2014-01-26, 16:08
Medlem
Oj oj jag trodde man fick skriva vad man tyckte om öl man provar i den här tråden men jag måste ha hamnat fel. Tycker fortfarande att Tap X:en smakade mer vin än öl. Är med i Belgoklubben plus att jag är med och hugger varje månad apoteket "Röda Näsan" släpper sina små partier så jag hamnar nog på ett fyrsiffrigt belopp som jag handlar öl för varje månad. Dessutom har jag druckit öl i 35 år så jag vet vad jag tycker om och inte. Erkänner att jag tokgillar ljus lager damtidigt som jag gärna provar annat.
Citera
2014-01-26, 16:11
Medlem
Härnäst ska jag prova Aecht Schenkerla Rauchbier och Wermlands Ale men vad jag tycker om dom behåller jag för mig själv
Citera
2014-01-26, 16:22
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggve67
Oj oj jag trodde man fick skriva vad man tyckte om öl man provar i den här tråden men jag måste ha hamnat fel. Tycker fortfarande att Tap X:en smakade mer vin än öl. Är med i Belgoklubben plus att jag är med och hugger varje månad apoteket "Röda Näsan" släpper sina små partier så jag hamnar nog på ett fyrsiffrigt belopp som jag handlar öl för varje månad. Dessutom har jag druckit öl i 35 år så jag vet vad jag tycker om och inte. Erkänner att jag tokgillar ljus lager damtidigt som jag gärna provar annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggve67
Härnäst ska jag prova Aecht Schenkerla Rauchbier och Wermlands Ale men vad jag tycker om dom behåller jag för mig själv

Det är klart att du får skriva vad du tycker om ölen du testar här, ingen har sagt någonting annat. Men det är klart att folk blir arga av dumma uttalanden, som att "öl skall smaka öl". Öl har många smaker.
Citera
2014-01-26, 16:57
Medlem
Hajafintens avatar
Förade med en Chimay blå igår.
Den var helt okej men tycker att det finns godare belgare.
Har tidigare läst i tråden att den går bra att lagra får väl passa på om jag får chansen att testa en.

Ser fram emot första Februari
Citera
2014-01-26, 17:09
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Förade med en Chimay blå igår.
Den var helt okej men tycker att det finns godare belgare.
Har tidigare läst i tråden att den går bra att lagra får väl passa på om jag får chansen att testa en.

Ser fram emot första Februari
Har själv haft planer på att pröva den, tänkte köpa en flaska nästa gång jag besöker bolaget. Har aldrig prövat belgare med så hög alkoholhalt så detta ska bli spännande. Gillar mörk öl och försöker vidga mina vyer. Tråkigt bara att det är så förbannat dyrt med god öl!
Citera
2014-01-26, 17:18
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Har själv haft planer på att pröva den, tänkte köpa en flaska nästa gång jag besöker bolaget. Har aldrig prövat belgare med så hög alkoholhalt så detta ska bli spännande. Gillar mörk öl och försöker vidga mina vyer. Tråkigt bara att det är så förbannat dyrt med god öl!

Vet inte om jag tycker att Chimay är så god... mörk är den väl inte? Massa kolsyra och skum, och alkohol, även om man inte känner av den så mycket när man dricker.
Citera
2014-01-26, 17:22
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
(god) öl dyrt? du köper redan bra kvalitet för 20 spänn och uppåt.

var tacksam att du inte söker gott vin, rom, whiskey etc etc, då kan vi börja snacka dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Vet inte om jag tycker att Chimay är så god... mörk är den väl inte? Massa kolsyra och skum, och alkohol, även om man inte känner av den så mycket när man dricker.
måste fråga vad du är bortskämd med för öl som tycker att chimay (blå?) är en medioker öl?
för min del så tycker jag allt att den är bra mer än bara "kolsyra, skum och alkohol".

väldigt mörk bärnsten skulle jag säga, men mörk? jo det är den allt.
Senast redigerad av brutefish 2014-01-26 kl. 17:25.
Citera
2014-01-26, 17:30
Medlem
Ballongdjurs avatar
Någon som provat Taedonggang - Nordkoreas populäraste öl?
Letat som en dåre efter den i Seoul, men den har slutat importeras.

Ganska kul historia har den. Nordkoreanerna köpte ett nedlagt bryggeri i England, monterade ner det och byggde upp det i Pyongyang.
Därför sägs det att Taedonggang är Koreahalvöns i särklass bästa öl.
Säger dock lite då Sydkoreansk öl smakar vatten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Taedonggang
Citera
2014-01-26, 17:43
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

var tacksam att du inte söker gott vin, rom, whiskey etc etc, då kan vi börja snacka dyrt.

måste fråga vad du är bortskämd med för öl som tycker att chimay (blå?) är en medioker öl?
för min del så tycker jag allt att den är bra mer än bara "kolsyra, skum och alkohol".

