Citat:
Ursprungligen postat av
tonicwater
Är det då bara en upplysning om att jag kommer att vara tvungen till att betala och att det inte finns någon återvändo, eller kan jag vid denna upplysning ta ställning till om och bekräfta jag ändå vill ha domen och betala eller alternativt avbryta beställningen då det framkommer att den kommer kosta pengar?
Alla tingsrätter och hovrätter skickar gratis ut domar som redan finns i Vera, med ett undantag.
Om domen måste scannas tar många domstolar ut en kostnad.
Jag vill upplysa samtliga i den här tråden en sak när det gäller att beställa domar via mail. En inkommen handling om att få ut en dom är allmän och kan läsa eller begäras ut av vem som helst. Ni kommer högst sannolikt att få era mail lagrade i någon annan databastjänst, som Piscatus. Med hjälp av dessa mail kan personerna sedan gissa sig till vilka ni är, om ni inte använder en anonym mail, såklart. Även det har nackdelar så mitt råd är att ringa istället och fråga om ni bara ska ha ut någon enstaka dom.