2014-01-29, 20:25
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Förade med en Chimay blå igår.
Den var helt okej men tycker att det finns godare belgare.
Har tidigare läst i tråden att den går bra att lagra får väl passa på om jag får chansen att testa en.

Ser fram emot första Februari

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Vet inte om jag tycker att Chimay är så god... mörk är den väl inte? Massa kolsyra och skum, och alkohol, även om man inte känner av den så mycket när man dricker.

Så där ja, då har man testat chimay blå. Kan hålla med er ärligt tala! Vet inte riktigt om den är värd priset. Alltså den är ju inte äcklig på några sätt eller viss men jag hade höga förväntningar kring detta öl och ärligt talat så nådde inte smaken upp till dom förväntningarna.

En liten smakrecension, man känner jästsmaken tydligare än förväntat faktiskt. Jästsmaken påminner till viss del om den banan smaken som är väldigt påtaglig i veteöl. Men det är en annan banansmak, inte riktigt den där söta, färska, skumbanans smaken utan snarare mer åt en övermogen banansmak, som sagt övermogen banan! Tror att det kan ha nåt att göra med kornmalten i ölen. Man känner av den starka alkoholhalten, det är det inga tvivel om. Däremot så är det inte en obehaglig stark alkoholsmak så som arboga 10,2, men man märker att det är krut i ölen om man säger så. På nåt sätt så binder sig den hög alkoholhalten med smaken väldigt bra.

Ärligt talat så lär jag inte köpa denna öl igen. Visst fan var den god men jag anser att man kan få godare öl för pengarna. Däremot så dricker jag gärna en om jag blir bjuden eller om jag hittar den till ett billigt pris utomlands.
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Har ni någon bra länk där jag kan se vad som släpps på Lördag?
Eller är jag bara blind som missar det på systemets sida?
Även jag undrar detta!!!
Citera
2014-01-29, 20:49
Medlem
Squeekys avatar
Kolla på systembolagets sida under "tjänster" och sen "aktuella lanseringar".
Sen brukar jag använda http://systembevakningsagenten.se.
Där kan du också snabbt se vad som kommer in på ditt lokala bolag.
Citera
2014-01-29, 20:51
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Även jag undrar detta!!!

Nu skrev zepofan visserligen på den tidigare sidan, men jag ger dig en länk.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/?searchview=All&val=%5esm%C3%A5+partier%24&saljsta rt=2014-02-01&groupfiltersheader=Default&filters=val%2csaljst art%2c&toStrTab=true&showresultlist=True#searchvie w=All&varugrupp=Öl&val=^Små+partier$&excludesvalue s=False&groupfiltersheader=Default&saljstart=2014-02-01&filters=val,varugrupp,&action=search
Citera
2014-01-29, 21:19
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
På startsidan, nästan längst upp till höger ligger en länk som heter "Aktuella lanseringar"
http://www.systembolaget.se/Tjanster/Aktuella-lanseringar/
Tack så mycket!
Citat:
Ursprungligen postat av Squeeky
Kolla på systembolagets sida under "tjänster" och sen "aktuella lanseringar".
Sen brukar jag använda http://systembevakningsagenten.se.
Där kan du också snabbt se vad som kommer in på ditt lokala bolag.
Intressant!
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Nu skrev zepofan visserligen på den tidigare sidan, men jag ger dig en länk.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/?searchview=All&val=%5esm%C3%A5+partier%24&saljsta rt=2014-02-01&groupfiltersheader=Default&filters=val%2csaljst art%2c&toStrTab=true&showresultlist=True#searchvie w=All&varugrupp=Öl&val=^Små+partier$&excludesvalue s=False&groupfiltersheader=Default&saljstart=2014-02-01&filters=val,varugrupp,&action=search
Tusen tack kompis!

Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Kan varmt rekommendera Sierra Nevada Pale Ale. Den är väldigt god, precis som alla Sierra Nevadas öl sorter. I min åsikt så är Sierras Pale Ale i en annan liga är Brooklyns EIPA.
Sitter och dricker den nu! Den är ljuvlig! Det ända jag har att klaga på är att jästfällningen kunde ha varit lite kraftigare och att priset kunde ha varit ett par kronor billigare. Humlesmaken är så in i helvete god och kraftig. Det smälter liksom i munnen. Den är riktigt besk dom första klunkarna. Man känner verkligen hur gommen drar ihop sig i början, men samtidigt efter ett par klunkar så har gommen vant sig och då är ölet inte speciellt besk längre och man kan fokusera mycket mer på humle smaken, men den är fortfarande lite besk. Ett gott öl, lär plocka på mig den ibland men eftersom jag prioriterar mörk öl framför denna stil så lär det blir mer flat tire i fortsättningen, den är faktiskt också god!
Citera
2014-01-29, 21:47
Medlem
Cornholio.s avatar
Jag har nu gett mig på franziskaner weissbier och det är inte längre en fundering eller en tanke, jag föredra veteöl framför humlad öl! Det är ingen tvekan om saken, vete går före humle alla dagar i veckan. Ska nog låta humle träsket vila för ett tag framöver och fokusera mer på veteöl! Här näst så blir det fokus på den belgiska stilen!
Citera
2014-01-29, 21:49
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Jag har nu gett mig på franziskaner weissbier och det är inte längre en fundering eller en tanke, jag föredra veteöl framför humlad öl! Det är ingen tvekan om saken, vete går före humle alla dagar i veckan. Ska nog låta humle träsket vila för ett tag framöver och fokusera mer på veteöl! Här näst så blir det fokus på den belgiska stilen!

