2014-02-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Åsa härstammar från Ryssland. Och är kommunist. För henne är alltså Sovjet och Ryssland kanske samma sak. Och kanske förklaringen att Stalins mindre sympatiska gärningar mot kossaker, tartarer och ukrainare av Åsa anses som försumbara i sammanhanget. Stalin god. Hitler ond. Bara riktiga ryssar räknas.

Lättast så...

Åsas mormor härstammade från Ryssland (dåvarande Sovjet) och jag tror även morfadern gjorde det. Åsas mamma har alltså rysk (sovjetisk) bakgrund.

Åsas farfar och farmor var vanliga svenskar. Deras son var en vanlig svensk.

Man bör alltså säga att Åsa har både svensk och rysk bakgrund.

Morföräldrarna och modern hade stora kommunistiska sympatier. Det är deras sympatier som Åsa har övertagit. Åsa har berättat om hur hon ofta deltog tillsammans med morssläkten i kommunistiska demonstrationer på torget i Västerås.

Åsas pappa hade vad jag förstår ganska traditionell svensk sosse-inställning med värderingar om att göra rätt för sig osv.. Han uppfattades och uppfattade sig själv kanske som kommunist, men var mindre intresserad av demonstrationer på torget, så det verkar inte ha varit någon hard core-kommunism för hans del.

Varför Åsa valde att följa sin morssläkts radikala linje är obekant. Jag tycker det verkar som någon slags överidentifikation.
Citera
2014-02-07, 20:02
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Åsas mormor härstammade från Ryssland (dåvarande Sovjet) och jag tror även morfadern gjorde det. Åsas mamma har alltså rysk (sovjetisk) bakgrund.

Åsas farfar och farmor var vanliga svenskar. Deras son var en vanlig svensk.

Man bör alltså säga att Åsa har både svensk och rysk bakgrund.

Morföräldrarna och modern hade stora kommunistiska sympatier. Det är deras sympatier som Åsa har övertagit. Åsa har berättat om hur hon ofta deltog tillsammans med morssläkten i kommunistiska demonstrationer på torget i Västerås.

Åsas pappa hade vad jag förstår ganska traditionell svensk sosse-inställning med värderingar om att göra rätt för sig osv.. Han uppfattades och uppfattade sig själv kanske som kommunist, men var mindre intresserad av demonstrationer på torget, så det verkar inte ha varit någon hard core-kommunism för hans del.

Varför Åsa valde att följa sin morssläkts radikala linje är obekant. Jag tycker det verkar som någon slags överidentifikation.

Åsa är Kirgiz.
Citera
2014-02-07, 20:15
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Åsa är Kirgiz.

Det betvivlar jag starkt. Åsas mor Tanja Linderborg skulle ju då vara dubbelt så mycket kirgiz som Åsa och hon ser inte ett dugg mongolisk (eller okej då, "kirgizisk") ut.
Citera
2014-02-07, 20:26
Medlem
Jag tycker att Åsa Linderborg är ganska snygg...

Citera
2014-02-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegelian

Tycker jag med, sexig. Men det hon skriver blir inte bättre för det.
Citera
2014-02-07, 21:32
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegelian

