Okej, så jag har ett problem - Det är lite rörigt så jag tar det i punktform:
* Från och med i mitten av mars kommer jag att bo temporärt med min tyska pojkvän i Tyskland - Jag kommer att komma tillbaka till Sverige med jämna mellanrum, och jag kommer att fortsätta vara inskriven här tills jag avslutat mina Komvux studier och även lärt mig det tyska språket flytande(Jag planerar att studera på universitetsnivå i Tyskland efter detta).
* Jag har inte behörighet att komma in på universitetet då jag inte har tillräckligt med godkända ämnen i mitt slutbetyg så just nu är det Komvux som gäller.
* Jag kör på med Komvux på distans den här terminen just för att jag inte kommer vara kvar här så länge till, men min vuxenutbildning erbjuder inte tillräckligt med distanskurser för att jag ska uppnå behörighet till universitetet.
* Jag vill studera tyska eftersom att jag faktiskt ska bosätta mig i Tyskland, och om jag vill komma in på Tyska kurser på universitetet måste jag ha upp till steg 3 i språket i mitt slutbetyg - Min vuxenutbildning har inte Tyska i deras kursutbud och de vägrar betala det åt mig. De säger att jag automatiskt kommer lära mig tyska i landet och att jag kan komma tillbaka för prövningar då.
* Det finns nybörjarkurser på universitetet som ska täcka den gymnasiala tyskan, men de är inte på distans och skulle ta sammanlagt 1,5 år att få klara.
* Jag har varit i ett distansförhållande med min pojkvän tillräckligt länge och det börjar bli ett problem. Vi saknar varandra något otroligt mycket, och medan vi aldrig bråkar när vi är tillsammans, så gör vi det alltför ofta över nätet - Därför vill vi helst få distansen ur vägen så snart som möjligt. Att stanna här och studera i 1,5 år, eller ens en termin till, känns inte som en bra idé om vi ska hålla. Jag mår psykiskt dåligt av att vara ifrån honom så länge också, speciellt när vi inte är sams.
Så min egentliga fråga är hur jag ska ta mig till? Min plan från början var att få klart Komvux på distans, köra tyska på universitetet på distans(Jag har kollat upp så att det ska vara okej att befinna sig utomlands under dessa distanskurser), och sen när jag lärt mig språket gå en arbetsutbildning(alt. på universitet) i Tyskland, meneeeeh, ja. Just nu ser det mörk ut gällande allternativ och det kör verkligen ner mig.

Pojkvännen har jobb och allt, och erbjuder sig att spara ihop till tyskakurser åt mig som man kan köpa privat av Hermods, men han gör redan så mycket för mig och det känns verkligen inte okej att han ska behöva spendera så mycket pengar bara för att Komvux vägrar erbjuda mig tyska kurser... Tycker verkligen att det suger. Var helt säker på att de skulle säga ja när jag faktiskt behövde kurserna för att komma in på universitet men nej... Innan terminen var jag arbetssökande i nästan två år utan några resultat så att skaffa jobb och tjäna pengar för kurserna själv låter ju liksom lättare än vad det är. Dessutom får jag inte ens någon CSN medan jag studerar de privata kurserna...
Några förslag någon? Någon som varit i liknande situation och på något sätt lyckats övertala Komvux att låta er gå era önskade kurser? Är det ett allternativ att prata med rektorn personligen? Ska jag seriöst behöva flytta till annan kommun för att saker ska funka liksom...