2014-01-31, 21:50
Medlem
Lallo66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag är medveten om det. Jag trodde dock att det fanns generella rekommendationer eller riktlinjer som förespråkade Concerta som primärt förstahandsval. Men den uppfattningen kan mycket väl vara felaktig, eller mer lokalt lagd. Vet att det skiljer sig avsevärt mellan såväl olika län som olika enheter, men det var som sagt min uppfattning.

Yngre barn börjar oftast med concerta. När det gäller vuxna så har man ännu inte kunnat bevisa att concerta faktiskt ger en positiv effekt.
Citera
2014-01-31, 22:09
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallo66
Yngre barn börjar oftast med concerta. När det gäller vuxna så har man ännu inte kunnat bevisa att concerta faktiskt ger en positiv effekt.

Tack för den uppfriskande informationen, Dr. Fass. Det har jag aldrig hört förut.
Citera
2014-02-01, 13:08
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Nu har jag bara läst sista sidan så vet inte sammanhanget, men steg 1, snabbverkande? Jag hade kunnat svära på att Concerta var standard som förstamedicin. Värdelös, givetvis, men standard.

I övrigt undrar jag om någon här har någon erfarenhet av lite moderna och/eller alternativa behandlingsmetoder. Inte typ samtalsterapi och KBT, utan mer färska grejer såsom bio/neurofeedback, stimulering av hjärnaktivitet genom enkelström/magnetism, coola mediciner som påverkar BDNF, plasticitet, acetylkolin och allt annat förutom katekolaminer. ljud/ljusterapi osv.

Det är dags att styra upp saker och ting.

Varför är Concerta värdelös? Trodde all methylphenidate depå gav samma effekt?
Citera
2014-02-01, 14:05
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Varför är Concerta värdelös? Trodde all methylphenidate depå gav samma effekt?

Den håller inte en stabil mängd metylfenidat i kroppen utan ger en stor dos direkt man tar den, sen mindre för att plötsligt ge en stor dos igen 5 h senare. Halten metylfenidat i krppen åker berg och dalbana och självklart också effekten av det då.

En depottablett ska ge en viss dos snabbt och sen kontinuerligt strila ut så mycket att halten i kroppen hålls konstant. När det gäller Metylfenidat finns betydligt bättre alternativ än concerta.

Ska man promt ta concerta så krävs i princip att man kompletterar med en tablett snabbverkande 2 - 3 h efter man tagit concertan för att hålla nivån i kroppen någorlunda stabil.
Senast redigerad av maito 2014-02-01 kl. 14:08.
Citera
2014-02-01, 15:08
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Den håller inte en stabil mängd metylfenidat i kroppen utan ger en stor dos direkt man tar den, sen mindre för att plötsligt ge en stor dos igen 5 h senare. Halten metylfenidat i krppen åker berg och dalbana och självklart också effekten av det då.

En depottablett ska ge en viss dos snabbt och sen kontinuerligt strila ut så mycket att halten i kroppen hålls konstant. När det gäller Metylfenidat finns betydligt bättre alternativ än concerta.

Ska man promt ta concerta så krävs i princip att man kompletterar med en tablett snabbverkande 2 - 3 h efter man tagit concertan för att hålla nivån i kroppen någorlunda stabil.

Intressant!
Skillnaden mellan concerta depå och ritalin depå? Någon som vet?
Citera
2014-02-01, 15:18
Medlem
Lallo66s avatar
Citat:
Intressant!

Med ritalin känner du en större effekt när den börjar verka, håller en jämnare kurva men varar betydligt färre timmar.
Citera
2014-02-01, 15:59
Medlem
maitos avatar
Citat:
Intressant!

Ritalin depå är gjorda för att efterlikna att man tar en snabbverkande direkt och en snabbverkande igen typ 5 h senare. Man sparar alltså in på strulet med att ta två taletter och kan ta en istället. Equasym depå däremot ger en topp direkt efter intag liknande snabbverkande men fortsätter sedan med att kontinuerligt släppa ut medicinen i en bestämd takt under dagen, just för att motverka dalen före lunch och toppen efter lunch. Sedan minskas utsläppet av gradvis för att minimera eventuell rekyleffekt.

