2014-02-02, 01:17
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Är de vanligt att man får komplettera med sömntab eller/och ångestdämp?
Vissa behöver det inte, men andra gör det.

Min sömn har alltid varit kass, metylfenidat gör inte så stor påverkan så länge jag inte tar den för sent på dagen.
Har Circadin (melatonin) men det fungerar knappast, Stilnoct som jag tar när jag inte sovit på en vecka och behöver verkligen sova. Går på Mirtazapin mot depression och hoppades på att den skulle vara sederande men det har inte haft någon effekt.
Citera
2014-02-02, 01:43
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric

Min sömn har alltid varit kass, metylfenidat gör inte så stor påverkan så länge jag inte tar den för sent på dagen.
Har Circadin (melatonin) men det fungerar knappast, Stilnoct som jag tar när jag inte sovit på en vecka och behöver verkligen sova. Går på Mirtazapin mot depression och hoppades på att den skulle vara sederande men det har inte haft någon effekt.

Oki, jag behöver det, men de känns som att läkarna hellst inte ger de. Eller så är jag bara riktigt dålig på att förklara och tala för mig.
Citera
2014-02-02, 16:34
Medlem
Jag har frågor ang urinprov och en ev medicinering mot ADHD.

Tas det prover regelbundet eller bara en gång? Kan man bli inkallad för provtagning när som helst utan ens vetskap eller får man veta innan?
Samt vad händer om ett prov visar positivt?
Eller kommer jag ens behöva att lämna prover?

Det gäller cannabis och finns inte i några register när det gäller droger, finns inte heller i något brottsregister f.ö.
Har en utredning klar sedan en tid tillbaka men har inte gått med på någon medicinering. Har inga missbruksproblem.
Har slutat röka, men vill veta hur noga man ska vara med hålla sig borta ifrån det och dess miljöer. Impulsiv som man är så kan det vara svårt att låta bli att ta emot när man blir bjuden, speciellt på fyllan.

Tack på förhand!
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2014-02-02 kl. 16:48.
Citera
2014-02-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
http://www.youtube.com/watch?v=GUWL1o2hSrs
Citera
2014-02-02, 23:20
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
http://www.youtube.com/watch?v=GUWL1o2hSrs
Tar redan magnesiumtillskott dagligen och mår bättre av det, men någon mirakelkur som löser alla problem är det inte.
Citera
2014-02-03, 00:48
Medlem
gulligumsans avatar
ush nu e jag jättenervös!
På tisdag ska jag till läkaren å få insatt medicinering.

Efter lite inblick nu i de olika läkemedlerna så har jag uppfattat det som att strattera är den som inte är centralstimulerande och därmed inte beroendeframkallande (?)
Är inte den en antidepressiv medicin?

Av allt jag läst om medicinerna så är det Den jag verkligen inte ställer mig för.
Men min läkare är ju så himla emot beroendeframkallande läkemedel, komma hon ge mig den bara för det?
Läste att den ges till "specialfall", att vanligtvis är de concerta och ritalin som man "börjar med".
Så jag undrar hur nervös jag ska vara? Är det stor chans att jag får strattera?
Jag fick Adhd Uns. Nån som vet om den twisten på diagnosen medicineras på speciellt sätt?
Citera
2014-02-03, 00:57
Medlem
gulligumsans avatar
Så här står det på fass!
"Concerta används inte för behandling av ADHD hos barn som är yngre än 6 år eller för påbörjande av behandling hos vuxna."

Varför?
Citera
2014-02-03, 01:00
Medlem
gulligumsans avatar
Nej nu ska jag sluta läsa på fass. Det verkar som att de bara är barn som blir medecinerade (jag vet att vuxna också blir det)
Men det känns hopplöst att få någon hjälp om det är som det står.
Citera
2014-02-03, 01:02
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Jag har frågor ang urinprov och en ev medicinering mot ADHD.

Tas det prover regelbundet eller bara en gång? Kan man bli inkallad för provtagning när som helst utan ens vetskap eller får man veta innan?
Samt vad händer om ett prov visar positivt?
Eller kommer jag ens behöva att lämna prover?

Det gäller cannabis och finns inte i några register när det gäller droger, finns inte heller i något brottsregister f.ö.
Har en utredning klar sedan en tid tillbaka men har inte gått med på någon medicinering. Har inga missbruksproblem.
Har slutat röka, men vill veta hur noga man ska vara med hålla sig borta ifrån det och dess miljöer. Impulsiv som man är så kan det vara svårt att låta bli att ta emot när man blir bjuden, speciellt på fyllan.

Tack på förhand!

Jag har precis fått diagnosen. Jag behövde inte göra något pissprov under utredningen allafall, för jag sa att jag inte knarkade (när dom frågade) och dom tyckte väl att jag var trovärdig när jag sa nej.
Men vet inte hur det är under själva medecineringsperioden.
Men jag följer, intressant att veta.
Citera
2014-02-03, 16:34
Medlem
Cruella de Vils avatar
Det verkar vara olika det där. Jag fick göra drogscreening när min utredning startade. Utredningen resulterade i en ADHD-diagnos så jag ska påbörja behandling med Concerta om ett par veckor. Det ska bli intressant och se om det blir någon skillnad.
Citera
2014-02-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Det verkar vara olika det där. Jag fick göra drogscreening när min utredning startade. Utredningen resulterade i en ADHD-diagnos så jag ska påbörja behandling med Concerta om ett par veckor. Det ska bli intressant och se om det blir någon skillnad.

Ursäkta, men drogscreening vad är det? Ett annat ord för urinprov?
Har du en missbrukshistoria eller är det bara ren rutin som de kör på alla?
Uppdatera gärna ang din drogscreening!

Jag skulle ha jävligt svårt med att pissa i en mugg framför en okänd person, vare sig jag är ren eller inte. Skulle bara köra helikoptern för att jävlas.

Känns inte som att man har någon integritet längre.
Citera
2014-02-03, 17:06
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Ursäkta, men drogscreening vad är det? Ett annat ord för urinprov?
Har du en missbrukshistoria eller är det bara ren rutin som de kör på alla?
Uppdatera gärna ang din drogscreening!

Jag skulle ha jävligt svårt med att pissa i en mugg framför en okänd person, vare sig jag är ren eller inte. Skulle bara köra helikoptern för att jävlas.

Känns inte som att man har någon integritet längre.
Japp, urinprov. De kollar om man har droger i kroppen. Dels är det väl för att se inför en eventuell medicinering men även för att utredningen ska göras när man är ren/opåverkad, för att man ska få ett så korrekt resultat som möjligt.

Jag har missbrukshistoria i journalen ja. Men ingen allvarligheter direkt och jag tror att de tar ganska lätt på den delen av min journal. Jag är både bipolär och har ADHD och båda dessa diagnoser har ju en tendens att bidra till missbruk hos personer som lider av dessa.

Att lämna urinprov inför någon ÄR förnedrande. Eller jag upplever det så i alla fall. Jag har gjort det en gång tidigare också när utredningen påbörjades (som jag efter ett tag avbröt) så jag fick påbörja en ny utredning förra året och då fick jag ta drogscreening igen.

Jag hade turen att träffa en kanontrevlig sköterska som var i samma "rum" men ändå utanför dörren/i dörren till ett annat rum, så hon stod inte och glodde på mig. Vi småpratade lite och ja, det är ju bara att göra det. Men visst är det en obekväm situation. Dock tycker jag att det var värt det i längden för att få utredningen gjord, få rätt resultat och så nu få påbörja behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in