Jobb möjligheterna ser riktigt bra ut då en hel del lokförare är 40talister= går i pension.
Om du inte blir anställd av ett företag tex Green Cargo, Sj och får lön under utbildningen utan väljer att gå en KY utbildning så har du rätt till studielån.
Utbildningen är 60 veckor med teori/praktik
Det varierar mycket beroende på företag. Vissa ligger borta i 2 veckor, vissa kör sitt tåg till Stad A sover över och åker hem dagen efter och vissa kan sova hemma i sin säng varje natt. Som sagt så är det väldigt olika.
Du kan plugga 4 år till lokförare på Örebros Universitet för att få en Fil.Mag. i Lokförarvetenskap så att du blir behörig till den tvååriga lärlingsutbildningen där du verkligen får lära dig att köra lok.
Jävla skit! Gjorde urvalstestet till Vännäs idag, fick mail om att jag inte klarade det
Jävla ordförståelsen som jag inte lyckades med, tror jag chansade för mycket
Fan va tråkigt!
Jag gjorde det provet i söndags och tror det gick bra, lite rädd för ordförståelsen bara. Men jag har inte fått något mail än. Hoppas det betyder att det gick bra..
Jag gjorde det provet i söndags och tror det gick bra, lite rädd för ordförståelsen bara. Men jag har inte fått något mail än. Hoppas det betyder att det gick bra..
Fick ett till mail!
Citat:
Hej igen!
Du har fått et automatiskt svar att du ej klarade del 1 av förtestet för lokförare. Det är den första delen med ord som inte räcker till,
men det har jag överseende med, speciellt när det är unga sökanden.
Förtesterna är enkla om man jämför med de testerna som kommer sen. Det är många som blir utsållade på vägen där. Tror inte man kan ge så mycket tips förutom att man ska verkligen försöka fokusera och se till att ha ätit ordentligt när man gör testerna. Men klarar man inte förtesterna så får man nog helt enkelt inse att man inte är lokförarämne.
Gjorde precis första testprovet och det gick fint.
Men den första ordförståelsen tycker jag verkar överflödig, kanske inte det viktigaste om man ska köra tåg.