2014-01-30, 07:19
Medlem
Hälsokraven finns i Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2011:61 och 2013:52.

I TSFS 2013:52, 3§ kan man läsa "En förare får inte lida av sjukdom eller tillstånd som kan påverka
medvetandet eller medföra nedsatt uppmärksamhet, vakenhet, omdöme eller
koncentration. [...] Till sådana sjukdomar eller tillstånd räknas alltid: [...] 9. ADHD, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd,"

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/TSFS-i-nummerordning/2011/?rulenumber=2011_58

Med andra ord så kommer Transportstyrelsen att neka dig ett förarbevis om du har en diagnos för en sjukdom eller ett tillstånd inom autismspektrat. Det går visserligen att söka dispens för de medicinska kraven, men de är främst tänkta för personer som redan jobbar inom branschen och t ex drabbas av en hörselnedsättning eller högt blodtryck efter ett antal år i yrket. Även om det teoretiskt kan vara möjligt att söka dispens för ett medicinskt eller psykologiskt krav vid ansökan om förarbeviset, är det ytterst sällsynt att något sådant sker.

Dina möjligheter hänger alltså på om du har en diagnos som säger att du har en sjukdom i autismspektrat eller ej. Har du en gammal diagnos, men är säker på att du inte har det idag kan du genomgå en ny utredning. Visar den att du är fri från sådana sjukdomar är ju allt OK. Även om du har en egen "friskdiagnos" kan Transportstyrelsen välja att låta en av sina egna medicinskt sakkunniga göra en egen utredning av dig om man är tveksamma. Den utredningen får i alla fall Transportstyrelsen bekosta själva -den slipper du att betala. Du måste fortfarande genomgå hela antagningsprocessen, med urvalstester hos utbildningsanordnaren.
Citera
2014-01-30, 07:41
Medlem
Enligt denna länk på wikipedia tillhör Aspbergers syndrom de sjukdomar man inte får ha diagnos för http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom nu vet jag inte hur tillförlitlig wikipedia är, men man kan ju googla på Aspbergers. Fanns några sidor med självtest där man kan göra en första bedömning om man troligen lider av Aspberger, sök på detta.

Begär en ny utredning hos sjukvården om det visar sig att du inte lider av Aspberger, men vad du än gör så ljug eller dölj inte din diagnos för någon, det kommer alltid fram på något sätt någon gång.
Citera
2014-01-30, 08:11
Bannlyst
Simpen45 har iallafall fått ett meddelande om vad han/hon ska göra.

Om någon annan aspis läser detta i framtiden så är det väldigt viktigt att faktiskt ta ut sina handlingar ifrån bup för att verkligen kolla om diagnosen stämmer. På 80 - 90 talet så slängde man ut diagnoser till höger och vänster, för att sätta dessa elever i en specialklass. Varför? Jo, för att det var billigare än att ha dom i en "normalklass". Elever som är i behov av extrahjälp har alltid kostat lite mer för kommunen, och vid denna tid så ville kommunerna spara

Om en diagnos är gjord som liten så ska man absolut göra en ny. Att feldiagnostisera barnen var något man gjorde medvetet, för att spara pengar. Tro mig, detta är faktiskt sant och ett finns ett flertal kända fall!
Citera
2014-02-01, 12:32
Medlem
Dezpites avatar
Står på http://www.lokforarutbildning.se/ att dom öppnar för ansökningar idag. Men hittar inte vart?
Citera
2014-02-01, 23:20
Medlem
En kompis har extremt god analytisk förmåga, 2.0 på högskoleprovet, är väldigt intelligent, men har bara en massa oavslutade vändor på universitet, och ingen arbetslivserfarenhet att visa upp. Ovanpå det inte jätteung.. Hur går det då att komma in?

Läser tillbaka i tråden och tolkar det som att man skurit ner på kursstarter, trots att det behövs folk. Är det alltså ett år till nästa kursstart i Ängelholm? Är Göteborg det mest södra om man ska gå TCCs utbildning?
Citera
2014-02-02, 16:58
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
En kompis har extremt god analytisk förmåga, 2.0 på högskoleprovet, är väldigt intelligent, men har bara en massa oavslutade vändor på universitet, och ingen arbetslivserfarenhet att visa upp. Ovanpå det inte jätteung.. Hur går det då att komma in?

