Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-02, 18:44
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bk9
Har dom gamla domar där? För personen säger att detta har hänt för länge sen och jag får inga raka svar. Tänkte ifall detta har hänt för 20 år sedan.

svårt med att läsa?
från http://www.domstol.se/Ladda-ner--bes...ch-handlingar/

Citat:
Beställa domar och övriga handlingar

Om du vill läsa en dom eller beställa handlingar i ett särskilt mål ska du kontakta domstolen där målet avgjorts. Du kan ringa, mejla eller besöka domstolen och beställa de handlingar du önskar. För att hitta rätt domstol och kontaktuppgifter, klicka här.

Äldre handlingar som domstolen inte längre har i sina arkiv finns hos Riksarkivet, RA, www.riksarkivet.se. Undantag är arkiv från tingsrätterna och förvaltningsrätten i Stockholm, som finns hos Stockholms stadsarkiv och arkiv från Malmö tingsrätt som finns på Malmö stadsarkiv.
Citera
2015-03-06, 09:35
  #278
Medlem
Om du vet personens nya namn finns denne på lexbase. Men du vill läsa domstolsbeslutet?
Citera
2015-03-06, 09:39
  #279
Medlem
Om du vet var personen blev dömd, kan du ju ringa dit och höra om du kan få ut protokoll, även om det är ett gammalt mål.

Lycka till!
Citera
2015-03-06, 09:56
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Vill få fram en dom från ett brott från 2004 som ledde till fängelsestraff men idag heter personen något helt annat och har skyddad identitet tydligen.

går det att få fram äldre domar på något sätt trots deras skyddade identitet denne fått nu & brottet är ifrån 2004 .

Vad en dömd heter idag är inte relevant. Inte heller om personen har skyddad identitet.

Vet du när domen kom kan du få tag på den. Vet du inte det blir det problem. Troligtvis kan någon här hjälpa dig men du måste ge ut all information.
Citera
2015-03-06, 09:57
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHemlig
Om du vet personens nya namn finns denne på lexbase. Men du vill läsa domstolsbeslutet?

Sen när började Lexbase ha domar från 2004?
Citera
2015-03-06, 10:28
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Sen när började Lexbase ha domar från 2004?

Jag är faktiskt inte så insatt
Hur funkar det då?
Citera
2015-03-06, 10:40
  #283
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2015-03-31, 02:49
  #284
Medlem
Tjenare, hitta en kille jag känner på lexbase. Vart ju givetvis väldigt nyfiken på vad han gjort.
Har ju inte en aning om vad de handlar om, vet inte vart han är dömd heller. Kan väl säkert luska fram personnr genom ratsit..
Men nu till frågan, tror ni de går få fram nått eller är det bara till att betalade domdär 79:- som lexbase vill ha för en dom?
Har ni nå förslag på hur jag ska göra, sänd gärna ett pm om ni vill hjälpa till.

Tack på förhand, mvh k0rkish!
Citera
2015-03-31, 15:02
  #285
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rkish
Tjenare, hitta en kille jag känner på lexbase. Vart ju givetvis väldigt nyfiken på vad han gjort.
Har ju inte en aning om vad de handlar om, vet inte vart han är dömd heller. Kan väl säkert luska fram personnr genom ratsit..
Men nu till frågan, tror ni de går få fram nått eller är det bara till att betalade domdär 79:- som lexbase vill ha för en dom?
Har ni nå förslag på hur jag ska göra, sänd gärna ett pm om ni vill hjälpa till.

Tack på förhand, mvh k0rkish!

Fastställ var personen bor och vilken närmaste tingsrätt är. Skicka ett mail eller ring till tingsrätten och fråga om någon dom finns på hans namn eller personnummer. Skickar du ett mail kommer du hamna i Piscatus så tänk efter före.
Citera
2015-03-31, 22:19
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Fastställ var personen bor och vilken närmaste tingsrätt är. Skicka ett mail eller ring till tingsrätten och fråga om någon dom finns på hans namn eller personnummer. Skickar du ett mail kommer du hamna i Piscatus så tänk efter före.

Okej, står ju även i lexbase var han bor, vad är piscatus?
Citera
2015-04-01, 08:53
  #287
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rkish
Okej, står ju även i lexbase var han bor, vad är piscatus?
En annan databas.
Citera
2015-04-09, 21:20
  #288
Medlem
Begära ut förundersökningsprotokoll från åklagarkammare

Kan man begära ut förundersökningen från åklagarkammare?

Jag har blivit utsatt för ett brott (egenmäktigt förfarande och skadegörelse) som jag anmält till polisen. Polisen har gjort en förundersökning och åklagare har sedan lagt ned målet.

Jag har inte fått någon förklaring till varför man lagt ned målet. Inte heller är förundersökningen komplett, och det finns många vittnen som inte är förhörda.
Har inte jag rätt enligt lag att få reda skälen till varför åklagaren lade ned målet?

Jag har nu begärt ut alla handlingar i förundersökningen, men nekas flera av handlingarna med hänsyn till sekretesslagen.
Har inte jag rätt att få ta del av handlingarna i förundersökningen när jag är målsägande enligt förvaltningslagen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback