2014-10-15, 00:38
Bannlyst
Min teori. Turkiet kommer skita i munnen på kurderna, Turkarna kommer få full legitimitet att göra vad dom vill med sina problem vilka är kurderna i utbyte mot att få anfalla Iran från Turkiet. Vad tror ni om det?
Citera
2014-10-15, 00:45
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibisler
Min teori. Turkiet kommer skita i munnen på kurderna, Turkarna kommer få full legitimitet att göra vad dom vill med sina problem vilka är kurderna i utbyte mot att få anfalla Iran från Turkiet. Vad tror ni om det?

Det kommer inte bli något anfall mot Iran, det är mest önsketänkande av Israel och sunniextremisterna. USA väljer att, tvärtom, närma sig Iran istället för det motsatta. Ett krig mot Iran är ren slöseri på resurser och människoliv. Ett krig mot Iran är ingen barnlek, går man emot Iran så får man räkna med stora problem för alla inblandade parter. Nu säger jag inte att Iran vinner ett krig mot USA i det långa loppet, men det är ett krig som är helt meningslöst. Ni måste lära er att USA inte har några vänner i mellanöstern förutom Israel, alla andra är bara hundar som USA utnyttjar för egen vinning. Känner USA att de kan få ut mer av ett samarbete med Iran så kommer dom glömma allt tidigare och köra på det.

Finns inget stöd i USA eller resten av världen för ett krig mot Iran. Detta var en tanke som florerade under arabiska våren när diktator efter diktator föll, tiderna har sedan dess förändrats.

ISIS är inte längre de frihetskämpar som USA talade om i Syrien, utan världen har fått upp ögonen för vem det är som är de verkliga terroristerna, det vill säga sunniextremister utan respekt för mänskliga liv.
Citera
2014-10-15, 00:48
Medlem
Obamas strategi mot IS har hittills varit "framgångsrik".

http://www.sacbee.com/2014/10/14/6782184/obama-defends-isis-strategy.html

Washington är uppenbarligen övertygande om att deras strategi fungerar. Varför är det då IS som fortsätter att vinna?
Citera
2014-10-15, 00:52
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Obamas strategi mot IS har hittills varit "framgångsrik".

http://www.sacbee.com/2014/10/14/6782184/obama-defends-isis-strategy.html

Washington är uppenbarligen övertygande om att deras strategi fungerar. Varför är det då IS som fortsätter att vinna?

ISIS fortsätter inte och vinna, det är hur media väljer och vinkla det. Bara för att Kobane är under attack betyder det inte att ISIS fortsätter vinna. De är tillbakatryckta på flera fronter utav Syriska armén, Hizbollah, Irakiska armén samt Peshmerga.
Citera
2014-10-15, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Det kommer inte bli något anfall mot Iran, det är mest önsketänkande av Israel och sunniextremisterna. USA väljer att, tvärtom, närma sig Iran istället för det motsatta. Ett krig mot Iran är ren slöseri på resurser och människoliv. Ett krig mot Iran är ingen barnlek, går man emot Iran så får man räkna med stora problem för alla inblandade parter. Nu säger jag inte att Iran vinner ett krig mot USA i det långa loppet, men det är ett krig som är helt meningslöst. Ni måste lära er att USA inte har några vänner i mellanöstern förutom Israel, alla andra är bara hundar som USA utnyttjar för egen vinning. Känner USA att de kan få ut mer av ett samarbete med Iran så kommer dom glömma allt tidigare och köra på det.

Finns inget stöd i USA eller resten av världen för ett krig mot Iran. Detta var en tanke som florerade under arabiska våren när diktator efter diktator föll, tiderna har sedan dess förändrats.

ISIS är inte längre de frihetskämpar som USA talade om i Syrien, utan världen har fått upp ögonen för vem det är som är de verkliga terroristerna, det vill säga sunniextremister utan respekt för mänskliga liv.

Jag hoppas inte ett ännu ett krig i mellanöstern. Du vill inte bara säga som det är eller så är du för naiv att förstå själva spelet i mellanöstern? Iran KOMMER att intas förr eller senare. Barnlek. När det gäller krig är inget barnlek kära du!

USA kommer kommer kriga mot Iran. Om några dagar kommer det explodera i europa oroa dig inte.

Du vet så här mycket men ändå så blundar du för sanningen, varför?
Citera
2014-10-15, 01:03
Bannlyst
Citat:
ISIS fortsätter inte och vinna, det är hur media väljer och vinkla det. Bara för att Kobane är under attack betyder det inte att ISIS fortsätter vinna. De är tillbakatryckta på flera fronter utav Syriska armén, Hizbollah, Irakiska armén samt Peshmerga.

YPG då?
Citera
2014-10-15, 01:04
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Jag hoppas inte ett ännu ett krig i mellanöstern. Du vill inte bara säga som det är eller så är du för naiv att förstå själva spelet i mellanöstern? Iran KOMMER att intas förr eller senare. Barnlek. När det gäller krig är inget barnlek kära du!

USA kommer kommer kriga mot Iran. Om några dagar kommer det explodera i europa oroa dig inte.

Du vet så här mycket men ändå så blundar du för sanningen, varför?

Jag är mer än villig att ändra åsikt, men jag finner inget som tyder på att USA kommer invadera Iran? Iran är för det första ingen munsbit i krigssammanhang utan man kommer ge ett rejält motstånd, om inte mot USA så attackeras Israel. Vad får USA ut av ett krig mot Iran? Det var aktuellt under Ahmedinejad men sedan Rouhani tog över så har Iran valt att närma sig väst i ett försök att förstå varandra och kompromissa. Men dela gärna med dig varför du är så övertygad?
Citera
2014-10-15, 01:05
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
YPG då?

Glömde nämna dom men det går inte speciellt bra för dom även om man står emot ISIS tappert.
Citera
2014-10-15, 01:13
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Du är så kunskapslös att jag inte ens tar illa upp av det du säger utan tycker faktiskt synd om dig. Du är en ISIS anhängare, det ser jag genom att du försöker bunta ihop alla sunnimuslimer med er perverterade syn på islam. Shiamuslimerna har sedan profetens död varit förföljda av sunniextremister. Det är sunniextremisterna som skapar hatet och förtrycket. Det som svider för er sunniextremister är att ni vet innerst inne att ni är får som följer era hatiska ledare bara. Titta bara på era största "lärda" finns inget dom älskar mer än att sprida hat om shiamuslimer, medan shiamuslimernas lärda förespråkar enighet inom islam. Sanningen är att sunniextremister inte tål att styras av shiamuslimer, det är ett faktum.

Shia har inte varit mycket bättre. Safaviderna var exeptionellt grymma när de utrotade sunnis i Iran i 1500-talet. Hur svårt är det att erkänna att båda sidor har haft sina avarter?
Citera
2014-10-15, 01:18
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Shia har inte varit mycket bättre. Safaviderna var exeptionellt grymma när de utrotade sunnis i Iran i 1500-talet. Hur svårt är det att erkänna att båda sidor har haft sina avarter?

Det är absolut inga problem att erkänna att båda sidor har extremister som är livsfarliga och bör motarbetas, det är inte det vi diskuterar. Det som är viktigt och understryka är det enorma har de "lärda" sunniextremisterna bär på gentemot shiamuslimerna. Dom enda shiamuslimerna som hatar sunnimuslimer är de som fått sina familjemedlemmar dödade av sunniextremister. Det är även viktigt att understryka att shiamuslimer inte hatar sunnimuslimer, utan precis som alla andra minoriteter så hatar man de som predikar att man går till paradiset om man dödar en shiamuslim. Vem kan beskylla dessa individer?

Jämför detta med den hatkampanj som drivs av sunnimuslimer emot shiamuslimerna. Vilken tomte som helst som bara gått till moskén ett par enstaka gånger kommer att komma ut som den största shiaexperten. Det är i princip det första man får lära sig som sunniextremist, det vill säga, shiamuslimerna är djävulen samt att dom är islams största fiende.
Citera
2014-10-15, 01:21
Medlem
Yaskos avatar
Jag har ingen erfarenhet av att shia ens skulle vara något stort ämne för sunnis, i alla fall de sunnis jag känner. Tror att det är fråga om geografi egentligen. Inte att sunni-majoriteten skulle ha agg mot shia. Som sagt, jag kan bara snacka om min bakgrund.
Citera
2014-10-15, 01:27
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Jag har ingen erfarenhet av att shia ens skulle vara något stort ämne för sunnis, i alla fall de sunnis jag känner. Tror att det är fråga om geografi egentligen. Inte att sunni-majoriteten skulle ha agg mot shia. Som sagt, jag kan bara snacka om min bakgrund.

Precis, det är exakt detta som är viktigt att framhäva, alla sunnimuslimer går inte runt och bär på hat mot shiamuslimer, utan det är sunniEXTREMISTER så som ISIS och Al Qaida samt stater som Qatar och Saudi. Det som är farligt är att dessa ISIS terrorister är väldigt angelägna om att få sig själv och framstå som representanter för precis alla sunnimuslimer. Det är därför det är viktigt att den stora massan sunnimuslimer tar avstånd från dessa.

Jag håller även med i det du säger, jag antar att du är turk då jag har många turkar som vänner och dom delar samma åsikt som dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in