2008-08-22, 21:52
Medlem
Hur långt tid brukar det ta mellan prov 1 och 2?
Citera
2008-08-24, 00:23
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Hur ser det ut med utlandsjobb som tågförare efter avklarad KY utbildning och kanske något års arbetserfarenhet? Går det att jobba i t.ex Tyskland med svensk utbildning?
Citera
2008-08-24, 00:44
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolus_Rex
Hur ser det ut med utlandsjobb som tågförare efter avklarad KY utbildning och kanske något års arbetserfarenhet? Går det att jobba i t.ex Tyskland med svensk utbildning?

Nej, det går inte att jobba i Tyskland med enbart svensk utbildning.
Citera
2008-08-24, 01:59
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Nej, det går inte att jobba i Tyskland med enbart svensk utbildning.

Måste man börja om från noll när det gäller utbildning oavsett Europeiskt land alltså? Eller räcker det med och ta en "komplementerings kurs"
Citera
2008-08-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carolus_Rex
Måste man börja om från noll när det gäller utbildning oavsett Europeiskt land alltså? Eller räcker det med och ta en "komplementerings kurs"

Ibland kan det möjligen räcka med en kompletterande utbildning, om man vill köra i våra nordiska grannländer till exempel.

Men annars är det i princip alltid så att man måste gå en hel utbildning från början till slut. Varje land har ju sina egna signalsystem, regelverk och fordonstyper. Dessutom måste man ha goda språkfärdigheter för det land man tänkt sig att jobba i, man klarar sig inte på engelska i t ex Tyskland.
Citera
2008-08-31, 19:54
Medlem
Hallå!

Det är så att jag har ett lite tufft val framför mig. Lokförarutbildningen börjar i januari med sökan nu i oktober. Jag vill verkligen komma in på utbildningen men hört att det ska vara ganska svårt. 100 sökande 25 intagna var det sist.
Jag kan annars hänga med ett par kompisar till Norge men då missar jag ju utbildningen. Helst av allt vill jag gå utbildningen men vet inte om det är värt risken om man inte kommer in. Jag är 20 år och har de behörigheter som krävs, betygen är dock inte så bra.

Hur svårt är det egentligen att komma in och kan man träna inför testerna?
Citera
2008-08-31, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuloFinnig
Måste man ha perfekt syn?
Utan glasögon/linser alltså eller får man ha dessa 'hjälpmedel' ?
Måste man ha perfekt hörsel?

Bra kondition??

Tacksam för svar!

Du behöver inte ha perfekt syn, glasögon och linser är godtagbara hjälpmedel.
Du behöver inte ha perfekt hörsel heller, men du får inte ha särskilt stor hörselnedsättning.

Bra kondition? har du sett en lokförara nångång? Du behöver ha en "god" hälsa, med detta menas normalt blodtryck etc.

/gurgelmaz
Citera
2008-09-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Hallå!

Det är så att jag har ett lite tufft val framför mig. Lokförarutbildningen börjar i januari med sökan nu i oktober. Jag vill verkligen komma in på utbildningen men hört att det ska vara ganska svårt. 100 sökande 25 intagna var det sist.
Jag kan annars hänga med ett par kompisar till Norge men då missar jag ju utbildningen. Helst av allt vill jag gå utbildningen men vet inte om det är värt risken om man inte kommer in. Jag är 20 år och har de behörigheter som krävs, betygen är dock inte så bra.

Hur svårt är det egentligen att komma in och kan man träna inför testerna?

Om du någon gång har gjort ett intelligenstest, inskrivningsprov vid mönstring eller liknande, så har du ett hum om hur anlagstester för lokförarutbildning ser ut. Den enda större skillnaden är att du här även får din simultanförmåga testad. Det brukar gå till så att du ska göra ett antal uppgifter på datorskärmen framför dig samtidigt som du får andra uppgifter i hörlurar. Dessa ska ibland utföras genast, och ibland på bestämda klockslag så att du själv får hålla koll på klockan. Det gäller att man klarar av att göra både och, och inte lägger av med rutinuppgifterna bara för att det kommer instruktioner i hörlurarna. Om man bara tar det lugnt och metodiskt och inte stressar upp sig så brukar det gå bra.

Det går inte att träna så mycket inför ett simultantest, antingen klarar man det eller inte, däremot kan det vara till hjälp att träna lite ordkunskap eftersom även ens svenskkunskaper testas.

Sedan är det inte alltid så att den med högst poäng på testerna går vidare, det KAN till och med vara en fördel att inte prestera toppresultat utan mera "normala" siffror. Dessutom väger de även in andra saker, hur du är som person, hur psykologen bedömer dig och så vidare.

Svårt val du står inför, jag vill inte råda dig till det ena eller det andra... Men det kommer med största sannolikhet fler chanser att söka till lokförarutbildning. Arbetsmarknaden kommer att vara fortsatt god eftersom det kommer många pensionsavgångar framöver. Sedan kan det vara en fördel att vara lite äldre än 20 år också, så om du t ex söker om ett år istället är det möjligt att dina chanser är ännu bättre än idag!
Citera
2008-09-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Hallå!

Det är så att jag har ett lite tufft val framför mig. Lokförarutbildningen börjar i januari med sökan nu i oktober.
Ansökan i oktober? Det står inget om det på SJ:s hemsida.
Citera
2008-09-02, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Ansökan i oktober? Det står inget om det på SJ:s hemsida.

Nu talas det ju om någon av sveriges KY-utbildningar, dessa drivs i privat regi eller av banverket, man får då inte lön under utbildningen utan får bekosta sitt uppehälle själv, och man är inte garanterad jobb efter avklarad utbildning, du är inte ens färdig lokförare efter avklarad KY-utbildning utan måste få kompletterande utbildning hos det företag du blir anställd av.

Både SJ och Green Cargo har egna utbildningar till lokförare och då får man även lön under utbildningstiden och är garanterad jobb efter avklarad utbildning.
/gurgelmaz

www.tcc.se resp. www.jarnvagsskolan.se hittar du information om resp. KY-utbildning
Citera
2008-09-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Nu talas det ju om någon av sveriges KY-utbildningar, dessa drivs i privat regi eller av banverket, man får då inte lön under utbildningen utan får bekosta sitt uppehälle själv, och man är inte garanterad jobb efter avklarad utbildning, du är inte ens färdig lokförare efter avklarad KY-utbildning utan måste få kompletterande utbildning hos det företag du blir anställd av.

Både SJ och Green Cargo har egna utbildningar till lokförare och då får man även lön under utbildningstiden och är garanterad jobb efter avklarad utbildning.
/gurgelmaz

www.tcc.se resp. www.jarnvagsskolan.se hittar du information om resp. KY-utbildning
Ok, då förstår jag. Verkar lite "risky" att utbilda sig via KY. När är det SJ har nästa utbildningsstart av tågförare? Det kanske dröjer ett jävla tag eller?
Citera
2008-09-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Ok, då förstår jag. Verkar lite "risky" att utbilda sig via KY. När är det SJ har nästa utbildningsstart av tågförare? Det kanske dröjer ett jävla tag eller?

Det vet bara SJ om/när dom kommer starta en ny kurs, det beror ju lite på tillgången av utbildade KY-elever, det är mycket billigare för företagen att anställa KY-utbildade än att utbilda själva.

Som arbetsmarknaden ser ut nu så är det inte särskilt "risky" att utbilda sig via KY, det som kanske kan vara värt att tänka på är att det inte är självklart att det finns eller kommer att finnas jobb på den ort man vill bo på.
/gurgelmaz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in