Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-10, 04:21
  #1
Medlem
BoISarens avatar
Jag ger mig på att skriva en liten "guide" för hur jag tycker att man lättast får tag på information om de brottsfall man vill veta mer om. Jag hoppas att den, trots att den kanske inte har så stort diskussionsunderlag, får ligga kvar. Jag får dagligen PM om hur jag gör för att få fram de uppgifter jag får. Det borde borga för ett stort intresse. Får den inte ligga kvar så har jag iaf fördrivit lite tid som jag hade över.

Har du möjlighet så kan du naturligtvis läsa allt om målet du är intresserad av genom att knalla iväg till den domstol som handlägger ärendet. Detta ska du kunna göra helt anonymt vad gäller ditt namn osv.

När du beställer domar så får du, oftast, inte med några bilagor. Naturligtvis får du heller inte ut information som är sekretessbelagd.

Då kör vi...

Beställning av dom i visst mål

Börja med att ta reda på vid vilken domstol domen föll. Detta kan man oftast utläsa i artiklar, på olika nyhetssajter på nätet, som rör det aktuella målet. I texten står det oftast att "mannen dömdes idag vid Svea Hovrätt" eller liknande. Finns det ingen information om vilken domstol domen föll vid så utgå ifrån den plats där brottet begicks och skicka din beställning av domen till närmast brottsplatsen liggande domstol. Om mailet hamnar fel så får du, oftast, ett mail tillbaka där de hänvisar dig till rätt domstol.

När du vet vid vilken domstol som utfärdat domen så sök efter deras e-postadress här:
http://www.domstol.se/templates/DV_C...ch____518.aspx

Sen ber du dem skicka domen till dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Mall för beställning av dom
Hej,

Jag skulle vilja beställa domen mot den [ålder om du vet] man/kvinna, som idag/den [dagens datum/aktuellt datum när domen föll], dömdes för [brottsrubricering] till [påföljd].

Skickas som PDF till denna e-postadress.

MVH
[Namn om du vill, helt frivilligt]
Du kan få domar som utfärdats efter april 2007 till din e-postadress som pdf. Övriga domar måste beställas i pappersformat och du måste då uppge namn och adress vid beställning.
Vid beställning av domar i pappersformat utgår avgift enligt följande:
De första 9 sidorna är gratis, sidan 10 kostar 50 kr och varje sida därutöver kostar 2 kr/st. Porto tillkommer. Domar på över 9 sidor skickas mot faktura till samma adress som domen skickas till.

Det går, i vissa fall, bra att förbeställa en dom, men det är inget du kan räkna med.

Det är naturligtvis allra bäst om man har målsnumret på den dom man önskar beställa, men det är på intet vis nödvändigt.

Svea Hovrätt har, som enda domstol vad jag vet, en sida för beställning av domar på nätet. Har du inte några målsnummer (varken hovrätt eller underrätt) så fyll i den info som du har om fallet. Viktigt när du beställer från Svea Hovrätt är att du har rätt avgörandedatum. Det förenklar betydligt för den person som ska ta fram domen. I vissa fall får du ingen dom om inte avgörandedatumet stämmer.

Du kan beställa domar från Svea Hovrätt här
http://www.domstol.se/templates/DV_form____3319.aspx


Beställa ansökan om stämning (åtal)

Du börjar här, precis som när du beställer domar, med att ta reda på vid vilken domstol som åtalet har lämnats in. Mallen för mailet ser ut ungefär som vid beställning av dom.
Citat:
Ursprungligen postat av Mall för beställning av åtal
Hej,

Jag skulle vilja beställa den ansökan om stämning som som idag/den [dagens datum/aktuellt datum när åtalet lämnades in] lämnades in angående den [ålder om du vet] man/kvinna, [/i], som åtalats för [brottsrubricering].

Skickas, om möjligt, som PDF till denna e-postadress.

