2014-09-24, 11:16
Medlem
Jag har köpt mig en kinesisk klyvare i kolstål. Handlade från JCK.

Upprinnelsen var ett matevent med Fuchsia Dunlop och jag blev så sugen på att lära mig använda klyvare lite hjälpligt. Hon som är kockutbildad i Sichuan var såklart jätteduktig och det såg fantastiskt ut.

Så här ser min klyvare ut:
http://barariktigmat.se/images/blogg/sep14/20140924-fiskdoftande-aubergine/P1040858.jpg

Den är alltså tillverkad i Japan, men det är himla svårt att hitta bra kvalitet från Kina utan de rätta kontakterna.
Citera
2014-09-24, 15:07
Medlem
Vill inte hoppa på någon särskild här, bara påpeka en sak vad gäller terminologi: klyvare är på svenska ett slags försegel på skepp. Vill man av någon användning översätta det engelska cleaver så kallas det på svenska köttyxa. Tycker ni att kinesisk köttyxa låter konstigt, så kan jag meddela att chinese cleaver är precis lika felaktigt och av samma skäl. T.o.m. engelska Wikipedia påpekar detta: "The Chinese chef's knife is frequently incorrectly referred to as a Chinese "cleaver" due to the similar rectangular shape."
Citera
2014-09-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Vill inte hoppa på någon särskild här, bara påpeka en sak vad gäller terminologi: klyvare är på svenska ett slags försegel på skepp. Vill man av någon användning översätta det engelska cleaver så kallas det på svenska köttyxa. Tycker ni att kinesisk köttyxa låter konstigt, så kan jag meddela att chinese cleaver är precis lika felaktigt och av samma skäl. T.o.m. engelska Wikipedia påpekar detta: "The Chinese chef's knife is frequently incorrectly referred to as a Chinese "cleaver" due to the similar rectangular shape."

Jag är väl medveten om problematiken kring terminologin när det gäller det här verktyget. Fuchsia Dunlop förordade användandet av "chinese slicer" istället för cleaver. ...och jag var lite slarvig och översatte ordagrant. Men bara för att det finns ett segel som heter "klyvare" så är ju inte ordet upptaget för det. Det är ju lite så här som språk uppstår. Det har väl inte funnits något jättebehov av att ha ett svenskt ord för verktyget men i och med att matintresset öka och att vi har en ökad internationalisering så kan också ett behov av egna ord för det här behövas.

Dock tycker jag att köttyxa är ett ännu sämre ord än låtsasordet klyvare då verktyget verkligen inte går att hugga i ben med. Den väger lite drygt 300 g och är för tunn för att agera köttyxa. Den går helt enkelt sönder om jag använder den som köttyxa.

Kinesisk kockkniv kanske jag ska skriva i fortsättningen, det är mest rätt.
Citera
2014-09-24, 15:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Du har helt rätt - i teorin och när det gäller vokabulär.

Men. Med tiden så har betydelsen förskjutits och termen köttyxa är inte samma sak som klyvare. En köttyxa har till skillnad från en klyvare ett avsevärt tjockare och tyngre blad med en mycket robustare slipfas.

En klyvare är däremot ett finstämt instrument med ett tunt blad och snäv eggvinkel. Också stålet skiljer sig i båda dessa fall. Klyvaren är hårdare härdad, både i rostfritt som kolstål. En köttyxa är mjukare härdad eftersom dess primära syfte är att hugga sig igenom ben och brosk, senor och muskler. Precis som det står i förklaringen till den engelska terminologin .

~Paul~

PS AndersArsenik och undertecknad skrev våra svar samtidigt
Citera
2014-09-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du har helt rätt - i teorin och när det gäller vokabulär.

Men. Med tiden så har betydelsen förskjutits och termen köttyxa är inte samma sak som klyvare. En köttyxa har till skillnad från en klyvare ett avsevärt tjockare och tyngre blad med en mycket robustare slipfas.

