2014-02-05, 18:38
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
FN's undersökare har gjort en ny rapport där dom slagit fast att över 10 000 barn blivit dödade under inbördeskriget.
Under dom två första åren så var det övervägande regimen som bar upp statistiken, men motståndarna plockade upp samma metodik och rättade sig efter normen.
Från minnet så minns jag en händelse där regimen flygbombade en skola med värmeinducerande bomber. Alltså sådan där bombens innehåll fräter sönder allt och kommer väldigt djupt in i en människokropp. Oftast så dör den drabbade på grund av skadan eller senare av infektioner och liknande.

Rapportens rekommendation är ganska enkel, eftersom det är ett efterblivet problem. Bomba inte skolor, torg, sjukhus osv. Om man gör det så är risken stor att barn och andra civila dör.
http://world.time.com/2014/02/05/u-n-says-at-least-10000-children-killed-in-syria/

Dock så bryr sig inte regimen om det här. Dom har ju trots allt gjort allt detta under 3 år. Soria försöker smutskasta YPG för små grejer, men han har dock inga problem med att hans älskade diktatur regim håller på med den här skiten. Det samma gäller alla hans manliga chearleaders. Kom inte och snacka om människosyn, männskligarättigheter, demokrati osv. Gör det bara inte för det är så jävla patetiskt.

Har du läst rapporten? Du kanske borde göra det, för där anklagas bland annat YPG för krigsbrott och en av parterna i konflikten som bidragit till dödandet av barn genom rekrytering. Det dör barn av regeringsflyg och soldatskott, däremot förekommer inga barnsoldater i den syriska armén, vilket det däremot görs i YPG. Du får fråga dig om detta krigsbrott inte också riskerar barns liv, vilket FN rapporten handlar om - övergrepp mot barn.

I rapporten finns specifika rekommendationer till både regeringen och den väpnade oppositionen, där rekommendationerna även utsträcker sig till YPG som också begått brott.

Citat:
own perpetrators of grave violations against children include the Syrian Armed Forces; Syrian intelligence forces, such as the Syrian Military Intelligence, Air Force Intelligence, the National Security Bureau, the Political Security Directorate and the General Intelligence Directorate;Government-associated militias such as the Shabiha; the popular committees (later formalized under the National Defence Forces); Syrian Kurdish armed groups; FSA-affiliated groups; Jabhat al-Nusra; Ahrar al-Sham; ISIS; and other independentor unidentified armed groups.

Citat:
14. Cases of recruitment and use of children by Syrian Kurdish armed groups were
documented in particular towards the end of the reporting period. Reports of boys and girls aged 14 to 17 years associated with Syrian Kurdish armed groups in Al Hassakeh governorate in support and combat functions were documented and
verified. Children have mostly been used to man checkpoints and transfer information and military supplies, but they have also been trained to participate in combat. A 17-year-old boy stated that he had joined Syrian Kurdish armed groups in July 2012 to protect his neighbourhood in the border town of Al Qamashli (Al Hassakeh governorate). He claimed that he had received training and later had participated in military operations and guarded checkpoints. Allegations were also received of children associated with Jabhat al-Nusra and ISIS, but no cases could be verified at the time of writing the present report.

15. Of particular concern were cases of recruitment or attempted recruitment of children within refugee populations in neighbouring countries. The majority of incidents were related to recruitment by FSA-affiliated groups or Syrian Kurdish
armed groups.
The lack of education or job opportunities and peer pressure were identified as key factors leading to the recruitment of refugee children.

16. The United Nations did not receive reports of children having been formally recruited by Government forces. However, Government forces, including the Shabiha militia and the popular committees/National Defence Forces, reportedly intimidated and seized young males, including those under the age of 18, to join their ranks at checkpoints and during raids in pro-Government and contested areas. In one instance in July 2012, a man reported to the United Nations that the Syrian Armed Forces had tried to recruit his 16-year-old son while they were passing a checkpoint in Deir ez-Zor governorate.

Citat:
29. Armed opposition groups also engaged in the summary execution of children. Lack of access, including for security reasons, has prevented the United Nations from systematic documentation. Trends are believed to be much higher than the number of recorded cases. For instance, in 2011 in Damascus governorate, FSA elements reportedly killed a 16-year-old boy, who had allegedly been coerced to work with the Government when his father was detained by Government forces. The
United Nations also received reports of children killed by Jabhat al-Nusra, including, a 16-year-old boy who was shot dead in April 2013 in Al Hassakeh governorate. Also in Al Hassakeh governorate, a 14-year-old boy was reportedly shot dead by elements of Syrian Kurdish armed groups associated with PYD during a demonstration of another Kurdish faction.

