2015-08-17, 20:14
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Allierade med al-Qaida? Det är dom inte. Både Turkiet och USA krigar mot ISIS, tänker du på al-nusra som var Saudiarabiens projekt? Turkiet har bra koll på var råttorna i PKK är, USA kan ta hand om ISIS. Frågan är om Turkiet vill se vad som händer om alawiterna förlorar Danmarks till islamister. Vi i Europa kommer iaf inte vilja se alla flyktingar och knäppgökar komma hit, Turkiet lär väl hålla på och bygga eTT stängsel eller hur det var.
Al nusra är Al quida för mig.
Citera
2015-08-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Helt riktigt att MiG-31 är ett jaktplan, avsett för att flyga ikapp och skjuta ned andra flygmaskiner.
Men det går att beväpna även med misiler för markmål om man vill. Så finns det en automatkanon ombord också, men ganska klen kaliber (23mm) och bara 260 skott.
Det är en gamal konstruktion så Syrien har nog fått dom billigt.

Här finns mer att läsa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-31

Min fetstil

Som jag uppfattar det så är väl planet tänkt att skjuta på lite längre avstånd, typ 8-16 mils avstånd beroende på vilken modell av MIG 31 det är och A-A missil.

Den är ju också tänkt att kunna skjuta ned kryssningsmissiler.

Tydligen har 16 syriska "piloter" (8 st vapenofficer) fått utbildning på planet

http://www.liveleak.com/view?i=8de_1439639475
Senast redigerad av micks 2015-08-17 kl. 20:48.
Citera
2015-08-17, 20:46
Medlem
White.Sauces avatar
Borde inte Assad fi*¨an dra till vita huset för att försonas, göra en deal och sälja sin land för närmaste 50 åren samt säkerställer ryssen frånvaro i MÖ. Typ lite sådana villkor.

Varför sitter den lata araben i baksätet? Väntar han på att alla rebeller ska bara lägga ner sina vapen?
Citera
2015-08-17, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Hur bäddar dem för Assads fall genom att leverera vapen till dem? Även om de inte är av högsta standard

Skickar även förnödenheter

"A #Russia-n plane with 21 tons of humanitarian aid lands in Bassel Al-Assad Airport #Latakia #Syria "

https://twitter.com/sayed_ridha/status/633283898248527872

Så här tänkte jag, jag sitter på luftvärn och din kompis beväpnar dig med en klickande AK och uppmanar dig till att gå på attack mot mig nu när oddsen har jämnats lite, förstår du vad jag menar?
Citera
2015-08-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Så här tänkte jag, jag sitter på luftvärn och din kompis beväpnar dig med en klickande AK och uppmanar dig till att gå på attack mot mig nu när oddsen har jämnats lite, förstår du vad jag menar?

Kart jag förstår vad du menar, men är inte riktigt jämförbart med situationen.
Citera
2015-08-17, 21:15
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce
Borde inte Assad fi*¨an dra till vita huset för att försonas, göra en deal och sälja sin land för närmaste 50 åren samt säkerställer ryssen frånvaro i MÖ. Typ lite sådana villkor.

Varför sitter den lata araben i baksätet? Väntar han på att alla rebeller ska bara lägga ner sina vapen?

USA vill knappast förhandla. De vill ha kaos.
Citera
2015-08-17, 21:20
Medlem
White.Sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
USA vill knappast förhandla. De vill ha kaos.

Jag tror det är Assad som är målet. Han är en fi*?a, annars hade läget inte blivit så här.
Citera
2015-08-17, 22:36
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce

Exakt. Men han är en diktator med hela sin släkt i statsapparaten. Det går ju inte att ge upp innan "ragnarök" då. Han kan inte som många andra diktatorer fly till saudiarabien, Bahrain eller liknande... Och vem vill bo i Ryssland? Brr.
Citera
2015-08-18, 01:04
Medlem
Xeliouss avatar
Stora nyheter, FN har kommit fram med ny fredsplan:
Citat:
Medlemmarna i FN:s säkerhetsråd har enats om ett nytt förslag till fredsplan för det krigshärjade Syrien.
Förslaget är det första gemensamma rörande Syrien på två år, sedan Venezuela motvilligt gett med sig.
Utkastet lades fram av de fem permanenta medlemmarna i säkerhetsrådet och accepterades av samtliga 15 medlemmar. Den franske representanten, Alexis Lamek, kallade genombrottet "historiskt", enligt AFP.
De stridande parterna i Syrien anses ännu inte vara redo för formella fredssamtal, men några av dem ska bjudas in till FN för att diskutera frågor som terrorismbekämpning och återuppbyggnad.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21269516.ab

Ryssland har alltså offrat Assad som det ryktades om.
Citera
2015-08-18, 01:12
Medlem
Dr-Strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Exakt. Men han är en diktator med hela sin släkt i statsapparaten. Det går ju inte att ge upp innan "ragnarök" då. Han kan inte som många andra diktatorer fly till saudiarabien, Bahrain eller liknande... Och vem vill bo i Ryssland? Brr.

En man med ära dör i sitt land. Gaddafi sa att han skulle stanna i Libyen tills slutet och det gjorde han, även ifall han blev offentligt förödmjukad och lemlestad med knivar. Liksom stora delar av hans familj blev..
Libyen har dessutom förvandlats till helvetet på jorden efter Gaddafis bortgång så Assad vet att det inte går att sätta sig i förhandlingsbordet med fienderna. För efter en eventuell kapitulering skulle civilbefolkningen lida oerhört och hundratusentals skulle få smaka på väststödda terroristernas slöa knivar.
Citera
2015-08-18, 01:33
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Strangelove
En man med ära dör i sitt land. Gaddafi sa att han skulle stanna i Libyen tills slutet och det gjorde han, även ifall han blev offentligt förödmjukad och lemlestad med knivar. Liksom stora delar av hans familj blev..
Libyen har dessutom förvandlats till helvetet på jorden efter Gaddafis bortgång så Assad vet att det inte går att sätta sig i förhandlingsbordet med fienderna. För efter en eventuell kapitulering skulle civilbefolkningen lida oerhört och hundratusentals skulle få smaka på väststödda terroristernas slöa knivar.
Assad inte bara skyddar en del av sin befolkning utan dödar den andra. Det är ofta terrorister som dör men landet förstörs. Han som person är inte viktig för landet längre om han inte kan komma överens med FN, inbördeskriget har pågått länge och många (enligt din definition) icke-män har kommit hit. Det vore bra om de åker tillbaka. Assad kan inte vinna kriget, ej heller terroristgrupperna. Gemensamma insatser Syrien-USA behövs så kan Turkiet få göra slut på PKK ifred.
Senast redigerad av Xelious 2015-08-18 kl. 01:35.
Citera
2015-08-18, 04:16
Medlem
beregistains avatar
Vettiga människor anser att det är det syriska folket som avgör om Assad ska få avgå. På den frågan är i åtminstone Iran och Ryssland fortfarande starkt enade om.

"If some of our partners believe that we should necessarily agree in advance that at the end of an interim period the president will leave his post - this position is not acceptable for Russia," Lavrov said.

http://mobile.reuters.com/article/idUSKCN0QM16320150817

Det börjar väl snart bli uppenbart för de flesta att Assad inte kommer att förlora det här kriget. De senaste politiska utspelen från USA tyder på att man har tröttnat på att göda terrorister och att det är dags att snart byta strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in