Allt detta enligt tillverkarna alltså. Men skulle jag ta en depåtablett skulle jag ta Equasym helt klart.
Citera
2014-02-01, 16:44
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ritalin depå är gjorda för att efterlikna att man tar en snabbverkande direkt och en snabbverkande igen typ 5 h senare. Man sparar alltså in på strulet med att ta två taletter och kan ta en istället. Equasym depå däremot ger en topp direkt efter intag liknande snabbverkande men fortsätter sedan med att kontinuerligt släppa ut medicinen i en bestämd takt under dagen, just för att motverka dalen före lunch och toppen efter lunch. Sedan minskas utsläppet av gradvis för att minimera eventuell rekyleffekt.

Allt detta enligt tillverkarna alltså. Men skulle jag ta en depåtablett skulle jag ta Equasym helt klart.
Har du någon aning om hur det ligger till med Medikinet? För Ritalin ger en smärre ångest och får mig att känna mig kantig inombords, medan Medikineten visserligen inte verkar ge några bieffekter ut över högre puls men vetefan om de ger så mkt effekt heller.

Concerta är dåligt i mitt fall, frisättningen är så jävla kass va. Skjuter upp och ner varje timme.
Citera
2014-02-01, 16:54
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Har du någon aning om hur det ligger till med Medikinet? För Ritalin ger en smärre ångest och får mig att känna mig kantig inombords, medan Medikineten visserligen inte verkar ge några bieffekter ut över högre puls men vetefan om de ger så mkt effekt heller.

Concerta är dåligt i mitt fall, frisättningen är så jävla kass va. Skjuter upp och ner varje timme.

Medikinet depå är rakt av en ritalin depå-kopia. Den ska efterlikna två snabbverkande tabletter tagna med 5 h's mellanrum.

Concertan är så dålig att man inte ens förstår vad tillverkarna försökte åstadkomma när de utvecklade den. Att medicinen är misslyckad är utom tvivel, men när man inte ens ser vad tillverkarna misslyckats med är det riktigt illa, minsann.

Ändå har jag fått uppfattningen att det är just concerta som de flesta får utskrivet. Jag ser ingen annan förklaring till det än mutor från bolaget som står bakom.
Citera
2014-02-01, 18:02
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Medikinet depå är rakt av en ritalin depå-kopia. Den ska efterlikna två snabbverkande tabletter tagna med 5 h's mellanrum.

Concertan är så dålig att man inte ens förstår vad tillverkarna försökte åstadkomma när de utvecklade den. Att medicinen är misslyckad är utom tvivel, men när man inte ens ser vad tillverkarna misslyckats med är det riktigt illa, minsann.

Ändå har jag fått uppfattningen att det är just concerta som de flesta får utskrivet. Jag ser ingen annan förklaring till det än mutor från bolaget som står bakom.
Såpass. Nåväl, Medikinet verkar passa bättre än Ritalin, men kan lika gärna testa en omgång Equasym när jag ändå är i farten med att testa alla preparat som finns.

Möjligtvis är en anledning till att Concerta skrivs ut mer är för att en del läkare verkligen tror på att den är "så jättesvår" att missbruka i jämförelse med snabbverkande tabletter.
Citera
2014-02-02, 00:54
Medlem
gulligumsans avatar
Oj tack för info!

Mitt ex och mina bröder har concerta (och jag provade av mitt ex vid något tillfälle, bara för att se hur ja reagerade på det) och jag tyckte då att de funka jättebra. Och på de jag känner funkar de bra.
så de är de jag har föreställt mig att jag hellst vill ha, men trodde att man va tvungen att prova många andra innan man fick den.
Men på er låter de ju som att de finns bra mycket bättre än den.
Jag komma såklart bara lyssna på läkaren och ta det som dom tycker verkar bäst så får jag väl prova så. Men de känns bra att ha liiite kött på benen
Citera
2014-02-02, 00:55
Medlem
gulligumsans avatar
Är de vanligt att man får komplettera med sömntab eller/och ångestdämp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in