2014-02-09, 13:58
  #3277
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Så komvux har inte vad du söker efter, det vill säga "Tyska 3" finns inte som distanskurs varpå du vill övertala dem att erbjuda dig det ändå? Ärligt talat låter inte det lite bortskämt?

Om killen inte pallar med att snacka över internet kanske han inte är bättre i verkliga livet heller, men samhällsstrukturen kommer nog, tyvärr, inte ändra sig för att du ska kunna upptäcka om det är sant eller inte.

"Jag vill att mina 5000 kronor ska uppfattas som 5000 miljoner, varför godtar inte min bank det?!"

Snark, men lycka till!

Du är för helvete snark... Sverige vill att man pluggar och länge.. men sen kan dom inte bekosta en liten tyska kurs..

Nu handlar det om att få en människa ut i arbetslivet och egentligen klara så hon kan söka in på universitet, det är just sådana personer man ska hjälpa.. som vill.

Och att vara i ett distansförhållande länge, och bara prata mestadels via nätet, det skapar stämning som kan göra det lätt till bråk, varför skulle han inte vara "bättre i verkliga livet" ...

trött havris svarar...
Citera
2014-02-09, 14:26
  #3278
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Du är för helvete snark... Sverige vill att man pluggar och länge.. men sen kan dom inte bekosta en liten tyska kurs..

Nu handlar det om att få en människa ut i arbetslivet och egentligen klara så hon kan söka in på universitet, det är just sådana personer man ska hjälpa.. som vill.

Och att vara i ett distansförhållande länge, och bara prata mestadels via nätet, det skapar stämning som kan göra det lätt till bråk, varför skulle han inte vara "bättre i verkliga livet" ...

trött havris svarar...

Trött verkar bara vara förnamnet på dig... Men jag ska underhålla ditt bristande tyckande!

Så för att summera din eleganta text: Sverige rekommenderar befolkning att plugga och erbjuder, faktiskt, gratis utbildning. Någon vill studera något som inte finns och, hör och häpna, alla ska omstrukturera utbudet efter denne. Därefter nånting nånting om "självupplevd" distansförhållande.

Jo, det vore en utopi om samhället, det vill säga Du och jag, alltid var flexibla och tillmötesgående till allas "viljor" men... verkligheten ser, tyvärr, inte ut som så! Det vill säga, din lokala Icabutik kommer inte ta in Konsums blåvita sortiment bara för att Du vill det.
Enligt TS finns möjligheten att faktiskt studera det hen vill men eftersom det skulle innebära en uppoffring till pojkvännen, som inte kan uppföra sig på grund av distansen till hen, så menar du samhället ska vara lyhört till TS (som för övrigt ämnar att betala skatt i Tyskland efter att fått studier i Sverige) önskemål.

Ja du "havris", suckar och stön, vad skönt det måste vara att va så naiv! (Men jag önskar ärligt att Du fick styra världen)
Citera
2014-02-09, 14:32
  #3279
Medlem
Soulsurfers avatar
Varför kan de inte bevilja tyska på distans åt dig? Du behöver ju tyska för behörigheten, på papper oavsett om du inte kan ett ord tyska eller språket flytande. Har du frågat varför och sagt detta? Om inte tycker jag prövningar låter bäst. Möjligheten till prövningar i språk finns inte för mig utan det är endast distans som gäller om jag vill läsa språk (förutsatt att jag blir beviljad kurserna). Valde att inte läsa språk dock för det blir omständligt att läsa rubbet på distans och tråkigt.

Mycket märkligt att man kan göra prövningar hos något komvux i en kurs som inte finns i deras kursutbud förresten.
__________________
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-02-09 kl. 14:35.
Citera
2014-02-09, 15:07
  #3280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Varför kan de inte bevilja tyska på distans åt dig? Du behöver ju tyska för behörigheten, på papper oavsett om du inte kan ett ord tyska eller språket flytande. Har du frågat varför och sagt detta? Om inte tycker jag prövningar låter bäst. Möjligheten till prövningar i språk finns inte för mig utan det är endast distans som gäller om jag vill läsa språk (förutsatt att jag blir beviljad kurserna). Valde att inte läsa språk dock för det blir omständligt att läsa rubbet på distans och tråkigt.

Mycket märkligt att man kan göra prövningar hos något komvux i en kurs som inte finns i deras kursutbud förresten.