Nej jag är inte bortskämd alls, nog aldrig smakat öl mycket dyrare än en Chimay, bara inte blivit så imponerad av just den. Föredrar kanske andra stilar bara, även om jag gillade Orval.

Jo tror bara jag testat blå (det är nog den enda Chimay som finns som standard på systemet där jag bor) den har slunkit ner i korgen ganska många gånger, men jag har alltid tyckt att den mest skummat och varit ganska okomplex i smaken. Men visst, god är den, där ljög jag i mitt förra inlägg.
Citera
2014-01-26, 18:49
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag antar att det är positivt att få höra lite negativ om just denna öl. När man läser runt så sägs det bara bra saker om just chimay och då är det lätt hänt att man går in med allt för höga förväntningar som skall uppmätas. Det bästa är egentligen om det är ett helt okänt öl med ett okänt pirs, då har man ingenting att förväntas och inga förhoppningar som skall mätas upp. Om man inte vet vad man dricker så kan man bedöma smaken utifrån vad det smakar och ingenting annat. Har man förväntningar vid starten så är det lätt hänt att man bedömer ölet utifrån förhoppningarna.

Vad klassar du som mörk öl? Jag antar att det kanske kan vara lite utav en definitionsfråga. Enligt mig så är all svart öl mörk öl, svårare än så är det inte. Om det sedan är en porter, stout, mörk lager eller vad det nu kan tänkas vara spelar det mindre roll. Även lite mörkröd öl kan jag klassa som mörk öl.
Citat:

Vi är nog oense om vad bra kvalité innebär. Enligt mig så kan man få bra kvalité för under tjugan men då krävs det mer ansträngning i sökandet och en lärdom att sålla bort vissa märken och dylikt. Att prata om bra öl är en definitionsfråga. Men jag håller med dig, runt 20-25 kronor får man vara beredd att pung ut.

Har man en stor törst på öl och gillar att dricka mycket och ofta så blir det en dyr last i längden, ack så härligt. Sen så känner vi inte till varandras ekonomiska situation.

Har själv ett whisky intresse, dock inte lika stort som mitt öl intresse. Händer väl runt en gång om året att man köper en flaska ardbeg som man snålar på i ett par veckor.

Citat:

Det värsta jag vet är alkoholsnobberi, man behöver inte vara en arrogant skitstövel bara för att man dricker dyrt. Många tycker att chimay är en bra öl utav hög kvalité och visst är den mörk.
Senast redigerad av Cornholio. 2014-01-26 kl. 18:53.
Citera
2014-01-26, 21:44
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Vi är nog oense om vad bra kvalité innebär. Enligt mig så kan man få bra kvalité för under tjugan men då krävs det mer ansträngning i sökandet och en lärdom att sålla bort vissa märken och dylikt. Att prata om bra öl är en definitionsfråga. Men jag håller med dig, runt 20-25 kronor får man vara beredd att pung ut.

Har man en stor törst på öl och gillar att dricka mycket och ofta så blir det en dyr last i längden, ack så härligt. Sen så känner vi inte till varandras ekonomiska situation.

Har själv ett whisky intresse, dock inte lika stort som mitt öl intresse. Händer väl runt en gång om året att man köper en flaska ardbeg som man snålar på i ett par veckor.

Det värsta jag vet är alkoholsnobberi, man behöver inte vara en arrogant skitstövel bara för att man dricker dyrt. Många tycker att chimay är en bra öl utav hög kvalité och visst är den mörk.
det är vi nog inte. jag anser inte att högre prislapp = kvalitet. men ska man dricka någorlunda vettigt så är det 20kr och uppåt som gäller, visst kan man hitta enstaka saker vid 15kr och även få in en "jackpot" som t.ex. beervana för 10kr.

dvs, vill man ha bra öl så räkna med 20+, och trots olika ekonomiska förutsättningar så är ändå 20kr/flaska inte speciellt dyrt. hade man varit tvungen att lägga minst 50-60kr för en bra flaska ja då hade även jag tyckt att det hade varit rent ut sagt dyrt.

förstår inte riktigt det sista. om man anser att chimay är en helt ok öl så måste man ju dricka väldigt mycket bättre vid sidan om, det var jag så jag menade. om den är ok, vad är man då bortskämd med för bättre öl, det var liksom något jag faktiskt ville veta. vad anses vara bättre?

jag dricker dyrt ganska ofta, gör dock ingen deal av det, kan efter en dark lord öppna en beervana, så någon prestige har jag inte. sen gällande den andra biten så får man ju vara medveten om att man är tvungen att pytsa upp lite stålar för att dricka bra och för oss ölälskare är det jävligt tacksamt att det är öl vi är galna i, för det kan man liksom dricka väldigt bra till en rätt så vettig peng. det var det jag menade med om man skulle odla ett djupare vin,rom,whiskey-intresse, efter ett tag så är det inte hundralappar som drar förbi per flaska utan även tusenlappar.