Med Kurdish armed groups avses YPG "Associated Kurdish militias are the Popular Protection Units (YPG)".

Enligt FN sker majoriteten av alla barnsoldatrekryteringar av FSA-affliliarede grupper och Kurdiska väpnade grupper (YPG). Samtidigt skriver FN att det inte finns några rapporter på att det rekryterats barn till den reguljära syriska armén. Vidare framgår det att det skett avrättningar av barn, på alla sidor, även bland kurdiska grupper. Enligt rapporten avrättade kurdiska väpnade grupper en 14 årig kille vid en PYD demonstration.

Slutsatsen man kan dra av rapporten är att alla parter i konflikten begått övergrepp mot barn. YPG är således inte ett undantag. Dessa överträdelse är oförsvarliga i alla tänkbara scenarion.

Det är nog bäst att läsa igenom rapporten innan man uttalar sig om vad andra sidan gör och inte gör.
http://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N13/627/07/PDF/N1362707.pdf?OpenElement
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=47077&Cr=syria&Cr1=#.UvJyF7S4HBM
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-05 kl. 18:49.
Citera
2014-02-05, 18:38
Medlem
FN bygger också en stor del av sin information på andrahandskällor som är i många fall politiskt partiska. Att regimen använder till exempel fatbomber vet vi av att det finns bilder med mera som visar helikoptrar som släpper dessa i bland annat Aleppo. Då det saknas bevis på att oppositionen har helikoptrar så kan vi vara säkra på att det är regimen som använder dessa.

Då får regimsympatisören Zuparn delge oss någon bild på att det förekommer barnsoldater inom YPG. Det borde inte vara så svårt att bevisa om vad Zuparn framför skulle stämma, det är inte brist på bilder på YPG soldater. Barnsoldater vet vi förekommer hos jihadisterna då det finns på bild.

Det flödar väldigt mycket information som har ursprung från politisk propaganda. Så bevis är väldigt viktigt.
Senast redigerad av Lorien 2014-02-05 kl. 18:55.
Citera
2014-02-05, 18:55
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorien
FN bygger också en stor del av sin information på andrahandskällor som är i många fall politiskt partiska. Då får regimsympatisören Zuparn delge oss någon bild på att det förekommer barnsoldater inom YPG. Det borde inte vara så svårt att bevisa om vad Zuparn framför skulle stämma, det är inte brist på bilder på YPG soldater. Barnsoldater vet vi förekommer hos jihadisterna då det finns på bild.

Jag betvivlar att du hade påtalat problemet med verifikation om rapporten enbart handlade om regeringen, FSA, islamister och jihadister. Nu när YPG finns med och anklagas för krigsbrott vill du inte sätta din tilltro till rapporten, som din kompanjon Zagorsi antydde var ett bevis på regeringens övergrepp mot barn. Är bara andrahandskällor som handlar om regeringens övergrepp trovärdiga? Hur ska du ha det? Stämmer inte informationen i rapporten? Är bara delarna som inte handlar om YPG sanna? Är det inte trovärdigt? Om det nu inte är trovärdigt, varför säger du inte det om rapporter och artiklar som handlar om regeringens brott? Det kanske är trovärdigt när det passar dig?

Du får som sagt läsa rapporten. FN medger att det har bekräftats att YPG använt barnsoldater. Jag sätter tilltro till deras rapporter och resten av informationen som även handlar om regeringen och andra element i Syrien. Det är inte mitt jobb att motbevisa att YPG inte använder barnsoldater. FN:s rapport tar upp detta faktum och om du vill motbevisa detta får du helt enkelt förklara för oss i tråden varför deras uppgifter i det enskilda fallet inte stämmer.

Uppenbara försvarsmekanismer. För 20 minuter visste ingen på forumet att YPG också bidragit till övergreppen mot barnen. Nu ska skribenter som ovan försöka underminera rapportens trovärdighet. Det är så uppenbart att det blir pinsamt.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-05 kl. 19:05.
Citera
2014-02-05, 19:04
Bannlyst
Någon som sett denna? Young Girl Buried In Syria Rubble Is Pulled Out: http://www.youtube.com/watch?v=lufHWyu_GRQ

Undra hur många "terrorister" som dödades av denna barrel bomb?
Citera
2014-02-05, 19:10
Medlem
Jag betvivlar att du Zuparn hade påtalat verifikation på information som inte berör regimen. Klart att jag som alla andra kommer att lyfta fram de illgärningar som begås av de parter som utgör ett hot mot den part som jag sympatiserar med. Det är inte min uppgift att leka regimens eller rebellernas/jihadisternas advokat och uttala mig om allting som berör dem, för det är det inte brist på i tråden däribland du själv. Jag kommer att arbeta för att nyansera den propaganda som jihadist- samt regimsympatisörerna lyfter fram som sanning, genom att delge min egen uppfattning av situationen i Syrien.

