag vill ställa. Egentligen är det ingen fråga som så, utan jag vill snarare bara säga att jag har svårt för att uttala mig om vad jag egentligen tycker om bögar på grund av en händelse som inträffade när jag gick i nian. Så här var det:

Det jobbade en kille på skolan som städade på killarnas omklädningsrum. Ganska snart började det gå rykten om att han skulle vara homosexuell, men jag vet inte vad de som påstod det kunde peka på som skulle visa särskilda tecken på det. Jag vet inte hur man kan se på en kille att han är bög eller inte. Kan man det över huvud taget? Jag vet inte, men det pratades ganska länge om det här och till slut kom det en civilklädd kriminalpolis till skolan för att prata med vår klass. Han skällde ut oss efter noter och det var faktiskt ganska obehagligt. Han hade även med sig en kille som vittne, men han sa ingenting utan satt bara tyst. Eftersom vi hade vår gymnastiklärare som klassföreståndare innebar det att en hel lektion gick åt att prata om det här. Vår klassföreståndare talade särskilt till en kille som antagligen hade varit pådrivande i allt skitsnacket. Jag minns så väl att han sa att detta kan ta lång tid att smälta och att det inte är fel att gråta.

Trots att det har gått över tjugo år sedan som jag slutade nian har denna händelse etsat sig stenhårt fast i min hjärna och varje gång någon pratar negativt om bögar tänker jag på detta. Det är möjligt att jag har fått mig en tankeställare och i så fall är det bara att se det som någonting positivt. Självklart blir jag lite undrande när jag ser två män kyssas, men oavsett hur jag än känner inuti säger jag ingenting. Jag törs helt enkelt inte säga någonting eftersom händelsen i nian är så djupt rotad i mig. Andra människor får gärna ha hur mycket åsikter de vill om homosexuella, men om man uttalar dem på fel sätt, av fel person och i fel situation kan det få fruktansvärda konsekvenser. Det är i alla fall vad jag har lärt mig. Jag har lärt mig att så att säga inte döma hunden efter pälsen även om jag fick lära mig det på ett mycket hårt sätt.

Hoppas att någon läser detta och förstår.
Citera
2014-02-08, 15:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Det blir jättebra. Jag är så fruktansvärt dålig på trådstarter så att om det finns bra trådar som redan existerar hänger jag mer än gärna på dem! 9 av 10 blir oftast fjant eller Off Topic. Jag erkänner det! Dessutom har jag en fråga nu som jag skulle behöva lite hjälp med nu, känner jag. Dels behöver jag veta var jag ska placera den, men också hur jag eventuellt skulle kunna göra en bra frågeställning av det som inbjuder till en intressant diskussion.

Oftast saknar dina trådstarter ett tydligt diskussionsunderlag, har du tänkt på det?
Citera
2014-02-08, 15:44
Medlem
Skorpion76s avatar
Jas, jag vet. Jag är dålig på trådstarter. Jag erkänner det och därför känner jag att jag ibland skulle behöva lite hjälp på vägen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in