Varför inte få det bästa av två världar, välhumlad veteöl?

Näcken ser jag väldigt mycket fram emot.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoff set=0&page=1&searchview=All&varugrupp=%C3%96l&kloc kgrupp=Tydlig+beska&produkttyp=Vete%C3%B6l&groupfi ltersheader=Default&artikelId=806808&varuNr=11684& filters=varugrupp%2cprodukttyp%2cklockgrupp%2c
Citera
2014-01-29, 22:03
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Varför inte få det bästa av två världar, välhumlad veteöl?

Näcken ser jag väldigt mycket fram emot.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoff set=0&page=1&searchview=All&varugrupp=%C3%96l&kloc kgrupp=Tydlig+beska&produkttyp=Vete%C3%B6l&groupfi ltersheader=Default&artikelId=806808&varuNr=11684& filters=varugrupp%2cprodukttyp%2cklockgrupp%2c
Ptja varför inte, det kan bli intressant. Är det samarbete mellan svenska och brittiska bryggare? Gordon Lindqvist låter halvsvenskt, på efternamnet är det svenskt men på förnamnet så är det mer engelskt, själva namnet näcken är ju svenskt. Men enligt bolaget så är det ett engelskt öl. Kanske är det ett samarbete!?
Citera
2014-01-29, 22:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ptja varför inte, det kan bli intressant. Är det samarbete mellan svenska och brittiska bryggare? Gordon Lindqvist låter halvsvenskt, på efternamnet är det svenskt men på förnamnet så är det mer engelskt, själva namnet näcken är ju svenskt. Men enligt bolaget så är det ett engelskt öl. Kanske är det ett samarbete!?
Här har du svaret på din fråga.
http://beersweden.se/2013/08/12/hembryggarprofil-fran-goteborg-vann-omnipollos-tavling/
Citera
2014-01-29, 22:28
Medlem
Citat:

Citat:

Omnipollo is an award winning brewery that was founded in 2010 by Henok
Fentie and Karl Grandin.

We conceive our recipes at home and travel to different breweries across the
globe to craft our ales.

Our ambition is to change the perception of beer… forever.

http://omnipollo.com/about
Citera
2014-01-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Här har du svaret på din fråga.
http://beersweden.se/2013/08/12/hembryggarprofil-fran-goteborg-vann-omnipollos-tavling/

Åfan, det där har jag visst missat.
Citera
2014-01-29, 22:57
Medlem
Citat:
Tack så mycket!

Intressant!

Tusen tack kompis!

Sitter och dricker den nu! Den är ljuvlig! Det ända jag har att klaga på är att jästfällningen kunde ha varit lite kraftigare och att priset kunde ha varit ett par kronor billigare. Humlesmaken är så in i helvete god och kraftig. Det smälter liksom i munnen. Den är riktigt besk dom första klunkarna. Man känner verkligen hur gommen drar ihop sig i början, men samtidigt efter ett par klunkar så har gommen vant sig och då är ölet inte speciellt besk längre och man kan fokusera mycket mer på humle smaken, men den är fortfarande lite besk. Ett gott öl, lär plocka på mig den ibland men eftersom jag prioriterar mörk öl framför denna stil så lär det blir mer flat tire i fortsättningen, den är faktiskt också god!

Sierra Nevada Pale Ale är filtrerad, men med en exakt och väldigt liten mängd jäst tillsatt före tappning för att kunna få kolsyra genom flaskjäsning. Men ja, det är ett fantastiskt öl det där. Håller med.
Citera
2014-01-29, 23:48
Medlem
Citat:
Tack så mycket!

Intressant!

Tusen tack kompis!

Sierra Nevada är ju en Pale Ale och ska inte ha någon jästsmak, jästen finns där pga att jäsa kolsyra. Inte för att ge smak i detta fallet som i andra ölstilar t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in