2014-04-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Det var den vanliga klingan, kniven var drygt 20 cm vill jag minnas.

Jag hade också tagit den före en Fiskars, men med tanke på att man får en Shiro kama kockkniv för 995:- på Cleancut hade jag lätt hellre lagt på en 4-hunka och tagit en sådan jämfört med Slitbar.

Precis! Det är något man bör fundera på. Eller om man vill ha rostfritt kanske CC-s förslag på Takamura kockkniv för 995.

Man kan också gå ner i pris och ta favoriten Frosts. Ingen damaskering, lite sämre stål, subjektivt sett fulare med ergonomisk plasthandtag, men bättre ergonomi, tunnare gods och stabil svensk kvalité.
Citera
2014-04-24, 00:13
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Precis! Det är något man bör fundera på. Eller om man vill ha rostfritt kanske CC-s förslag på Takamura kockkniv för 995.

Man kan också gå ner i pris och ta favoriten Frosts. Ingen damaskering, lite sämre stål, subjektivt sett fulare med ergonomisk plasthandtag, men bättre ergonomi, tunnare gods och stabil svensk kvalité.
Ja, det är nog ett bättre förslag om man kan tänka sig 21cm. VG10 klår vad jag förstått VG5.

Frost är riktigt jävla bra med tanke på priset inte minst, har dem i 22 och 30cm.

Men ska jag vara ärlig så skulle jag smälla till på Akifusa PM 1795:- eller Miyabi 6000 1995:- ( båda 24cm) om jag ändå var villig att lägga en redig slant på en kniv.
Citera
2014-04-24, 12:14
Medlem
Var på loppis igår och gjorde några fynd (antar jag)
http://i.imgur.com/FLjDzh3.jpg

Den översta ser man ganska tydligt loggan på faktiskt. Erik Anton Berg. Vad för sorts kniv är det?
De andra två är Karlsson/Nilsson där det på den övre står hela namnet inklusive Eskilstuna, Sweden rostfritt och någon figur.
På den understa står det dock bara KN, rostfri, Sweden.

2kr/st

Edit: Riktigt jävla slöa är dom (sågar mig i armen utan problem) men det går ju att göra något åt
Senast redigerad av Zamu 2014-04-24 kl. 12:16.
Citera
2014-04-24, 14:38
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamu
Var på loppis igår och gjorde några fynd (antar jag)
http://i.imgur.com/FLjDzh3.jpg

Den översta ser man ganska tydligt loggan på faktiskt. Erik Anton Berg. Vad för sorts kniv är det?
De andra två är Karlsson/Nilsson där det på den övre står hela namnet inklusive Eskilstuna, Sweden rostfritt och någon figur.
På den understa står det dock bara KN, rostfri, Sweden.

2kr/st

Edit: Riktigt jävla slöa är dom (sågar mig i armen utan problem) men det går ju att göra något åt
Grattis! EAB-kniven vette tusan vad den gör riktigt bra om jag ska vara ärlig, men KN-knivarna blir riktigt bra om du skärper upp dem.
Citera
2014-04-24, 14:43
Medlem
dePauls avatar
Bergkniven är en allroundkniv/grönsakskniv. Funkar även att filea mindre fisk med eftersom bladet är semi-flexibelt.

~Paul~
Citera
2014-04-24, 15:59
Medlem
Chutotoros avatar
Erik Anton Berg är väl föregångaren till Bahco om jag inte minns helt fel. Så i min bok är det bland det bästa märke man kan få tag på (bättre än Karlsson Nilsson till och med)
Citera
2014-04-24, 17:00
Medlem
Har väldiga problem att hitta någon återförsäljare som säljer magnetlist i trä för en rimlig peng. Max 300-400 tycker jag det borde kosta men hittar i princip bara saker för 895kr+.

Tips på butik i Stockholm eller webbshop tas tacksamt emot!
Citera
2014-04-24, 18:00
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Erik Anton Berg är väl föregångaren till Bahco om jag inte minns helt fel. Så i min bok är det bland det bästa märke man kan få tag på (bättre än Karlsson Nilsson till och med)
Meh, har just den kniven. Gillar den inte nått värst, odd form och vinkel på bladet och för tunt grepp.
Därmed inte sagt att EAB generellt är dåligt, men jag anser nog att KN vinner striden överlag.
Citera
2014-04-24, 18:01
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horsehung
Har väldiga problem att hitta någon återförsäljare som säljer magnetlist i trä för en rimlig peng. Max 300-400 tycker jag det borde kosta men hittar i princip bara saker för 895kr+.

Limma på en trälist på en IKEA list.
Citera
2014-04-24, 20:52
Medlem
Citat:

http://www.amazon.co.uk/Natural-Block-Magnetic-Knife-Holder/dp/B0086FKG7S/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1398365515&sr=8-1&keywords=knife+magnetic+strip+wood
Något sådant?
Citera
2014-04-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
http://www.amazon.co.uk/Natural-Block-Magnetic-Knife-Holder/dp/B0086FKG7S/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1398365515&sr=8-1&keywords=knife+magnetic+strip+wood
Något sådant?

Då han säger han hittar för runt 900kr så gissar jag på typen där magneterna sitter på insidan så det visuella är alltså enbart trä.

Tyvärr kan jag inte ge något bättre tips än försöka sig ge på o ordna en själv som många andra i tråden förespråkar.
Citera
2014-04-24, 22:39
Medlem
Citat:

Åhléns har en stilren list i ek för 399:-. Magneterna är lite i svagaste laget för tunga knivar, men det går att förstärka med neodymmagneter från t.ex. Clas Ohlson. Vi löste det med att flytta en kniv till knivblocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in