Vad du väsentligen beskriver är att folk har börjat använda begreppet "klyvare" som direktöversättning till cleaver när man talar om kinesiska köksknivar på diverse internetfora. Jag menar dock att begreppet ännu inte kan anses vedertaget, och det därför ännu kan vara värt att fundera på om terminologin är lämplig. Klyvare är dubbeldåligt då det är en felaktig översättning av en redan från början felaktig namngivning!

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag är väl medveten om problematiken kring terminologin när det gäller det här verktyget. Fuchsia Dunlop förordade användandet av "chinese slicer" istället för cleaver.

Anledningen till att verktyget ibland på engelska missriktat kallas för cleaver är för att det till utseendet liknar en köttyxa, men skulle man verbifiera dess funktion vore chopper eller slicer mer passande -- på svenska hackare eller skivare.

Den som först kallade det cleaver på engelska hade uppenbarligen inga större kunskaper vare sig i verktygets användningsområde eller om knivar i allmänhet, och den som först översatte cleaver till klyvare var helt tydligt en klåpare på engelska -- sådant dilettanteri smickrar ingen profession när det handlar om namngivning av fackuttryck.
Senast redigerad av Tor-Ulf 2014-09-24 kl. 16:58.
Citera
2014-09-24, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Jag menar dock att begreppet ännu inte kan anses vedertaget, och det därför ännu kan vara värt att fundera på om terminologin är lämplig.

2. Klyvare är dubbeldåligt då det är en felaktig översättning av en redan från början felaktig namngivning!
1 Fast det tycker jag att det redan är. Mycket pga den påverkan som engelskan har på den svenska terminologin. Beviset för detta är att göra en enkel googling.

2. På den punkten håller jag som sagt med dig.

Vad det borde eller inte borde heta är på sätt och vis ointressant eftersom det ligger utanför vår makt att korrigera ett redan invant begrepp.

~Paul~
Citera
2014-09-24, 17:59
Medlem
Citat:
Vad du väsentligen beskriver är att folk har börjat använda begreppet "klyvare" som direktöversättning till cleaver när man talar om kinesiska köksknivar på diverse internetfora. Jag menar dock att begreppet ännu inte kan anses vedertaget, och det därför ännu kan vara värt att fundera på om terminologin är lämplig. Klyvare är dubbeldåligt då det är en felaktig översättning av en redan från början felaktig namngivning!

Anledningen till att verktyget ibland på engelska missriktat kallas för cleaver är för att det till utseendet liknar en köttyxa, men skulle man verbifiera dess funktion vore chopper eller slicer mer passande -- på svenska hackare eller skivare.

Den som först kallade det cleaver på engelska hade uppenbarligen inga större kunskaper vare sig i verktygets användningsområde eller om knivar i allmänhet, och den som först översatte cleaver till klyvare var helt tydligt en klåpare på engelska -- sådant dilettanteri smickrar ingen profession när det handlar om namngivning av fackuttryck.

Jag älskar såna här diskussioner :-). Själv driver jag en liten kampanj mot det vidriga användandet av ordet stek bland ungdomarne som tror att man kan översätta engelskans steak med svenskans stek. Vidrigt, men en helt annan diskussion.

Så vad förordar du då? Är det inte vettigt att helt sonika skita i vad som faktiskt blivit invant och konsekvent använda sig av begreppet "kinesisk kockkniv"? Det bör vara mest rätt. Jag är väldigt sugen just nu på att veta hur direktöversättningarna från de kinesiska språken lyder då de torde vara bra mycket vettigare.

Citat:
1 Fast det tycker jag att det redan är. Mycket pga den påverkan som engelskan har på den svenska terminologin. Beviset för detta är att göra en enkel googling.

2. På den punkten håller jag som sagt med dig.

Vad det borde eller inte borde heta är på sätt och vis ointressant eftersom det ligger utanför vår makt att korrigera ett redan invant begrepp.

~Paul~

Njae, vi kan ha den makten om vi vill och det tror jag på fullaste allvar. Kniven ifråga är ännu rätt ovanlig i Sverige och Flashbacks knivtråd samt du i synnerhet kan nog göra skillnad. Jag har inte helt få besökare på min blogg heller...
Citera
2014-09-24, 18:18
Medlem
Citat:
Jag älskar såna här diskussioner :-). Själv driver jag en liten kampanj mot det vidriga användandet av ordet stek bland ungdomarne som tror att man kan översätta engelskans steak med svenskans stek. Vidrigt, men en helt annan diskussion.

Där kan jag bara hålla med dig. Just det fallet är dessutom värre, då ju stek redan har en annan knäsatt betydelse på svenska. Oskicket leder till begreppsförvirring och minskad precision i språket.

Citat:
Så vad förordar du då? Är det inte vettigt att helt sonika skita i vad som faktiskt blivit invant och konsekvent använda sig av begreppet "kinesisk kockkniv"? Det bör vara mest rätt. Jag är väldigt sugen just nu på att veta hur direktöversättningarna från de kinesiska språken lyder då de torde vara bra mycket vettigare.

Jag skulle också vara nöjd med kinesisk kökskniv. Alternativet vore väl ett inlånat ord, men från kinesiskan då och inte engelskan. Jämför med hur vi på svenska talar om japanska knivar med japanska begrepp: santoku-, gyutoknivar, etc. Eller vad sägs om den här: wokkniv! ;-)

Citat:
Njae, vi kan ha den makten om vi vill och det tror jag på fullaste allvar. Kniven ifråga är ännu rätt ovanlig i Sverige och Flashbacks knivtråd samt du i synnerhet kan nog göra skillnad. Jag har inte helt få besökare på min blogg heller...

Man kan inte ensam ändra ett språkbruk, men man kan draga sitt strå till stacken genom att uttrycka sig överlagt och genomtänkt. Hur viktigt man tycker att det är är nog en läggningsfråga, som du antyder ovan.
Citera
2014-09-24, 19:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag upplever att ordet klyvare är pga den engelska påverkan på knivterminologin tämligen inarbetat. Ungefär på samma sätt som när folk använder uttryck som stroppa (i stället för strigla), grit (i stället för strävhet, slip joint, lock back, drop point, trailing point, guard, osv).

Det mest irriterande ordet som folk felaktigt använder är skalor. Det vill säga en knivs handtagsbeslag. Den korrekta termen är skollor, alternativt skållor. Skalor kan man syssla med när man övar fingerfärdighet på sitt piano eller värmer upp rösten inför ett uppträdande .

Jag har ju ideligen försökt rätta folk som använt dessa amerikaniserade uttryck, dock med mycket blygsamt resultat. Engelskans makt är mycket stark . Titta bara på alla förbannade särskrivningar och syftfel.

Men visst, jag kommer även i framtiden att rätta felaktiga termer.

~Paul~
Citera
2014-09-25, 11:34
Medlem
johnCottons avatar
Citat:
Jag har ju ideligen försökt rätta folk som använt dessa amerikaniserade uttryck, dock med mycket blygsamt resultat. Engelskans makt är mycket stark

~Paul~

Det allra värsta exemplet är ju när man kallar "stark mat" för "het mat". "Het mat" är ju det samma som "varm mat". Bara för att amerikanerna kallar något som är starkt för "hot", så kan man ju inte översätta det till "het".

Eller är det bara jag som överreagerar?
Citera
2014-09-25, 11:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnCotton
Det allra värsta exemplet är ju när man kallar "stark mat" för "het mat". "Het mat" är ju det samma som "varm mat". Bara för att amerikanerna kallar något som är starkt för "hot", så kan man ju inte översätta det till "het".

Eller är det bara jag som överreagerar?
Visst blir man irriterad . För att inte tala om alla dessa fel man blir serverad i samband med TV-textning. Ibland undrar man om översättaren gått ur grundskolan .

~Paul~
Citera
2014-09-25, 12:24
Medlem
carlankas avatar
Då har man skaffat den röda morakniven.
Den sitter väldigt skönt i handen och är välbalanserad.
Dock så är bladet väldigt tjockt vilket inte gör den så jätte bra när det ska finliras.
Huden på knogarna greppade tag i stålet på kniven när jag hacka lök.
Den ser väldigt bra ut.
Kan langa bilder om så önskas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in