MVH
[Namn om du vill, helt frivilligt]
Var så specifik du kan och använd gärna nyhetssajternas beskrivning av ålder/kön/brott.

Har du tur (jag har fått det i ett antal fall) så får du åtalet till din mailbox, men troligare är att de ber dig komplettera din beställning med en adress så att de kan skicka det per snigelpost. Vill du fortfarande ha åtalet, och svarar på mailet med adress, så kommer det med posten ett par dagar efter beställning.


Beställning av förundersökning
Här har jag olika uppgifter. Det finns de som har beställt förundersökningar via den polismyndighet som handhar ärendet och det finns de som har beställt den via domstolen. Kanske kan någon kunnig bringa klarhet?


När du har fått tag i dokumenten du har beställt så är det naturligtvis din uppgift att dela med dig av informationen här på Flashback, om intresset finns.

Länkar till Sveriges Hovrätter
Svea Hovrätt
Göta hovrätt
Hovrätten för Nedre Norrland
Hovrätten för Västra Sverige
Hovrätten för Övre Norrland
Hovrätten över Skåne och Blekinge

På vissa av dessa sajter kan du ta del av vilka mål som tas upp i domstolen under innevarande vecka.


Ovanstående visar hur jag går tillväga för att beställa saker. Huruvida det är det bästa sättet eller ej låter jag vara osagt.


Det finns också en del sajter som, helt lagligt, publicerar domar på nätet. De tar oftast ut en prenumerationsavgift för att du ska få ta del av det material de lägger ut. Det finns dock kryphål. Jag återkommer till dessa sajter vid ett senare tillfälle. Ni som vet vad jag pratar om här får gärna informera trådens läsare om det.
__________________
Senast redigerad av BoISaren 2009-04-10 kl. 04:24.
Citera
2009-04-10, 07:45
  #2
Medlem
Eller så reggar du ett studentabbonemang på Lexnova där du kan ladda ner alla domar i pdf direkt

http://www.lexnova.se/index.php
Citera
2009-04-10, 10:00
  #3
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesens
Eller så reggar du ett studentabbonemang på Lexnova där du kan ladda ner alla domar i pdf direkt

http://www.lexnova.se/index.php
Alla domar? Låter för bra för att vara sant faktiskt, men if you say so.
Citera
2009-04-12, 04:32
  #4
Medlem
För pågående mål kan förundersökningen beställas i domstolen där målet hålls. Annars kan man ringa till den polismyndighet som utrett ärendet och ange ett så kallat K-nummer om man har det. Annars går det bra att ange namn och dylik information för att få tillgång till förundersökningsprotokollet också. Vissa domstolars arkiv har också FUP.

Jag har beställt ett flertal förundersökningar och om jag ska ge mitt uppriktiga svar så verkar det faktiskt inte finnas några bestämmelser eller något bra system för detta. Allt verkar vara en enda stor röra, och vart man ska vända sig verkar helt och hållet individuellt.
Citera
2009-12-04, 13:04
  #5
Medlem
Hur gör man om det är flera inblandade i samma rättegång om man skall beställa ett åtal?
Ska man beställa ett åtal mot varje person eller följer de andra med om man beställer åtalet av en av de inblandade?
Citera
2009-12-04, 13:48
  #6
Medlem
jandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWERUNK
Hur gör man om det är flera inblandade i samma rättegång om man skall beställa ett åtal?
Ska man beställa ett åtal mot varje person eller följer de andra med om man beställer åtalet av en av de inblandade?


om det finns flera tilltalade i ett mål så måste dom ha begått minst ett brott tillsammans och då finns det/dom brotten på samma stämningsansökan. om du bara vill ha stölden som kalle jonsson begick och inte resten så får du ju specifiera dig.


