Citat:
Ursprungligen postat av
ultimatkontakt
Problemet ligger i att kurder i den här tråden har gjort sig till representanter för kurderna som strider i norra Syrien...och dessa har inte uttalat att de vill separera sig från Syrien, såsom många kurder i denna tråd skriver. Ni är separatister, medan de ni gör reklam för inte är det.
Problemet ligger i att du fått för dig att kurderna i tråden gjort sig själv till representanter. Det är i din egen hjärna och det är felaktigt. Men å andra sidan så gjorde du dig själv till representant för alla kurder, när du skrev ditt föra inlägg. Vem har gett dig rätten att representera kurder i Syrien?
Citat:
Du hade kunnat säga att jag gör som dig om jag snackat om en lösning som den sidan jag stödjer(Assad) inte har uttalat, t.ex. att dela landet i flera delar eller att Assad ska rensa alla som inte tycker som honom...det har jag inte sagt.
Jag har alltid stöttat det Assad stöttat...bekämpa terrorism och ha allmänna val efteråt där syriska folket ska avgöra vad för slags framtid de vill ha, vilket jag tror innebär ett fortsatt Assad-styre.
Jag fattar ingenting här, kan du gör ett till försök.
Citat:
Medan du och dina gelikar pratar om att stycka landet...något som Salih Muslim, PYDs ledare är emot.
För det första så måste vi ha saker och ting klart för oss. Att stycka upp eller deklarera en självständig stat är bland det svåraste man kan göra på den här planet. För det andra så är Kurdistan landsbunden. Det innebär att man kan bli totalt isolerad och utsvulten om man inte samarbetar med sin direkta omgivning. Är du medveten om dessa punkter när du raljerar om vad PYD vill och inte vill?
Nya gränser har inte varit på tal under den här konflikten. Det som allt handlar om är att skapa något inom dom nuvarande gränserna. Likt alla andra existerande kurdiska partier världen över, så vill dom ha autonomi. Ett självstyre som ingår i en federal stat. Visste du inte detta?
En del anser att krav på ökat självstyre är separatism. PYD anklagas för att vara separatister. SNC och rebellerna betraktar YPG/PYD som separatister. Vad spelar det för roll vad Muslim säger, när det är på det här viset? Vad tycker du om detta?
Citat:
Kurdernas befrielsekamp är inte mitt huvudämne, nej...men det jag däremot vet är att varken PYD eller PKK har som mål att separera områden med kurdisk majoritet från respektive nation(Syrien och Turkiet). Det man vill är att erkännas som ett specifikt folk, något som man inte blivit i många år i Turkiet, man har kallats för bergsturkar istället...man vill ha samma rättigheter som resten av landets folk och har rätt till att utöva sin kulturella identitet och tala sitt språk och få ökat inflytande i områden där kurder är i majoritet.
Stämmer inte det?
Du glömde kravet på autonomi. Det är själva kärnan i deras befrielsekamp. Dom vill med andra ord bestämma över sig själva. Dock ska man inte vara naiv. Det som politiker och partier säger är inte samma sak som vad folket eller ens personerna själva vill. Alla kurder vill ha ett eget land, men som sagt ditt finns en yttre verklighet som man måste ta hänsyn till. Ifrågasätter du detta eller vad?
Citat:
Det Salih Muslim vill för kurderna i Syrien är att man ska kunna styra i områden där kurderna är i majoritet...inte att området ska sluta tillhöra Syrien.
Du vet inte vad han vill. Ingen vet det.
Citat:
Att du har fått för dig att jag dyker upp i tråden för att skriva negativ om kurder får du stå för...det är inget som har med mig att göra.
Jag har skrivit i de flertal trådarna om Syrien sedan långt tillbaka, innan kurderna gav sig in i konflikten i Syrien och innan du dök upp i tråden med din propaganda om separatism.
Du har dock inte svarat på varför du har så stark vilja kring separation. Varför bryr du dig?
Citat:
Jag har ingen åsikt om kurderna, det verkar som om at du har samma judiska paranoia där du tror att alla är emot er...jag kunde inte bry mig mindre...men det jag däremot bryr mig om är imperialisternas strävan att krossa suveräna stater, inte minst i mellanöstern och därigenom förslava folken...och de viktigaste redskapen de har för att krossa stater/folk är sekteristiskt våld och separatism...
Detta skriver här stämmer inte och det är totalt felaktigt. Inga länder i världen vill att nya stater ska bildas. Detta gäller framförallt USA. Dom vill ha status qou.
Citat:
Man kan fråga sig varför USAs vänner ska ingå i unioner(EU) medan deras fiender ska styckas i mindre stater som inte har styrkan att ha en självständig politik.
Så anledningen till att jag har problem med separatism, oavsett vilken grupp som gör det, är att det försvagar chanserna till stabilitet i mellanöstern och stärker USA/EU/israel ambition att krossa folken, oavsett vad de lovar separatisterna idag...så för min del så ser jag hellre hela mellanöstern ingå i en union likt EU, med skillnaden att det ska styras av suveräna stater och inte av globalistiska bankirer.
Åter igen. USA vill inte se nya stater ploppa upp. Sedan så har jag en diametral uppfattning om stabila stater. Det finns inte ett enda exempel som du kan ta upp på en stabil stat i MÖ. Alla dessa stater består av massa olika folk och religioner. Det är i regel en beståndsdel av landet som styr allt och marginaliserar alla andra grupper. Enligt mig så är detta instabilitet. Motsatsen till detta är att alla dessa folkgrupper ska få eget land och därmed blir det stabilitet. Det går inte att ha en stabilitet om halva befolkningen känner sig som förlorare.
Sedan är det intressant att du tar upp imperialism. Dagens gränser i MÖ har ritats av kolonialherrarna som tidigare styrde området. I regel så utsatte dom en minoritetsgrupp som skulle styre över majoritetsgruppen. Syrien är ett praktexempel på ett sånt här ohållbart system.