Till skillnad från dig så försöker jag inte framställa mig som objektiv, då du är lika politiskt färgad som mig samt alla andra i tråden. Innan du kräver någonting av mig så bör du själv göra det. Du är en hycklare och byter åsikter beroende på om det gäller Syrien eller Irak. Ja, jag är politiskt färgad (subjektiv) till kurdernas fördel och det förnekar jag inte som vissa andra i tråden som hoppas på att försöka vinna simpla politiska poäng genom att kalla sig för objektiv likt dig. Att du samt vissa andra tror att folk ska tro att ni är objektiva bara för att ni säger det är tragickomiskt. Underskatta inte folks intelligens.

Hur andra förhåller sig till bevis bryr jag mig inte om, men om någon påstår någonting så ska detta bevisas. Vad Zagrosi uttrycker får du ta med honom och inte mig i brist på annat. Sitter jag och kräver att du ska ta ansvar för samt uttala dig om till exempels Sorias uttalanden. Säger jag att du som regimsympatisör ska ifrågasätta alla artiklar som behandlar oppositionen eller kurderna som du förväntar dig av andra när det gäller regimen. Om något så borde du ta den rollen som du förväntar dig av mig med flera, för till skillnad från dig så erkänner jag att jag är subjektiv. Som objektiv som du så fint försöker framställa dig som, så är det din ansvar att ifrågasätta information oavsätt vem den riktar sig mot.
Senast redigerad av Lorien 2014-02-05 kl. 19:20.
Citera
2014-02-05, 19:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Jag betvivlar att du Zuparn hade påtalat verifikation på information som inte berör regimen. Klart att jag som alla andra kommer att lyfta fram de illgärningar som begås av de parter som utgör ett hot mot den part som jag sympatiserar med. Det är inte min uppgift att leka regimens eller jihadisternas advokat, för det är det inte brist på i tråden däribland du själv. Jag kommer att arbeta för att nyansera den propaganda som jihadist- samt regimsympatisörerna lyfter fram som sanning, genom att delge min egen uppfattning av situationen i Syrien.

Jag skrev i inlägget ovan att jag inte betvivlar det som skrivs i rapporten. Detta gäller även för krigsbrotten och övergreppet som skett av regeringssidan. Du likt alla andra ger din syn på konflikten, men att du ska försöka prata om propaganda och brister på perspektiv kanske du inte ska tillhöra den kurdiska sidan. Många av inläggen i tråden rör YPG och vi har även en stor andel kurder i tråden som framför sina budskap. Du ska därför inte försöka framställa det som att det enbart skrivs propaganda på ena sidan. Det förekommer på alla håll. Det är snarare brist på IF, ISIS och FSA trogna.

Citat:
Till skillnad från dig så försöker jag inte framställa mig som objektiv, då du är lika politiskt färgad som mig samt alla andra i tråden. Innan du kräver någonting av mig så bör du själv göra det. Du är en hycklare och byter åsikter beroende på om det gäller Syrien eller Irak. Ja, jag är politiskt färgad (subjektiv) till kurdernas fördel och det förnekar jag inte som vissa andra i tråden som hoppas på att försöka vinna simpal politiska poäng genom att kalla sig för objektiv likt dig. Att du samt vissa andra tror att folk ska tro att ni är objektiva bara för att ni säger det är tragickomiskt. Underskatta inte folks intelligens.

Det jag skriver i tråden baseras på mina subjektiva värderingar. Om dessa framstår som objektiva i dina ögon är det väl enbart ett plus, antar jag. När jag diskuterar fakta, lagar och annat som inte rör moral är det objektivitet och inget annat som gäller. Lustigt att du stör dig på att jag framstår som objektiv. Får tacka dig för komplimangen helt enkelt.

Bra där kom det. På vilka grunder kallar du mig för hycklare? Utveckla och förklara. Är det något specifikt jag sagt som är motsägande eller hur menar du? Jag har inte bytt åsikter avseende varken Syrien eller Irak. Jag har haft tydliga åsikter kring bägge ländernas konflikthantering, suveränitet och autonomi.