på domstolarna är det väldigt lite som är sekretss, det allra mesta är offentligt, det gäller även fupar, skrivelser från aktörer i målet, bru:n och annan skit som kommer in, så det går att beställa. ett tips är att inte skriva "jag vill beställa allt som finns", för det är bara drygt att stå och kopiera upp typ kallelser som gått ut, oftast är ju personen i fråga inte ens intresserad av det.
Citera
2009-12-11, 20:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesens
Eller så reggar du ett studentabbonemang på Lexnova där du kan ladda ner alla domar i pdf direkt

http://www.lexnova.se/index.php

Även äldre domar?
Citera
2009-12-11, 22:21
  #8
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jandi
om det finns flera tilltalade i ett mål så måste dom ha begått minst ett brott tillsammans och då finns det/dom brotten på samma stämningsansökan. om du bara vill ha stölden som kalle jonsson begick och inte resten så får du ju specifiera dig.

Sanning med ett fåtal undantag. I vissa mål, framför allt större sådana med många inblandade så kan det vara så att någon av de inblandade har begått brott ihop med någon annan som i sin tur har begått brott med ytterligare person/personer. Dessa personer har begått brott ensama och i kombination med ytterligare nån. Inte särskillt vanligt men det händer.

Ex, personerna A B C D år tilltalade i ett mål

Gärning 1
A och B

Gärning 2
B och C

Gärning 3
C och D

osv.
Citera
2009-12-15, 23:29
  #9
Medlem
Troians avatar
Tråd flyttad:

Aktuella brott och kriminalfall ---> Brott och brottsbekämpning.

/Mod
Citera
2009-12-16, 21:41
  #10
Medlem
om jag försått saken rätt så kostar det absolut ingenting när man ber att få en dom lr en FuP skickad till sin E-post som PDF?
Låt mig bara förklara mitt fall lite kort, jag vill ha tag på FuP:en och domen till ett mål, ett mord som skedde hösten 2007. Två åtalades men friades i tingsrätten , men senare fälldes dom i hovrätten till livstid. Jag kontaktade Södertörns tingsrätt där, va jag tror, alla förhandlingar skedde, såväl tingsrätt som hovrätt. De sa till mig på telefon när jag sa målsnr att det skulle kosta 2 482 kr att hämta ut förundersökningen, och när jag frågade om dom inte kunde skicka mejl så sa dom ,"nej tyvärr du ", , jag skickade nu en beställning till Svea Hovrätt genom hemsidan , o kryssa i att jag ville ha den på mejl... hoppas det funkar nu , vad jag har erfarat hittills så verkar det va ett jävla tjat att hämta ut handligarna...
Citera
2009-12-16, 21:47
  #11
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messrey
om jag försått saken rätt så kostar det absolut ingenting när man ber att få en dom lr en FuP skickad till sin E-post som PDF?
Låt mig bara förklara mitt fall lite kort, jag vill ha tag på FuP:en och domen till ett mål, ett mord som skedde hösten 2007. Två åtalades men friades i tingsrätten , men senare fälldes dom i hovrätten till livstid. Jag kontaktade Södertörns tingsrätt där, va jag tror, alla förhandlingar skedde, såväl tingsrätt som hovrätt. De sa till mig på telefon när jag sa målsnr att det skulle kosta 2 482 kr att hämta ut förundersökningen, och när jag frågade om dom inte kunde skicka mejl så sa dom ,"nej tyvärr du ", , jag skickade nu en beställning till Svea Hovrätt genom hemsidan , o kryssa i att jag ville ha den på mejl... hoppas det funkar nu , vad jag har erfarat hittills så verkar det va ett jävla tjat att hämta ut handligarna...

Ofta är det bara polis och ev åklagare som har FUPen i digital form. Domstolarna får, generellt sett, FUPen i papperskopia.
Citera
2009-12-17, 01:30
  #12
Medlem
Grym info!

2 frågor!

1. Om tingsrätten numera är nerlagd hur går man tillväga då? Närmsta större stad?

2. Kan man begära ut domar på ett specifikt personnummer, säg om jag ska anställa en person?

//J
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback