2014-01-29, 03:41
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Är obekant med märket Brooklyn överlag, men har hört talas om märket förut. Såg att mitt lokala bolag hade Brooklyn East India Pale Ale på lager. Hurdan är den, vet ni det? Jag ska till bolaget imorgon och har skrivit en liten inköpslista. Men just nu sitter jag och velar mellan den och Sierra Nevada Pale Ale. Båda två är ju pale ales men brooklyn är starkare. Sierra nevada står ju på min ''to do list''. Hur står dom sig emot varandra, vet nån det?

Eftersom jag är ganska ny i ölvärlden (har länge uppskattat bra öl, men inte gått in för det på allvar förrän den senaste tiden) så har jag inte testat Brooklyn East India Pale Ale eller Sierra Nevada Pale Ale.

Gå efter smakbeskrivningar och smakklockorna.

Sierra Nevada: Fruktig, balanserad smak med inslag av aprikosmarmelad, honung, örter, ljust bröd och mandarin. Jästfällning.

Beska: 7
Fyllighet: 7
Sötma: 2

Brooklyn: Nyanserad, fruktig, humlearomatisk smak med tydlig beska, inslag av torkade aprikoser, ananas, ljus sirap och örter.

Beska: 8

Håller för övrigt med gato12; Brooklyn Lager borde du testa! Min favorit av alla ljusa lager.
Citera
2014-01-29, 03:50
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Annars kan du testa Brooklyn Lager, alla hipsters favoritdricka, riktigt god.
Den finns också på lager men jag fokuserar inte på lageröl för tillfället. Är ganska ny inom finöl träsket och för tillfället så är jag mer intresserad av andra ölsorter. Egentligen så är väl allt intressant för tillfället förutom just lagers. Tycker om lageröl också men för tillfället, nej. För tillfället intresserar jag mig mest för porter, stouts eller mörköl överlag. Veteöl börjar också bli intressant men även IPA, pale ale och ales. Finns så mycket man vill prova, man blir nästan förvirrad.
Citera
2014-01-29, 03:51
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Den finns också på lager men jag fokuserar inte på lageröl för tillfället. Är ganska ny inom finöl träsket och för tillfället så är jag mer intresserad av andra ölsorter. Egentligen så är väl allt intressant för tillfället förutom just lagers. Tycker om lageröl också men för tillfället, nej. För tillfället intresserar jag mig mest för porter, stouts eller mörköl överlag. Veteöl börjar också bli intressant men även IPA, pale ale och ales. Finns så mycket man vill prova, man blir nästan förvirrad.

BL är dock inte en typisk lager.
Citera
2014-01-29, 03:57
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Eftersom jag är ganska ny i ölvärlden (har länge uppskattat bra öl, men inte gått in för det på allvar förrän den senaste tiden) så har jag inte testat Brooklyn East India Pale Ale eller Sierra Nevada Pale Ale.

Gå efter smakbeskrivningar och smakklockorna.

Sierra Nevada: Fruktig, balanserad smak med inslag av aprikosmarmelad, honung, örter, ljust bröd och mandarin. Jästfällning.

Beska: 7

Brooklyn: Nyanserad, fruktig, humlearomatisk smak med tydlig beska, inslag av torkade aprikoser, ananas, ljus sirap och örter.

Beska: 8

Håller för övrigt med gato12; Brooklyn Lager borde du testa! Min favorit av alla ljusa lager.
Som jag skrev i inlägget över detta så är även jag rätt så ny i den mer allvarligare ölvärlden, eller vad man nu ska kalla det. Innan så drack jag mest vad jag kunde komma över.

Tack för detta svar. Det får nog bli en sierra nevada trots allt! Den största anledning får såklart bli jästfällningen. Älskar öl med jästfällning, vilket slår alkoholhalts skillnaden alla dagar i veckan!

Kommer absolut testa brooklyn lager men det får vänta för tillfället. Finns annat jag måste boka av först. Hur är den i jämförelse med nils oscar god lager? Det är min favorit lager.
Senast redigerad av Cornholio. 2014-01-29 kl. 04:31.
Citera
2014-01-29, 04:05
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Som jag skrev i inlägget över detta så är även jag rätt så nya i den mer allvarligare ölvärlden, eller vad man nu ska kalla det. Innan så drack jag mest vad jag kunde komma över.

Tack för detta svar. Det får nog bli en sierra nevada trots allt! Den största anledning får såklart bli jästfällningen. Älskar öl med jästfällning, vilket slår alkoholhalts skillnaden alla dagar i veckan!

Kommer absolut testa brooklyn lager men det får vänta för tillfället. Finns annat jag måste boka av först. Hur är den i jämförelse med nils oscar god lager? Det är min favorit lager.

Även jag har en förkärlek till öl med jästfällning, och hade tänkt köpa en Sierra Nevada Pale Ale senast jag var på glasbanken, men prioriterade andra före. Men den skall absolut testat om inte allt för lång tid.

Nu minns jag inte så mycket av dem eftersom det var längesedan jag drack dem; men jag vet att jag gillade båda ungefär lika mycket. Brooklyn kanske var lite godare, jag får testa igen snart.
Citera
2014-01-29, 09:16
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Tänkte haffa en eller två black fist. Jag tror inte att den kommer vara värd priset för mig men tänkte att det kunde vara kul. Solstice d'Hiver står högt upp på listan. Brooklyn BCS är ett måste. Smuttynose BW med.. och Jai Alai..
Tung februari i år igen.
har läst lite om den och den verkar vara sådär och när man pyntar 250 pix för en mindre flaska, ja då fan måste det vara bra. visst....jag kommer ju köpa en flaskjävel, men jag känner redan nu att jag antagligen kommer bli besviken.
Citat:
Hoppas att mitt lokala bolag tar in den så man slipper hålla på och krångla med beställningssortimentet. Men det lär man väl få göra ändå.
du behöver inte "krångla", bara klicka hem flaskan på nätet så skickas den till din butik och du får ett sms när den finns på plats. dessutom ligger inte denna i BS utan i små partier, så när den är slut så är den slut, men den kommer med extremt stor sannolikhet nästa år igen.

testa brooklyn lager också, det har du råd med och den smakar definitivt inte som en vanlig lager.
Citera
2014-01-29, 10:28
Medlem
Hade ju lovat mig själv att inte köpa på mig mer öl nu när jag är student och egentligen inte har råd, men vad fan, ett par flaskor måste det ju bli. Tror jag har fem BBCS kvar sen förra året så den blir det nog inga utav även om den är prisvärd.

Men några My Name is Sonja samt någon Mexican Cake lär åka ner i varukorgen.
Citera
2014-01-29, 13:53
Medlem
Ett kanon släpp på lördag. Men efter en låda ifrån Belgien och ett besök i Köpenhamn kommer jag sålla rejält och enbart plocka det bästa och även det som känns prisvärt. En hel del som känns lite överprissatt enligt mig.
Citera
2014-01-29, 14:39
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Hoppas att mitt lokala bolag tar in den så man slipper hålla på och krångla med beställningssortimentet. Men det lär man väl få göra ändå.

Är obekant med märket Brooklyn överlag, men har hört talas om märket förut. Såg att mitt lokala bolag hade Brooklyn East India Pale Ale på lager. Hurdan är den, vet ni det? Jag ska till bolaget imorgon och har skrivit en liten inköpslista. Men just nu sitter jag och velar mellan den och Sierra Nevada Pale Ale. Båda två är ju pale ales men brooklyn är starkare. Sierra nevada står ju på min ''to do list''. Hur står dom sig emot varandra, vet nån det?

Kan varmt rekommendera Sierra Nevada Pale Ale. Den är väldigt god, precis som alla Sierra Nevadas öl sorter. I min åsikt så är Sierras Pale Ale i en annan liga är Brooklyns EIPA.
Citera
2014-01-29, 19:58
Medlem
Hajafintens avatar
Har ni någon bra länk där jag kan se vad som släpps på Lördag?
Eller är jag bara blind som missar det på systemets sida?
Citera
2014-01-29, 20:03
Medlem
Cornholio.s avatar
Var på bolaget tidigt imorse. Det var fyra stycken öl, Franziskaner Hefe-Weissbier, Sierra Nevada Pale Ale, Chimay blå och en Aecht Schlenkerla Rauchbier. Den enda som jag prövat förut är Aecht Schlenkerla Rauchbier vilket är en solklar favorit. Ska bli intressant med lite ölprovning nu ikväll. Återkommer till tråden senare.
Citera
2014-01-29, 20:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Har ni någon bra länk där jag kan se vad som släpps på Lördag?
Eller är jag bara blind som missar det på systemets sida?
På startsidan, nästan längst upp till höger ligger en länk som heter "Aktuella lanseringar"
http://www.systembolaget.se/Tjanster/Aktuella-lanseringar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in