Citat:
Hur andra förhåller sig till bevis bryr jag mig inte om, men om någon påstår någonting så ska detta bevisas. Vad Zagrosi uttrycker får du ta med honom och inte mig i brist på annat. Sitter jag och kräver att du ska ta ansvar för samt uttala dig om till exempels Sorias uttalanden. Säger jag att du som regimsympatisör ska ifrågasätta alla artiklar som behandlar oppositionen eller kurderna som du förväntar dig av andra när det gäller regimen. Om något så borde du ta den rollen som du förväntar dig av mig med flera, för till skillnad från dig så erkänner jag att jag är subjektiv. Som objektiv som du så fint försöker framställa dig som, så är det din ansvar att ifrågasätta information oavsätt vem den riktar sig mot.

Självfallet ansvarar du inte för andras påståenden eller uttalanden. Det var heller inte avsikten med det jag skrev. Jag menade snarare att det finns en generell tendens bland många att vända ansiktet från sina egna fel men samtidigt påtala andras fel. Vilket du gjorde. Du påtalade regeringens brott mot civila. I inlägget därefter lade jag fram rapporten som även tog upp YPG:s brott, vilka du blankt förnekade. Du ser inte hur din trovärdighet som skribent kan påverkas av sådana invändningar? "Det är bara en sida som har rätt, det är bara en sida som kan begå brott".

(FB) Konflikten i Syrien

Vidare är ingen i tråden objektiv. Jag har ett intresse av att skriva saker kring juridik, internationell rätt, lagar, brott och annat vilket kan ge ett intryck av objektivitet. I dessa sammanhang går det inte att vara subjektivt, då det oftast inte rör moraliska frågor, utan snarare fakta och bevisvärdering. Jag har i många inlägg uttryckt en subjektivitet. Speciellt i fall då jag talat om min familj, min stad och mina vänner i Syrien. Vidare har jag förklarat vad jag anser är bäst för Syrien och hur konflikten bör lösas. Du har kanske inte hängt med i tråden under längre tid?
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-05 kl. 19:39.
Citera
2014-02-05, 19:35
Medlem
Citat:
Jag betvivlar att du Zuparn hade påtalat verifikation på information som inte berör regimen. Klart att jag som alla andra kommer att lyfta fram de illgärningar som begås av de parter som utgör ett hot mot den part som jag sympatiserar med. Det är inte min uppgift att leka regimens eller jihadisternas advokat, för det är det inte brist på i tråden däribland du själv. Jag kommer att arbeta för att nyansera den propaganda som jihadist- samt regimsympatisörerna lyfter fram som sanning, genom att delge min egen uppfattning av situationen i Syrien.

Till skillnad från dig så försöker jag inte framställa mig som objektiv, då du är lika politiskt färgad som mig samt alla andra i tråden. Innan du kräver någonting av mig så bör du själv göra det. Du är en hycklare och byter åsikter beroende på om det gäller Syrien eller Irak. Ja, jag är politiskt färgad (subjektiv) till kurdernas fördel och det förnekar jag inte som vissa andra i tråden som hoppas på att försöka vinna simpal politiska poäng genom att kalla sig för objektiv likt dig. Att du samt vissa andra tror att folk ska tro att ni är objektiva bara för att ni säger det är tragickomiskt. Underskatta inte folks intelligens.

Det är åtminstone positivt att du står för att du bara är ute efter att sprida propaganda som gynnar den sak du bryr dig om. Något vi allihopa egentligen redan har märkt såklart.
Det som är tråkigt är att dina inlägg så stor del handlar om alla skall stå till svars för påståenden de faktiskt inte skrivit? Inte bara Zuparn nu utan rent generellt precis hela tiden. Nej, har har väl aldrig påstått att han är helt objektiv? Han till skillnad mot dig har blodsband och en riktig relation till Syrien och människor där. Inte fan kan han vara objektiv då, det är hans land som brinner upp och hans bröder och systrar som dör i tusental. Däremot försöker han inte bara sprida propaganda och hymmlar inte med att problematisera regimens övergrepp, men såklart har Zuparn sin egen idè på vad som vore bäst för Syrien i slutändan (vi har diskutterat det tidigare, bara gå tillbaka och titta) precis som de flesta andra här.

Det är något med vissa som alltid läser motinlägg som fan läser bibeln och sen kan fantisera ut vilka slutsatser som helst och ta det som sanning.

