2014-02-07, 01:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur skiljar detta sig från det mesta av den bibel-exegesis och -apologetik som presenteras av t.ex. pådyvlande kristendom?

Så du anser att helvetets-hoten är central för kristendomen. Då har du tydligen ditt tyngdpunkt i GT, vilket gör dig något mindre kristen än NT-orienterade kristna.

Uhm... har du läst bibeln?
Visst är gud lite snarstucken, uppmärksamhetstörstande och förtjust i att utrota hela folk i gamla testamentet. Men skrämmas med helvetet?
Helvetet som en plats där syndare hamnar efter döden för att plågas är något man började prata om först efter jesus .. eller var det gud? dog på korset.
Citera
2014-02-07, 01:42
Medlem
lighteneds avatar
Svenska kyrkan är en kyrka under förfall. Svenska kyrkan är kristen ända tills kyrkan upphör. På samma sätt är ett samhälle ett samhälle ända tills det upphör att vara ett samhälle. En kyrka och ett samhälle är intimt sammankopplat och är direkt och indirekt beroende av varandras existens för sin överlevnad. Förfaller samhället så förfaller kyrkan och förfaller kyrkan så förfaller samhället. Allt är en kamp mot nedbrytande krafter.
Citera
2014-02-07, 12:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du anser att helvetets-hoten är central för kristendomen. Då har du tydligen ditt tyngdpunkt i GT, vilket gör dig något mindre kristen än NT-orienterade kristna.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Uhm... har du läst bibeln?

Ja; mest från ett doktringransknings-perspektiv, mindre motiverat av att skaffa mig cherrypickings-kompetens.

Citat:
Visst är gud lite snarstucken, uppmärksamhetstörstande och förtjust i att utrota hela folk i gamla testamentet. Men skrämmas med helvetet?
Helvetet som en plats där syndare hamnar efter döden för att plågas är något man började prata om först efter jesus .. eller var det gud? dog på korset.

Med "helvetet" refererar jag inte endast till pyroman-versionen, men mer allmänt till dom olika straff-inkluderande efterlivs-scenarier.
Senast redigerad av Bogomil 2014-02-07 kl. 12:27.
Citera
2014-02-07, 12:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lightened
Svenska kyrkan är en kyrka under förfall. Svenska kyrkan är kristen ända tills kyrkan upphör. På samma sätt är ett samhälle ett samhälle ända tills det upphör att vara ett samhälle. En kyrka och ett samhälle är intimt sammankopplat och är direkt och indirekt beroende av varandras existens för sin överlevnad. Förfaller samhället så förfaller kyrkan och förfaller kyrkan så förfaller samhället. Allt är en kamp mot nedbrytande krafter.

Har du några som helst vettiga belägg för denna kulturantropologiska hypotes?
Citera
2014-02-08, 09:58
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Min fråga är svenska kyrkan en församling för kristna? Om så är fallet hur motiverar man det?

Jag är inte kristen men tycker det är intressant hur okristen platsen känns när man besöker platserna, särskilt i storstäderna.

Ta detta från en outsider, hur ser ni kristna svenskar på kristendomen? Vad står ni för? Sist jag såg en billboard så var det matlagningskurser och bögmöten som vankades i kyrkan? Är kyrkan en mötesplats för bögar och pensionärer?

Trådar sammanfogade
//MOD
Citera
2014-02-09, 17:59
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lightened
Vad du vill säga är att kyrkodoktrinerna inom protestantismen varit hård, eller ?

KD, hur länge har KD haft full potentiell förmåga att visa den demokratiska värdegrunden? Ihop med moderaterna ska det vara, eftersom KD = Moderaterna.. och kyrkan brukar, men jag vet inte, ha konservativa företrädare att finanseiera allt det akademiskt vidhängande att motivera religiösa lagarna i ett land. Demokrati växelverkar så sett med religiös fundamentalism, också i Sverige

edit : trippelväxlar med sekularism, tänkte jag säga, eftersom protestanter, trosbekännare ju ofta erkänner "vetenskapen" som nödvändig i de sekulära fälten. Ev. att de delegerar allt som befattar sig med det profana och tager sig an det andeliga, och helst separat då. M.a.o en styckeuppdelning, eller olika bord med sisemellan spärrar där individen ansvarar för sin trosupptagning.
Senast redigerad av BlackJewel 2014-02-09 kl. 18:02.
Citera
2014-02-13, 10:49
Medlem
tisses avatar
Vet någon om hur förhållandet mellan skolor och svenska kyrkan ser ut idag? När jag själv gick i skolan så var det vanligt att vid högtider som t.ex. lucia så drog klassen till kyrkan. Händer det här fortfarande eller är det helt borta? Jag tror även att vi fick barnens bibel utdelad till oss i skolan. Det skulle vara kul om någon kunde berätta om det ser annorlunda ut för dagens skolbarn.
Citera
2014-03-17, 01:04
Bannlyst
Är jag med i svenska kyrkan?

Ej född i Sverige men när jag söker på mitt namn på ratsit så står det ett namn under församling. Är knappast kristen eller religiös för den delen o vill inte betala något jag inte känner någon anknytning till.
Citera
2014-03-17, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
Ej född i Sverige men när jag söker på mitt namn på ratsit så står det ett namn under församling. Är knappast kristen eller religiös för den delen o vill inte betala något jag inte känner någon anknytning till.

Alla som är folkbokförda i Sverige är folkbokförda i församlingar. 2016 kommer församlingarna att avskaffas som folkbokföringsbegrepp, och ersättas av distrikt. Man behöver alltså inte vara medlem i Svenska kyrkan för att vara skriven i en församling.
Citera
2014-03-17, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aharu
Alla som är folkbokförda i Sverige är folkbokförda i församlingar. 2016 kommer församlingarna att avskaffas som folkbokföringsbegrepp, och ersättas av distrikt. Man behöver alltså inte vara medlem i Svenska kyrkan för att vara skriven i en församling.

okej tack. Hur vet jag ifall jag är med eller inte?
Citera
2014-03-17, 02:23
Medlem
lillaliss avatar
Medlem i SK blir du genom dopet, som sedan bekräftas av en ev. konfirmation.
Citera
2014-03-17, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lillalis
Medlem i SK blir du genom dopet, som sedan bekräftas av en ev. konfirmation.

ok skönt då behöver jag inte oroa mig för något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in