Läser tillbaka i tråden och tolkar det som att man skurit ner på kursstarter, trots att det behövs folk. Är det alltså ett år till nästa kursstart i Ängelholm? Är Göteborg det mest södra om man ska gå TCCs utbildning?
Såvitt jag vet får man inte längre tillgodoräkna sig arbetslivserfarenhet, så det bör inte spela någon som helst roll att din "kompis" inte har någon (den s k 25:4-regeln fanns när jag läste till lokförare, men är väl borta sedan ett tag nu om jag inte har fel för mig?).

Att din "kompis" är till åren kommen är bara till fördel. Utbildningssamordnarna antar gärna elever med litet livserfarenhet framför ungtuppar som inte är riktigt torra bakom öronen p g a att yrket kräver en viss mognad och rätt attityd. I min klass var medelåldern en bit över trettio och den äldsta var några år över de femtio!

Göteborg ligger väl nere för tillfället? Tycker jag har hört att TCC endast har en av fem utbildningsorter aktiv (Vännäs?).
Citera
2014-02-02, 17:51
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Citat:
Göteborg ligger väl nere för tillfället? Tycker jag har hört att TCC endast har en av fem utbildningsorter aktiv (Vännäs?).

Den ansökningsomgång som har startat nu är på 4 orter.
Boden
Hallsberg
Huddinge
Mjöööölby
Citera
2014-02-03, 09:22
Medlem
Heh, det är seriöst inte mig själv jag frågar för, då kunde jag väl skriva det :P Jag är inte min högintelligente vän, och jag har arbetslivserfarenhet. Och tror inte tågkörning är något för mig. Men försöker hjälpa till att hitta något som passar.

Vad är 25:4-regeln? Hur ser det psykologiska testet ut - skulle de kanske fråga ut en en massa i det momentet om varför man inte har jobbat på över 10 år och vad f-n man har haft för sig, och anta att det måste vara något skumt och fel med personen då?
Citera
2014-02-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedransnamn
Heh, det är seriöst inte mig själv jag frågar för, då kunde jag väl skriva det :P Jag är inte min högintelligente vän, och jag har arbetslivserfarenhet. Och tror inte tågkörning är något för mig. Men försöker hjälpa till att hitta något som passar.

Vad är 25:4-regeln? Hur ser det psykologiska testet ut - skulle de kanske fråga ut en en massa i det momentet om varför man inte har jobbat på över 10 år och vad f-n man har haft för sig, och anta att det måste vara något skumt och fel med personen då?

Psykologen ställer olika frågor för att få fram en bedömning av vad man är för person, varför man just vill bli lokförare och dylikt. Psykologer kan säkert lista ut en hel del och läsa mellan raderna i de svar man lämnar dem, vet dock inte om de frågar varför man inte jobbat på 10 år, de frågorna ställs förmodligen tidigare i urvalsprocessen. Men man kan ju ha vunnit 5 miljoner och levt på de pengarna i sin stillhet? Säkert kommer man på något bra svar.
Citera
2014-02-06, 21:08
Medlem
Hej.

Är det någon som vet om man efter en utbildning på TCC kan söka jobb som lokförare i andra länder i Europa?
Citera
2014-02-07, 01:12
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tak.
Hej.

Är det någon som vet om man efter en utbildning på TCC kan söka jobb som lokförare i andra länder i Europa?

Nej, det kan man inte. Anledningen till det är att på de svenska utbildningarna blir du utbildad efter svenska gällande regler (JTF, jävnvägslagen etc.).

Alla länder har sina egna regler och signalsystem.
Citera
2014-02-08, 16:01
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Du kan plugga 4 år till lokförare på Örebros Universitet för att få en Fil.Mag. i Lokförarvetenskap så att du blir behörig till den tvååriga lärlingsutbildningen där du verkligen får lära dig att köra lok.
Stämmer verkligen detta? Är man garanterad en plats efter en 4 års utbildning i Örebro?

Antar att inlägget istället var en attack mot ÖU.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-02-08 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in