MOD kan gärna plocka denna OT-diskussion vid tillfälle.
Citera
2014-02-05, 19:42
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

Vidare är ingen i tråden objektiv. Jag har ett intresse av att skriva saker kring juridik, internationell rätt, lagar, brott och annat vilket kan ge ett intryck av objektivitet. I dessa sammanhang går det inte att vara subjektivt, då det oftast inte rör moraliska frågor, utan snarare fakta och bevisvärdering.

Fast det är ju inte sant, internationella regler är inga naturlagar som inte kan ändras eller struntas i om man är stark nog. Att hävda att dessa lagar gäller lika för alla nationer stämmer inte överens med verkligheten, och är därmed en idealistisk uppfattning om ett tillstånd som man önskar skulle vara fallet.
Citera
2014-02-05, 19:43
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Vad menar du med Israeliska vapen? Sådan som producerats i Israel eller räcker det med att företaget är israeliskt?

Har du någon källa på det fettmarkerade? Personligen så tycker jag det låter för uppenbart. Oftast när man stödjer grupper så gör man det på ett sätt så att det inte framgår vem som gjort det. Ger dom vapen som är vanligt förekommande som ak-47, RPG osv.

Nu nuförtiden så stänger jag helt och hållet av hjärnan när araber säger något om Israel. Det finns en miljon exempel dagligen där meningsmotståndare anklagar varandra för att samarbeta med Israel. Så fort jag hör Israel så stänger jag av.

Sedan så har ju irakisk militär amerikanska vapen, så ISIS har säkert lagt vantarna på lite sånt här material under åren. Men det kanske inte är israeliska vapen, eller kanske det är? Vet inte.

Följer Irakiska nyhetskanaler som upprepande gånger visat upp Israeliska vapen (Snipers, Assault rifles osv) hos tillfångatagna/dödade ISIS under de senaste veckornas händelser i al-Anbar.
Citera
2014-02-05, 19:47
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det är ju inte sant, internationella regler är inga naturlagar som inte kan ändras eller struntas i om man är stark nog. Att hävda att dessa lagar gäller lika för alla nationer stämmer inte överens med verkligheten, och är därmed en idealistisk uppfattning om ett tillstånd som man önskar skulle vara fallet.

Du har rätt avseende att internationella lagar ibland inte gäller lika för alla. Det ligger tyvärr mycket politiskt i det. Vi ser dock stora framsteg avseende globalisering, mänskliga rättigheter och tolkningsharmoniseringar idag.

Det jag främst syftade på avseende objektiviteten är tolkningen av de internationella reglerna. Det finns en författning och denna ska i teorin tolkas på samma sätt för alla nationer. Att det inte sker i praktiken är rättssäkerhetsfråga. Det är inte lagarna det är fel på, det är inte tolkningen utan det är tillämpningen och denna tillämpning är i många fall subjektiv.
Citera
2014-02-05, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Följer Irakiska nyhetskanaler som upprepande gånger visat upp Israeliska vapen (Snipers, Assault rifles osv) hos tillfångatagna/dödade ISIS under de senaste veckornas händelser i al-Anbar.

De kan ju omöjligen vara så dumma att de skänker vapen direkt till ISIS. Det är ju ändå judar vi snackar om och möjligtvis kan de sägas vara nonchalanta men absolut inte dumma.
Någon måste väl ha planterat dem där för att smutskasta dem?

Frågan är bara vem och varför?
Citera
2014-02-05, 20:19
Medlem
Syrian Kurds seek to export oil via Turkey
Following the declaration of autonomous independence of three Kurdish regions in northern Syria, it has been announced that the Syrian Kurds are preparing to export their oil via Turkey.
Asya Abdullah, one of the leaders of the Syrian Kurdish PYD party, has been reported to have have said that the PYD was in talks with Turkey's Foreign Ministry to discuss the export of oil, according to the daily Milliyet.
Although Abdullah said that the meetings between PYD chief Salih Muslim and Turkey regarding the issue are currently on hold, he reportedly said 'The more meetings there are the better. We see this as important for the future of Syria,' adding that they wanted to continue the dialogue process with Turkey.
Denying that the Syrian Kurds were after full independence, Abdullah added that two of the first three people in the first canton to declare autonomy, Cizire, were non-Kurds - with one being an Arab and the other being a Syriac.
Speaking to BBC Turkish, Abdullah also said that Rojava (Syrian Kurdistan) was seeking Turkey's support, reassuring that Rojava is not and would not be an opposing power to Turkey.

http://www.worldbulletin.net/world/128305/syrian-kurds-seek-to-export-oil-via-turkey
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in