Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Åsa härstammar från Ryssland. Och är kommunist. För henne är alltså Sovjet och Ryssland kanske samma sak. Och kanske förklaringen att Stalins mindre sympatiska gärningar mot kossaker, tartarer och ukrainare av Åsa anses som försumbara i sammanhanget. Stalin god. Hitler ond. Bara riktiga ryssar räknas.
Lättast så...
Åsas mormor härstammade från Ryssland (dåvarande Sovjet) och jag tror även morfadern gjorde det. Åsas mamma har alltså rysk (sovjetisk) bakgrund.
Åsas farfar och farmor var vanliga svenskar. Deras son var en vanlig svensk.
Man bör alltså säga att Åsa har både svensk och rysk bakgrund.
Morföräldrarna och modern hade stora kommunistiska sympatier. Det är deras sympatier som Åsa har övertagit. Åsa har berättat om hur hon ofta deltog tillsammans med morssläkten i kommunistiska demonstrationer på torget i Västerås.
Åsas pappa hade vad jag förstår ganska traditionell svensk sosse-inställning med värderingar om att göra rätt för sig osv.. Han uppfattades och uppfattade sig själv kanske som kommunist, men var mindre intresserad av demonstrationer på torget, så det verkar inte ha varit någon hard core-kommunism för hans del.
Varför Åsa valde att följa sin morssläkts radikala linje är obekant. Jag tycker det verkar som någon slags överidentifikation.