Citat:
Som sagt, i min värld är den en bra sak att vara såpass prestigelös att man kan ändra uppfattning om saker beroende på vilka fakta som kommer fram. Ett annat alternativ är att skylla allting på konspirationsteoretiska "false flags" så fort något kommer fram som går emot ens åsikt, men det försöker åtminstone jag undvika.
Du väljer att vara naiv och konsekvent tro på allt vad USA, kända bloggare och nu en Sällström som hindrades att dö i krigsområde säger. Du behöver inte vara konspirationsteoretisk, du kan försöka tänka själv! Rent av tänka kritiskt? Bara för att Sellström säger något så behöver det inte vara sant, han behöver inte ljuga men han har bara en liten bild av det hela, eller hur?
Citat:
Att USA är oroliga för att Syrien inte ska kunna leva upp till det avtal man slutit om kemvapnens förstörande är knappast märkligt, särskilt inte med tanke på att Syrien har missat den deadline som sattes upp för 31a december 2013. Det är snarare ett tecken på USAs ovilja att tvingas ta till hårdhandskarna att man inte genast hänförde detta till säkerhetsrådet så fort man från syriskt håll bröt avtalet, men det är naturligtvis så att inte ens under den liberale Obama kan man tillåta vilka som helst excesser från regimens sida.
Anledningen är såklart de pågående meningslösa samtalen där man bara pressar på regimen men inte terroristerna (som inte ens finns representerade). Om USA ville få slut på kriget så hade man slutat stödja terroristerna och sagt åt Turkiet och Saudierna att stänga sina gränser annars skulle USA ingripa... Nu använder man detta avtal som en ursäkt att ev. hjälpa AQ genom att bomba Assad. Det är helt uppenbart, du kan tänka själv väl, inte behöver någon bloggare lägga fram det till dig?
Citat:
När det gäller Rysslands inblandning i Syrien så har vi ju svart på vitt på det: Artikeln i Mint Press och Lavrovs hänvisning till den, den bisarra nunnan och hennes fantasier, och så vidare. Ryssland har inget som visar att rebellerna skulle vara ansvariga för attacken. Det vi kan göra är att lyssna till den opartiske Sellström och hans mycket berättigade ifrågasättande av regimens sagor.
Opartiske? Han misslyckades få fram det han skulle få fram, klart han är kritisk när hans 15 minuters fame blev förstörd. Vi har alla sett bilderna från krigsområdena i Damaskus och vi har själva konstaterat att kemvapnen landade mitt i de värsta striderna. En Sellström där hade förmodligen varit en död Sellström.
I övrigt har jag inte gett mig in i den här anala och banala debatten om vilka fakta som är sanna runt vilka som hade kemvapen, vilka som hade möjligheter att skjuta såna raketer etc. Det är en sandlådedebatt som du lagt ner mycket prestige och tid i men jag tycker den är ointressant eftersom USA redan bestämt sig vad som passar deras agenda och den kör de hårt med som vi kan se.