Såsom en gyllene ring i svinets tryne, är skönhet hos en kvinna som saknar vett.
Ordspråksboken 11:22
Citera
2014-02-07, 23:55
Medlem
Cyranos avatar
Huruvida Åsa är (eller snarare var) snygg går att ifrågasätta. Att många ryssar offrades (vilket är den enda rimliga beskrivningen) i kriget mot Hitler är däremot obestridligt. Andra världskriget vanns på östfronten, dock. pga. kommunismen, genom en ohelig blandning av likgiltighet för mänskligt lidande och inkompetens till ett pris av kanske tio gånger mer människoliv än nödvändigt (inte mina, utan renommerade krigshistorikers slutsatser, se t.ex. Keegan). Att kommunister som Åsa ofta drar fram detta som ett försonande drag för kommunismen och får acceptans för det är väl bara ett av många tecken på dumhetens utbredning. Att det har noll att göra med Putins propagandashow "goes without saying".
Senast redigerad av Cyrano 2014-02-07 kl. 23:59.
Citera
2014-02-08, 10:31
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Framför allt visar kommunismens förakt för människoliv vad som händer när man bygger ett samhälle där alla är lika värda. Värdet på dessa alla är noll. Partimedlemmmar är lite mer värda och partitoppen ytterligare en hel del, men folk i gemen är lika mycket värda och det värdet är noll.
Fårstår mig inte alls på folk som använder detta uttryck ("alla är lika mycket värda") som i bästa fall är en plattityd, men i ett kommunistisk (och nazistiskt) samhälle får sitt sanna uttryck som ett totalt förakt för människoliv.
Citera
2014-02-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Att det har noll att göra med Putins propagandashow "goes without saying".
Exakt och hela diskussionen om vem som ska ha äran att ha vunnit det andra världskriget, när det landar i att ta Gardell i örat för att han är "oförskämd", egentligen för en struntsak också - Linderborg är väl kulturchef fortfarande, det vinns väl viktigare saker att skriva om än att sitta och jaga efter vad som skrivs på nätet - ger ett nästan desperat intryck.
Citera
2014-02-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja tycker också det är jämförbart, om man nu ska se det som att politik och sport inte är två olika saker, och bojkotta ö.h.t, så var väl inte nazismens kända illdåd 1936 så mycket värre än Putins.
Och det här är typiskt vinklat från den damen, apropå andra världskriget:
"ryssarna fick bära den största bördan: 28 miljoner sovjetmedborgare offrade sitt liv i kampen mot nazismen". Absolut, det stämmer att fler sovjetmedborgare offrade sina liv, men det är väl varken något försvar för Stalin eller ännu mindre för Putin? Att det var en totalitär regim som gjorde mest för att driva en annan totalitär regim på flykten, är väl inget försvar för sovjetkommunismen? Förvirrad dubbelmoralisk artikel. Dessutom smått töntigt att sitta och skjuta prick på olika skribenter i sociala medier, göra en höna av en fjäder.

Stämmer det att Åsa växte upp mer med sin mamma än sin pappa? Jag har hört det men det är inte det intryck man får av Mig äger ingen, som jag minns det är det mer som att mamman överger henne, ialf att hon bor mest hos pappan.

Det var nog så att sovjetmedborgare under andra världskriget knappast hade något val än att slåss för sitt liv. Framför dig hade du tyskarna och bakom stod NKVD och viftade med pistolerna. Tyskarna införde ju utrotningskrig på östfronten för man ville ha bort de som bodde där så att tyskar skulle få lebensraum.

Sen finns det ju alltid skrivbordsgeneraler som tar åt sig äran för andras uppoffringar oavsett om dem heter Hitler, Stalin, Putin eller Obama.
Citera
2014-02-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det var nog så att sovjetmedborgare under andra världskriget knappast hade något val än att slåss för sitt liv. Framför dig hade du tyskarna och bakom stod NKVD och viftade med pistolerna. Tyskarna införde ju utrotningskrig på östfronten för man ville ha bort de som bodde där så att tyskar skulle få lebensraum.

Sen finns det ju alltid skrivbordsgeneraler som tar åt sig äran för andras uppoffringar oavsett om dem heter Hitler, Stalin, Putin eller Obama.

Klart dem inte hade något annat val. För Åsa handlar det om ideologier men inte om människor, d.v.s hon vill inte att det var liberalismen som vann andra världskriget, utan att det var kommunismen. Människor är bara brickor i ett spel.
Citera
2014-02-08, 15:12
Medlem
HTML-kod:
http://swedish.ruvr.ru/news/2013_10_30/Putin-Rysslands-relation-med-Serbien-i-sarklass-2094/

Bingo nu trillade en pollett ner. Inte för att jag tror det har så med Lidia Praizovic att göra. Hon slår lite hit och dit, självutnämnd taleskvinna för "invandrartjejer", hennes artiklar hänger inte ihop så mycket mer än att hon känner sig kränkt. Men Åsa L:s särskilda intresse att försvara henne, kan väl hänga ihop med att svenska vänstern stod på serbernas sida under inbördeskriget, Srebrenicaförnekare och så vidare. Och de särskilt goda rysk-serbiska kontakterna. Annars kan det framstå som ganska svårt att begripa att Åsa rycker ut mot ett gammalt inlägg i en nästan avsomnad blogg, som handlar mest om slagsmål kring köttgrytorna i kulturvärlden, som jag fattar det. Lite intressant, Lundgren håller låg profil och säger att hon ska svara om ett halvår, typ. Haha...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in