Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Hallå!
Det är så att jag har ett lite tufft val framför mig. Lokförarutbildningen börjar i januari med sökan nu i oktober. Jag vill verkligen komma in på utbildningen men hört att det ska vara ganska svårt. 100 sökande 25 intagna var det sist.
Jag kan annars hänga med ett par kompisar till Norge men då missar jag ju utbildningen. Helst av allt vill jag gå utbildningen men vet inte om det är värt risken om man inte kommer in. Jag är 20 år och har de behörigheter som krävs, betygen är dock inte så bra.
Hur svårt är det egentligen att komma in och kan man träna inför testerna?
Om du någon gång har gjort ett intelligenstest, inskrivningsprov vid mönstring eller liknande, så har du ett hum om hur anlagstester för lokförarutbildning ser ut. Den enda större skillnaden är att du här även får din simultanförmåga testad. Det brukar gå till så att du ska göra ett antal uppgifter på datorskärmen framför dig samtidigt som du får andra uppgifter i hörlurar. Dessa ska ibland utföras genast, och ibland på bestämda klockslag så att du själv får hålla koll på klockan. Det gäller att man klarar av att göra både och, och inte lägger av med rutinuppgifterna bara för att det kommer instruktioner i hörlurarna. Om man bara tar det lugnt och metodiskt och inte stressar upp sig så brukar det gå bra.
Det går inte att träna så mycket inför ett simultantest, antingen klarar man det eller inte, däremot kan det vara till hjälp att träna lite ordkunskap eftersom även ens svenskkunskaper testas.
Sedan är det inte alltid så att den med högst poäng på testerna går vidare, det KAN till och med vara en fördel att inte prestera toppresultat utan mera "normala" siffror. Dessutom väger de även in andra saker, hur du är som person, hur psykologen bedömer dig och så vidare.
Svårt val du står inför, jag vill inte råda dig till det ena eller det andra... Men det kommer med största sannolikhet fler chanser att söka till lokförarutbildning. Arbetsmarknaden kommer att vara fortsatt god eftersom det kommer många pensionsavgångar framöver. Sedan kan det vara en fördel att vara lite äldre än 20 år också, så om du t ex söker om ett år istället är det möjligt att dina chanser är ännu bättre än idag!