och till sist. jag anser som många andra, drick det du tycker om. men ska man ge sig på att vara mer intresserad av hobbyn så måste man nog också bedöma drycken både "tekniskt" och subjektivt.
även om jag ofta väljer bort chimay och bara dricker den en gång om året så är den av den absolut bästa öl du kan få tag på där ute, dvs rent hantverksmässigt.
Citera
2014-01-26, 22:59
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
det är vi nog inte. jag anser inte att högre prislapp = kvalitet. men ska man dricka någorlunda vettigt så är det 20kr och uppåt som gäller, visst kan man hitta enstaka saker vid 15kr och även få in en "jackpot" som t.ex. beervana för 10kr.

dvs, vill man ha bra öl så räkna med 20+, och trots olika ekonomiska förutsättningar så är ändå 20kr/flaska inte speciellt dyrt. hade man varit tvungen att lägga minst 50-60kr för en bra flaska ja då hade även jag tyckt att det hade varit rent ut sagt dyrt.
Det kanske är lite gnäll, men hur så helst så kostar det om man vill dricka och äta gott. Det får man väl ändå unna sig själv ibland.

Beervana är god, synd att den bara säljs på sommaren! Ett par utav mina så kallade budget favoriter är sir taste a lot hoppiness (13,20:-), bomble bee 17 (11,20:-), pistonhead kustom lager (10,20:-) och den senaste nykomlingen pistonhead flat tire (8,20:-). Den sistnämnda tycker jag verkligen att du bör pröva om du icke gjort det. Ett mycket gott öl till en extrem billig peng som även a-laget kan unna sig själva ibland! Egentligen bör alla finöl konsumenter pröva dessa sorter. Kraftigt humlat svensk lager.

Ett par andra som också är goda för en billig peng är arboga mörk lager (10,20:-), falcon raw (13,20:-), staropramen unfiltered (16,20:-) och självklart crocodile lager (11,20:-)

Så visst finns det alternativ för den fattige. Personligen så brukar jag handla två dyrare öl för runt 20-30kr och sen 3-4 billigare öl för runt tian. Det är lagom för mig en hemma kväll framför tv, stereon eller datorn.

Om jag däremot ska ut och kröka med polarna så brukar bara köpa billigare sorter. Det känns nästa som slöseri att dricka finöl på krök fest. Du kanske förstår vad jag menar? Då blir det oftast crocodile. Finölen dricker jag hemma i soffan!

Citat:
förstår inte riktigt det sista. om man anser att chimay är en helt ok öl så måste man ju dricka väldigt mycket bättre vid sidan om, det var jag så jag menade. om den är ok, vad är man då bortskämd med för bättre öl, det var liksom något jag faktiskt ville veta. vad anses vara bättre?
Det var nog du som missförstod mig, jag förstod vad du menade men skitsamma.

Ptja, det finns ju vissa sorter i beställningssortimentet för runt hundringen. Antar att det är sådan sorter som dricks om man tycker att det är ett dåligt öl. Jag har som sagt inte prövat chimay ännu men kommer plocka på mig en flaska vid nästa besök på glasbanken. Har varit sugen på att pröva den ett bra tag nu.

Citat:
jag dricker dyrt ganska ofta, gör dock ingen deal av det, kan efter en dark lord öppna en beervana, så någon prestige har jag inte. sen gällande den andra biten så får man ju vara medveten om att man är tvungen att pytsa upp lite stålar för att dricka bra och för oss ölälskare är det jävligt tacksamt att det är öl vi är galna i, för det kan man liksom dricka väldigt bra till en rätt så vettig peng. det var det jag menade med om man skulle odla ett djupare vin,rom,whiskey-intresse, efter ett tag så är det inte hundralappar som drar förbi per flaska utan även tusenlappar.

Jo , jag kan väl också anses dricka rätt dyrt ganska ofta. Men som sagt jag brukar varva ett par dyra med ett par billiga.

Det är ju som du säger, tusenlappar som flyger iväg hej vilt. Som ölälskare anser jag nästan att man tittar ner lite på dom andra dryckesfanatikerna som spenderar ofantliga summor på en flaska whisky. Nej någon måtta får det faktiskt vara, borgarbracka.

Citat:
och till sist. jag anser som många andra, drick det du tycker om. men ska man ge sig på att vara mer intresserad av hobbyn så måste man nog också bedöma drycken både "tekniskt" och subjektivt.
även om jag ofta väljer bort chimay och bara dricker den en gång om året så är den av den absolut bästa öl du kan få tag på där ute, dvs rent hantverksmässigt.
Det var bara det jag försökte poängtera. Hatar öl-snobberi inom ölkulturen. Det finns vissa som ska vara så himla fisförnäma när det kommer till dryck och inte bara öl då. Även om just ölkulturen är lite slappare på just den punkten än annan dryckeskultur.
Senast redigerad av Cornholio. 2014-01-26 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in