De beviljar inte tyska i över huvud taget, och anledningen är väl att de inte tycker det är värt att lägga pengar på. När jag ansökte om kursen stod anledningen till avslag simpelt som ''Finns inte i vårat kursutbud.''. Jag får helt enkelt studera på egen hand och göra prövningar som du säger, men då får jag ju inga pengar och att livnära sig på pojkvännen i flera månader känns ju inte sådär jätteroligt. Tycker det är lite synd, men samhället kan ju inte anpassa sig till en, som nämnt ovan.
Citera
2014-02-09, 15:14
  #3281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Trött verkar bara vara förnamnet på dig... Men jag ska underhålla ditt bristande tyckande!

Så för att summera din eleganta text: Sverige rekommenderar befolkning att plugga och erbjuder, faktiskt, gratis utbildning. Någon vill studera något som inte finns och, hör och häpna, alla ska omstrukturera utbudet efter denne. Därefter nånting nånting om "självupplevd" distansförhållande.

Jo, det vore en utopi om samhället, det vill säga Du och jag, alltid var flexibla och tillmötesgående till allas "viljor" men... verkligheten ser, tyvärr, inte ut som så! Det vill säga, din lokala Icabutik kommer inte ta in Konsums blåvita sortiment bara för att Du vill det.
Enligt TS finns möjligheten att faktiskt studera det hen vill men eftersom det skulle innebära en uppoffring till pojkvännen, som inte kan uppföra sig på grund av distansen till hen, så menar du samhället ska vara lyhört till TS (som för övrigt ämnar att betala skatt i Tyskland efter att fått studier i Sverige) önskemål.

Ja du "havris", suckar och stön, vad skönt det måste vara att va så naiv! (Men jag önskar ärligt att Du fick styra världen)

Det är faktiskt mestadels jag som inte är så jätteduktig på hela den här distansgrejen, och inte min pojkvän. Jag förstår precis vad det är du menar, och givetvis förväntar jag mig inte att saker och ting ska anpassa sig till mig. Jag är villig att helt enkelt studera mina kurser privat utan CSN om nödvändigt, men det känns ju lite trist att det ska behöva vara så och jag tänkte att om någon individ har tips på allternativa lösningar till mitt problem så lyssnar jag gärna.
Citera
2014-02-09, 15:21
  #3282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Så komvux har inte vad du söker efter, det vill säga "Tyska 3" finns inte som distanskurs varpå du vill övertala dem att erbjuda dig det ändå? Ärligt talat låter inte det lite bortskämt?

Om killen inte pallar med att snacka över internet kanske han inte är bättre i verkliga livet heller, men samhällsstrukturen kommer nog, tyvärr, inte ändra sig för att du ska kunna upptäcka om det är sant eller inte.

"Jag vill att mina 5000 kronor ska uppfattas som 5000 miljoner, varför godtar inte min bank det?!"

Snark, men lycka till!

Bortskämt? Jag behöver ju kunna språket för min framtid? Visst om jag hade begärt ett ämne jag finner intresse i bara för nöjes skull, men nu behöver jag ju faktiskt lära mig tyska för att komma vidare i livet! Och som tidigare nämnt är det jag som inte står ut med distansen längre, och inte min pojkvän. Och eftersom att det är mig själv det gället, så vet jag mycket väl att saker funkar bättre i verkliga livet. Jag är inte alls lika lättirriterad på honom, och jag slipper bli nedstämd titt som tätt för att jag saknar honom så mycket.
Citera
2014-02-09, 15:50
  #3283
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingypuff
Det är faktiskt mestadels jag som inte är så jätteduktig på hela den här distansgrejen, och inte min pojkvän. Jag förstår precis vad det är du menar, och givetvis förväntar jag mig inte att saker och ting ska anpassa sig till mig. Jag är villig att helt enkelt studera mina kurser privat utan CSN om nödvändigt, men det känns ju lite trist att det ska behöva vara så och jag tänkte att om någon individ har tips på allternativa lösningar till mitt problem så lyssnar jag gärna.

Jag ber om ursäkt om Du har uppfattat det som jag spytt galla på dig! Men jag blir lite smått provocerad av att när du faktiskt har möjligheten att då läsa det du vill, om än det tar tre terminer, så anser du att komvux inte är rättvisa som "vägrar" betala för din övergång till ett nytt, kärleksfullt, liv i Tyskland. Alltså, du tänker vara skriven i Sverige så länge du tar del av dess välfärdstjänster för att därefter övergå till, vad jag uppfattar, tyskt medborgarskap. Det vill säga, jag/vi ska betala fram tills att du känner dig redo, och fått ut så mycket som möjligt, innan du byter samhällskontrakt.

