Citat:
Ursprungligen postat av
jimmychrist
1. Hur ska man ta reda på vilken vinkel som är bäst för olika knivar? Det finns ju "40° edge" och "30° back bevel" att välja på.
2. Jag har tre stycken global-knivar som skulle vara utomordentligt trevligt att inte förstöra med felaktig hantering. Och några lite billigare historier från anonyma tillverkare. Såvitt jag har förstått är det skillnad på japanska och europeiska knivar just vad gäller val av slipvinkel. (Eller brynvinkel kanske är mer korrekt terminologi?)
3. Några andra nybörjartips när det gäller sharpmakern?
1. Användningsområdet, dvs typ av kniv, samt stålet i kombinationen med bladgeometrin bestämmer vilken vinkel man väljer. 40 och 30 är bara förslag. Du kan m a o välja vilken vinkel som passar dig personligen. Exempelvis så har en del av mina egna blad 15-16-graders eggvinklar (sammanlagd).
2. Globals stål heter Cromova 18 och klarar vinklar ned till ca 18-22 grader beroende på användningsområdet. Hårdheten ligger på runt 58 HRC, vilket får anses vara medelmåttigt.
Det bör inte vara någon skillnad på Europeiska och Asiatiska knivar med hänsyn till geografiskt läge, utan snarare på de tidigare nämnda orsakerna som användningsområde, typ av stål och knivens primära syfte. Det är ju exempelvis stor skillnad på en flexibel filékniv och en kockkniv. Det finns således inga regler med hänsyn till ifall kniven kommer från Japan eller Sverige, utan hänger på andra orsaker.
3. Bara de vanliga. Håll en koncis vinkel, dvs wobbla inte, samt låt aldrig bladet glida av staven i slutet av rörelsen. Det resulterar i avrundade spetsar. Tryck heller inte för hårt, framför allt om du har med knivar vars blad är mjuka att göra. Mjuka blad sitter ofta på billiga knivar, de s k kinaknivarna.
~Paul~