2011-05-18, 19:42
Medlem
Jag mailade en tingsrätt och frågade om att få dokument skickade till mig i PDF format som det står här i tråden att man kan fråga om. Jag har gjort det flera gånger förut och fått PDF-filerna skickade till mig utan problem, nu fick jag dock det här som svar "det kostar pengar även via elektronisk hantering."

Wtf, sen när började dom ta betalt för att bifoga en jävla PDF? Kan förstå att man måste betala för PAPPERSVERSIONEN av t.ex en dom, eftersom då slösar papper.
Citera
2011-05-29, 14:18
Medlem
Ivardonalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
Jag mailade en tingsrätt och frågade om att få dokument skickade till mig i PDF format som det står här i tråden att man kan fråga om. Jag har gjort det flera gånger förut och fått PDF-filerna skickade till mig utan problem, nu fick jag dock det här som svar "det kostar pengar även via elektronisk hantering."

Wtf, sen när började dom ta betalt för att bifoga en jävla PDF? Kan förstå att man måste betala för PAPPERSVERSIONEN av t.ex en dom, eftersom då slösar papper.
Åtal eller dom utan bilagor är gratis.
Kostnad tillkommer altså vid FUB eller bilagor.
Citera
2011-10-11, 17:00
Medlem
DeusSanctis avatar
Men hur lång tid ska detta ta då? Skickade för två dagar sedan. När vi läste förvaltningsrätt fick vi lära oss att om någon begär ut en handling måste man släppa allt på stället och direkt göra det. De kanske inte tittar på det varje dag då?
Citera
2011-11-12, 02:17
Medlem
Ivardonalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Men hur lång tid ska detta ta då? Skickade för två dagar sedan. När vi läste förvaltningsrätt fick vi lära oss att om någon begär ut en handling måste man släppa allt på stället och direkt göra det. De kanske inte tittar på det varje dag då?

Hej!
Går du personligen ner till TR och har Målnr eller Persnr på personen så kan dom inte neka dig handlingarna. Om jag förstår dig rätt så har du skickat förfrågan per email, om så, så gäller andra lagar och regler.
Citera
2011-11-22, 22:23
Medlem
Paddocks avatar
Det kändes lite bortkastad att ta plats med en ny tråd, så jag hoppades få svar på min fråga via denna.

Jag är intresserad av en annan privatpersons kriminella förflutna.
Personen har själv berättat att han dömts för åtminstone ett allvarligt våldbrott.

Jag har personens fulla namn, adress och personnummer.
Han är troligtvis dömd i fler än 1 domstol.
Kan jag få hela smörgåsbordet av domar direkt serverat till min mail av domstolarna efter begäran?

Vad är det för skillnad på begäran av domar och brottsregister?

Mvh
Citera
2011-11-23, 00:33
Medlem
http://books.google.com/books/about/Offentlighetsprincipen_i_praktiken.html?id=OS7MNAA ACAAJ

http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=28017

http://www.sollentuna.se/Politik/Offentlighetsprincipen/
Citera
2011-12-01, 23:43
Bannlyst
Vad är FUP förkortning för? Förundersökningsprotokoll?
Citera
2012-01-27, 20:59
Medlem
Jag känner någon som har begått brott. Kan namn, adress och personnummer. Vet att personen ifråga blev dömd och vilket straff det blev. H*n vägrar säga vad h*n gjorde, utan säger bara att h*n var ung och dum.

Jag vill bara veta vilket brott det handlar om, så att begära ut dom etc känns ganska meningslöst. Är det bara att ringa tingsrätten och fråga vad det är för brott, eller måste man begära ut dokument för att få reda på det? Man kanske inte vill tala om sådant muntligt? Tingsrätten ligger i en annan stad, så jag vill helst ringa.

Jag vill heller inte att berörd person ska få veta att jag har kunnat upp det. Får h*n reda på om folk kollar upp sånt?
Citera
2012-02-04, 12:14
Medlem
Kan man få ut förundersökning hos polisen i en anmälan som ännu inte gått till åtal?
Citera
2012-04-27, 20:56
Medlem
Leonidas72s avatar
är lite nyfiken vart ska man vända sig om man vill ha FUP och DG från asiatiska länder typ som china, thailand och filippinerna.

Tacksam för svar
Citera
2012-05-03, 16:29
Medlem
Lys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cantmakeupmymind
Kan man få ut förundersökning hos polisen i en anmälan som ännu inte gått till åtal?

Det har jag svårt att tro. En förundersökning är inte en offentlig handling, men en dom är offentlig.
Citera
2012-05-18, 18:42
Medlem
hur tar men reda på om någon är häktad? Om man ej kan få tag på advokat då man ej vet vem personen i fråga har som advokat samt att man ej får tag på någon anhörig eller vän.. Så hur får man veta det eller på vilket sätt kan man ta reda på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in