Jag är inte någon form av resursfördelningsmotståndare, och jag förstår dig som privatperson, men att "utnyttja" systemet och ha mage att gnälla över det lämpar sig inte! Bra att du är villig att finansiera denna romans ur egen ficka för jag ser hellre att samhällets resurser går till behövande.

Auf Wiedersehen
Citera
2014-02-09, 17:20
  #3284
Medlem
Alplandskaps avatar
Liebe Pingupyff,

du kommer att lära dig tyska jättefort när du väl flyttar ner dit. Mycket fortare än du tror. Jag rekommenderar dig att ta privata tyskakurser på plats i Tyskland. Det kanske kostar lite, men det är det absolut värt. Flyttar du ner nu kan du börja på universitet i Tyskland i höst, utan problem.

Ingen idé att harva med tyskakurser på komvux eller tyska på svenskt uni om du ska bo och plugga i Tyskland.

Und zum Schluß: Auch ich wünsche Fraulein Pingypuff für die zukünftige neue Aufgabe alles Gute!

/Alpenlichlandskäpe
Citera
2014-02-09, 17:48
  #3285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Liebe Pingupyff,

du kommer att lära dig tyska jättefort när du väl flyttar ner dit. Mycket fortare än du tror. Jag rekommenderar dig att ta privata tyskakurser på plats i Tyskland. Det kanske kostar lite, men det är det absolut värt. Flyttar du ner nu kan du börja på universitet i Tyskland i höst, utan problem.

Ingen idé att harva med tyskakurser på komvux eller tyska på svenskt uni om du ska bo och plugga i Tyskland.

Und zum Schluß: Auch ich wünsche Fraulein Pingypuff für die zukünftige neue Aufgabe alles Gute!

/Alpenlichlandskäpe

Tack, men jag måste fortfarande samla ihop tillräckligt med godkända poäng för att komma in på universitetet. Kommer inte att ha fått ihop dem förrän nästa vår, och som sagt så finns det fortfarande inte tillräckligt med distanskurser erbjudna för att få upp mina poäng så mycket som jag behöver. Jag har kommit fram till att jag helt enkelt kör på mina distansstudier med Komvux den här terminen(som jag just nu håller på med), sen studerar jag tyska på egen hand(med hjälp av läroböcker och min pojkvän) i Tyskland och gör prövningar på dem i Sverige för att få upp mina poäng tillräckligt. Jag får stå ut med att livnära mig på pojkvännens pengar nästa termin med andra ord. Ibland får man helt enkelt lossa lite på sin stolthet...
Citera
2014-02-09, 20:07
  #3286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingypuff
Tack, men jag måste fortfarande samla ihop tillräckligt med godkända poäng för att komma in på universitetet. Kommer inte att ha fått ihop dem förrän nästa vår, och som sagt så finns det fortfarande inte tillräckligt med distanskurser erbjudna för att få upp mina poäng så mycket som jag behöver. Jag har kommit fram till att jag helt enkelt kör på mina distansstudier med Komvux den här terminen(som jag just nu håller på med), sen studerar jag tyska på egen hand(med hjälp av läroböcker och min pojkvän) i Tyskland och gör prövningar på dem i Sverige för att få upp mina poäng tillräckligt. Jag får stå ut med att livnära mig på pojkvännens pengar nästa termin med andra ord. Ibland får man helt enkelt lossa lite på sin stolthet...

Du kan ju köpa kurserna http://www.hermods.se/Webbutik/Hitta/?ShowAll=true Det är dyrt men om det är ett måste för din framtida utbildning så är kostnaden värt det. Du läser på distans och när det är dags för examinationen så görs det antingen vid något bestämt ställe i din närhet där prövningar vanligtvis görs eller att det sker genom webbkamera med läraren.

Oops.. Såg att du redan hade skrivit om detta men ah
__________________
Senast redigerad av Raizen 2014-02-09 kl. 20:17.
Citera
2014-02-11, 23:33
  #3287
Medlem
Pizzapaomeletts avatar
Komvux problem

Gjorde kursen svenska a för eca ett år sedan och minns klart och tydligt jag var klar med kursen i fråga och fick ett E (dålig motivation). Nu beställde jag hem betygen från skolan och inte fan har jag något betyg i svenskan... vad ska jag göra? vet ju inte ens om läraren, som är en av de sämsta och som jag avskyr ens jobbar kvar...
Citera
2014-02-11, 23:39
  #3288
Medlem
C-3POs avatar
Det bästa du kan göra är att ta kontakt med utbildningsanordnaren och fråga vad som har hänt. Du måste ju ha varit registrerad på kursen och då ska det ju gå att få fram uppgifter om betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in